Följ oss

Nyheter

Apelsinjuice, en pressad råvara

Publicerat

den

Färskpressad apelsinjuice - Ej fryst koncentrat från råvarubörsenFrusen apelsinjuice är en av de minst handlade råvarorna av de 24 mest omsatta, och det verkar som marknaden blir än mer squeezed. Apelsinjuice har på senare tid blivit en lyxvara, något som uppstod redan för flera år sedan då Tropicana, ett juicemärke som ägs av Tropicana, beslutade sig för att marknadsföra färskpressad apelsinjuice som en premiumprodukt, till skillnad från att tillverka juicen av fruset apelsinjuicekoncentrat.

På senare tid har media och bloggare på nätet uppmärksammat denna utveckling, något som bland annat härrör från en artikel från 2009, skriven av författaren till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice, Alissa Hamilton. Varför denna publikation inte fick större spridning redan för två år sedan vet ingen, men nu ser vi dagligen diskussioner om smaksättning och juicer.

För att kunna leverera apelsinjuice ett helt år framåt måste Tropicana och bolagets konkurrenter köpa apelsiner i samband med skörden och sedan lagra frukterna i upp till ett år. För att undvika att apelsinjuicen skall bli dålig så tas allt syre bort från frukterna, och i samband med detta försvinner också en stor del av smakämnena. I samband med pressningen tillsätts nya smakämnen, gjorda av apelsinolja och andra delar av apelsinen. Det var detta som Hamilton upptäckte när hon besökte en av Tropicanas fabriker.

Hamilton oroar sig för att det ingenstans på etiketterna framgår att dessa smakämnen har tillsatts apelsinjuicen, och anser att det strider mot de regler som ställts upp av FDA (Food and Drug Administration) i USA. Oavsett reglerna anser hon att det bör anges så att konsumenterna vet vad de får i sig till frukost. Däremot poängterar hon att dessa smakämnen inte skall blandas ihop med artificiella smaktillsatser, smaktillsatser som inte har något med apelsiner att göra. Notabelt är att hon inte nämner ett enda företag som producerar apelsinjuice utan att vare sig ta bort eller tillsätta smakämnen, men hon säger sig vara övertygad om att dessa finns. I sin rapport har hon emellertid valt att fokusera på de största varumärkena, dem som de vanliga konsumenterna känner till och köper hem.

Hamilton vill inte nämna vilka företag det är som arbetar med att smaksätta apelsinjuice, däremot nämns ofta Dior i hennes rapport. Det är således det franska parfymföretaget som vi talar om här. Hur det förhåller sig med företag som Minute Maid och Simply Orange, två juicetillverkare som ägs av Coca Cola Company framgår inte av rapporten, men enligt obekräftade andrahandsuppgifter så har dessa egna smaksättare anställda.

Hur gör Brämhults och Arla med sina apelsinjuicer?

När vi hade börjat skriva om ämnet ur ett internationellt perspektiv så kunde vi inte låta bli att kontakta Brämhults som säljer färskpressad apelsinjuice under sitt eget namn, samt Arla som säljer Tropicana. Brämhults svarade på 5 minuter att de inte har några smaktillsatser i sin juice. Det känns också ganska rimligt. Brämhults köper sina apelsiner från olika delar av världen och skriver klart och tydligt på sin hemsida att deras produkt smakar olika beroende på årstid.

Arla tog lång tid på sig att svara, men hävdar bestämt att Tropicana inte innehåller några smaktillsatser. Efter ytterligare kontakt upprepar Arla sin ståndpunkt, men skickar samtidigt med en länk till Tropicanas amerikanska hemsida, där det framgår att juicen innehåller smaktillsatser. Vilket sannolikt är ett måste om man vill kunna sälja en färskpressad apelsinjuice som smakar likadant oavsett årstid.

Vilka effekter får färskpressat på råvarubörsen?

Kan det ändrade konsumtionsmönstret, där allt mer juice säljs som ”färskpressad” komma att innebära att handeln i frusen apelsinjuice kommer att upphöra helt, eller i alla fall minska betydligt?

Förstsätt läsa
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Outokumpu vill stärka leveranskedjan för hållbart nickel genom att förvärva andel i FPX Nickel

Publicerat

den

Nickelfyndighet

Outokumpu har ambitiösa hållbarhetsmål och letar ständigt efter möjligheter för att ytterligare minska utsläppen från sitt rostfria stål. Utöver att titta på vår egen produktionsverksamhet, försöker Outokumpu också stärka sin leveranskedja av hållbara råvaror för framtiden. Därför har bolaget idag tecknat ett avtal om att bli delägare i det kanadensiska bolaget, FPX Nickel, som den enda tillverkaren av rostfritt stål, med en ägarandel på 9,9 %. Koldioxidavtrycket för FPX Nickel-produkten beräknas vara bland de lägsta 10 % inom nickelindustrin och den är lätt att använda inom den rostfria stålindustrin, vilket gör den väl lämpad för Outokumpus tillverkning av rostfritt stål.

Med bas i Vancouver, Kanada, äger och utvecklar gruv- och prospekteringsföretaget FPX Nickel nickelfyndigheten Baptiste i Decar Nickel District i centrala British Columbia. Den nuvarande uppskattningen är att nickelproduktionen skulle kunna inledas i slutet av det här årtiondet. Outokumpu kommer att investera 11 miljoner euro i företaget. Med investeringen säkrar Outokumpu en rätt till andel av FPX Nickels framtida produktion.

Nicklet som finns i Baptiste-fyndigheten är i form av en naturligt förekommande nickel-järnlegering som kallas awaruite, som kommer att generera en ny ferronickelprodukt. Med tanke på dess ferromagnetiska egenskaper kan denna legering återvinnas till en högvärdig ferronickelprodukt med hjälp av en enkel process av magnetisk separation och flotation, vilket innebär vissa kostnads- och hållbarhetsfördelar i jämförelse med de traditionella smältugnstekniker som används för att producera ferronickel. Dessutom kommer närheten för Baptistefyndigheten till det kanadensiska vattenkraftsnätet att hjälpa FPX att uppnå nickelproduktion med något av den lägsta kolintensiteten inom den globala nickelindustrin.

”Vårt partnerskap med Outokumpu är ett bevis på Baptistes potential att producera en premium nickelprodukt som inte behöver mellansmältningsstadiet och därmed bli ett mycket eftertraktat råmaterial för ansvarsfull produktion av koldioxidsnåla färdiga produkter på flera konsument- och industrimarknader, inklusive rostfritt stål. FPX är glada över att vara Outokumpus föredragna partner då de försöker säkra de hållbara nickelmaterial med lång livslängd som bäst passar deras strategiska mål”, kommenterar Martin Turenne, FPX:s VD och koncernchef.

”Koldioxidavtrycket för Outokumpus rostfria stål är redan det lägsta i världen, men vi vill minska koldioxidutsläppen ytterligare i vår produkt. Detta kräver också en minskning av utsläppen från vår försörjningskedja. För att uppnå detta arbetar vi tillsammans med våra leverantörer för att stärka hållbarheten i hela leverantörskedjan – inklusive miljömässiga, sociala aspekter samt bolagsstyrning. Det nickel som finns i fyndigheten som utvecklats av FPX Nickel i Kanada har ett mycket lågt koldioxidavtryck. Därför är vi glada över att vara en del av detta utvecklingsprojekt som aktieägare, vilket, när det väl förverkligats, skulle innebära en utmärkt lågemissionskälla för nickel och i en sammansättning som passar vår egen produktion, säger Marc-Simon Schaar, chef för Raw Material Sourcing på Outokumpu.

Förstsätt läsa

Nyheter

Så ser planen ut för ny kärnkraft i Sverige enligt Vattenfall

Publicerat

den

Desirée Comstedt, affärsutvecklingsansvarig för kärnkraft på Vattenfall, gästar Rejlers Play och svarar på frågor om hur planen för ny kärnkraft i Sverige ser ut från Vattensfalls synvinkel. Desirée leder en förstudie om förutsättningarna för att bygga minst två små modulära reaktorer (SMR) i Sverige som ska vara klar vid årsskiftet.

Förstsätt läsa

Nyheter

Citi ser silver handlas till 30 dollar inom sex till tolv månader

Publicerat

den

Silvermynt

Silverpriset kan nå 30 dollar per troy ounce under de kommande sex månaderna till ett år, med ett nära förestående stöd från köpare som ser värdet på metallen efter dess skarpaste prisfall på en månad sedan februari, säger Citigroup.

”Vi tror att den senaste tidens svaga priser erbjuder en stark köpmöjlighet, vilket upprepar vår prognos på 30 dollar per troy ounce silver under de kommande 6-12 månaderna när tillväxten i USA rullar över, även om tillväxten på tillväxtmarknaderna stagnerar”, sa Citis analytiker.

”Vi förväntar oss att silver kommer att stiga i väntan på fallet i amerikanska räntor och realräntorna som sannolikt kommer att följa med en förväntad omsvängning av USA:s tillväxt under Q4’22 eller början av 2024” sa Citis analytiker. ”Detta borde tynga dollarn, och Citi-ekonomerna förväntar sig att amerikanska räntor och dollarn kommer att försvagas ytterligare (DXY till 96).”

Med vissa marknadsspelare som tror att Federal Reserve kommer att sänka räntorna redan i september, trots att centralbankens mer hökaktiga tjänstemän förespråkar en stramare penningpolitik under överskådlig framtid, ser silver fundamentalt ut att vara redo för en bättre utveckling, sa Citis analytiker.

”Allt detta borde understödja ETFers efterfrågan på silver” sade analytikerna och hänvisade till börshandlade produkter kopplade till råvaran. ”Svagare konkurrens om investeringskapital från andra tillgångsklasser borde också stödja silverprissättningen eftersom marknaderna i allt högre grad prissätter recessionsrisker i USA.”

Kina kan komma att öka efterfrågan under det 2023

Citis analytiker tror också på en potentiell silverefterfrågan från Kina från andra halvåret i år. ”Våra ekonomer förväntar sig att Kina kommer att fortsätta att gradvis återhämta sig och varje associerad återhämtning i EM-tillväxtsentimentet kan vara en stegvis medvind för silver – Tillväxtmarknadernas efterfrågan på silver har varit svag med Kina och Indiens lagernedgång. Vi förväntar oss att Kinas efterfrågan kan återhämta sig under 2H 23 efter ytterligare lättnader från PBoC.”

”Kinas tröga ekonomiska återhämtning har drabbat efterfrågan på silver, med lokala premier som föll till 0,3 procent i april. Ytterligare lättnader för att stärka Kinas ekonomi kan leda till en starkare efterfrågan på silver under 2H’23.”

Indien var en annan lovande marknad, sa Citi-analysen. ”Indien är en priskänslig marknad som kan fortsätta att minska sina lager med högre priser under 2023” sa analytikerna.

Förstsätt läsa

Populära