Följ oss

Nyheter

Coca-Cola till domstol för märkning av apelsinjuice

Publicerat

den

Apelsiner till apelsinjuice

Apelsiner till apelsinjuiceCoca-Cola Co (KO), världens största läskedrycksföretag, ställs sannolikt inför rätta för sin minst sagt utmanande märkning av företagets juicesorter Simply Orange, Minute Maid Premium och Minute Maid Pure Squeezed. Ett antal konsumenter hävdar i en stämningsansökan att Coca-Cola har marknadsfört Simply Orange som ”100 procent färskpressad” och inte meddelat att denna juice är gjord av koncentrat sedan 2006 och är kemiskt smaksatt, hårt bearbetad och ändrad och inte alls 100 procent färskpressad ”Pure Orange” eller naturlig.

Sådan märkning är vilseledande och bryter mot statlig lagstiftning för konsumentskydd, enligt konsumenterna. Det Atlanta-baserade företaget skall även ha lämnat vilseledande utfästelser om sina Minute Maid-produkter, vilket gör att de målsägande anser att Coca-Cola är skyldigt till kontraktsbrott enligt stämningsansökan, som kombinerar 13 olika fall.

US District Judge Fernando J. Gaitan Jr i Kansas City, Missouri sade i förra veckan att anklagelserna var så pass allvarliga att de stod över försvarets argument att ärendet preskriberats enligt federal lag. Gaitan avvisade också Coca-Colas påstående att konsumenterna inte kunde påvisa att de hade lidit skada.

”Käranden har hävdat falsk reklam, vilseledande och bedrägliga påståenden”, skrev han i sitt nio sidor långa beslut.

Den kombinerade stämningsansökan lämnades in till domstolen i Kansas City i augusti 2012. I stämningen ingår målsägare från New York, New Jersey, Kalifornien, Florida, Illinois, Missouri och Alabama.

Redan i september 2011 skrev vi en artikel om hur bloggare och media hade uppmärksammat en artikel från 2009, skriven av författaren (Alissa Hamilton) till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice. Varför denna publikation inte fick större spridning redan 2009 vet ingen och under 2011 flammande diskussionerna upp om detta.

Det lustiga är att det i denna rapport inte framgick hur det förhöll sig med varumärken som Minute Maid och Simply Orange. Däremot fick Tropicana som ägs av Pepsi utstå en svidande kritik.

Nyheter

Tyskland har så höga elpriser att företag inte har råd att använda elektricitet

Publicerat

den

Elstation i närbild

Tyskland har skrivit ner prognosen på hur mycket elektricitet landet kommer att behöva 2030. Hittills har prognosen varit 750 TWh, vilken nu har skrivits ner till 600-700 TWh,

Det kan vid en första anblick låta positivt. Men orsaken är inte att effektiviseringar. Utan priserna är så pass höga att företag inte har råd att använda elektriciteten. Elintensiv industri flyttar sin verksamhet till andra länder och få företag satsar på att etablera energikrävande verksamhet i landet.

Tyskland har inte heller någon plan för att förändra sin havererade energipolitik. Eller rättare sagt, planen är att uppfinna fusionskraft och använda det som energikälla. Något som dock inte löser problemet på några årtionden.

Prognos över efterfrågan på elektricitet i Tyskland
Fortsätt läsa

Nyheter

Kinas elproduktion slog nytt rekord i augusti, vilket även kolkraft gjorde

Publicerat

den

Kol i Kina

Kinas officiella statistik för elproduktion har släppts för augusti och den visar att landet slog ett nytt rekord. Under augusti producerades 936 TWh elektricitet.

Stephen Stapczynski på Bloomberg lyfter fram att det är ungefär lika mycket som Japan producerar per år, vilket innebär är de producerar ungefär lika mycket elektricitet per invånare.

Kinas elproduktion kom i augusti från:

Fossil energi67 %
Vattenkraft16 %
Vind och Sol13 %
Kärnkraft5 %

Stapczynskis kollega Javier Blas uppmärksammar även att det totala rekordet inkluderade ett nytt rekord för kolkraft. Termisk energi (där nästan allting är kol) producerade 627,4 TWh under augusti. Vi rapporterade tidigare i år att Kina under första kvartalet slog ett nytt rekord i kolproduktion.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det stigande guldpriset en utmaning för smyckesköpare

Publicerat

den

Priset på guld i svenska kronor per gram

Guldpriset når hela tiden nya höjder och det märks för folk när de ska köpa smycken. Det gör att butikerna måste justera upp sina priser löpande och kunder funderar på om det går att välja något med lägre karat eller mindre diamant. Anna Danielsson, vd på Smyckevalvet, säger att det samtidigt gör att kunderna får upp ögonen för värdet av att äga guld. Det högre guldpriset har även gjort att gamla smycken som ligger hemma i folks byrålådor kan ha fått ett överraskande högt värde.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära