Följ oss

Nyheter

Apelsinjuice, en pressad råvara

Publicerat

den

Färskpressad apelsinjuice - Ej fryst koncentrat från råvarubörsenFrusen apelsinjuice är en av de minst handlade råvarorna av de 24 mest omsatta, och det verkar som marknaden blir än mer squeezed. Apelsinjuice har på senare tid blivit en lyxvara, något som uppstod redan för flera år sedan då Tropicana, ett juicemärke som ägs av Tropicana, beslutade sig för att marknadsföra färskpressad apelsinjuice som en premiumprodukt, till skillnad från att tillverka juicen av fruset apelsinjuicekoncentrat.

På senare tid har media och bloggare på nätet uppmärksammat denna utveckling, något som bland annat härrör från en artikel från 2009, skriven av författaren till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice, Alissa Hamilton. Varför denna publikation inte fick större spridning redan för två år sedan vet ingen, men nu ser vi dagligen diskussioner om smaksättning och juicer.

För att kunna leverera apelsinjuice ett helt år framåt måste Tropicana och bolagets konkurrenter köpa apelsiner i samband med skörden och sedan lagra frukterna i upp till ett år. För att undvika att apelsinjuicen skall bli dålig så tas allt syre bort från frukterna, och i samband med detta försvinner också en stor del av smakämnena. I samband med pressningen tillsätts nya smakämnen, gjorda av apelsinolja och andra delar av apelsinen. Det var detta som Hamilton upptäckte när hon besökte en av Tropicanas fabriker.

Hamilton oroar sig för att det ingenstans på etiketterna framgår att dessa smakämnen har tillsatts apelsinjuicen, och anser att det strider mot de regler som ställts upp av FDA (Food and Drug Administration) i USA. Oavsett reglerna anser hon att det bör anges så att konsumenterna vet vad de får i sig till frukost. Däremot poängterar hon att dessa smakämnen inte skall blandas ihop med artificiella smaktillsatser, smaktillsatser som inte har något med apelsiner att göra. Notabelt är att hon inte nämner ett enda företag som producerar apelsinjuice utan att vare sig ta bort eller tillsätta smakämnen, men hon säger sig vara övertygad om att dessa finns. I sin rapport har hon emellertid valt att fokusera på de största varumärkena, dem som de vanliga konsumenterna känner till och köper hem.

Hamilton vill inte nämna vilka företag det är som arbetar med att smaksätta apelsinjuice, däremot nämns ofta Dior i hennes rapport. Det är således det franska parfymföretaget som vi talar om här. Hur det förhåller sig med företag som Minute Maid och Simply Orange, två juicetillverkare som ägs av Coca Cola Company framgår inte av rapporten, men enligt obekräftade andrahandsuppgifter så har dessa egna smaksättare anställda.

Hur gör Brämhults och Arla med sina apelsinjuicer?

När vi hade börjat skriva om ämnet ur ett internationellt perspektiv så kunde vi inte låta bli att kontakta Brämhults som säljer färskpressad apelsinjuice under sitt eget namn, samt Arla som säljer Tropicana. Brämhults svarade på 5 minuter att de inte har några smaktillsatser i sin juice. Det känns också ganska rimligt. Brämhults köper sina apelsiner från olika delar av världen och skriver klart och tydligt på sin hemsida att deras produkt smakar olika beroende på årstid.

Arla tog lång tid på sig att svara, men hävdar bestämt att Tropicana inte innehåller några smaktillsatser. Efter ytterligare kontakt upprepar Arla sin ståndpunkt, men skickar samtidigt med en länk till Tropicanas amerikanska hemsida, där det framgår att juicen innehåller smaktillsatser. Vilket sannolikt är ett måste om man vill kunna sälja en färskpressad apelsinjuice som smakar likadant oavsett årstid.

Vilka effekter får färskpressat på råvarubörsen?

Kan det ändrade konsumtionsmönstret, där allt mer juice säljs som ”färskpressad” komma att innebära att handeln i frusen apelsinjuice kommer att upphöra helt, eller i alla fall minska betydligt?

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Chevron omdirigerar kazakisk olja till Asien runt Godahoppsudden

Publicerat

den

Fartyg från ovan

Chevron har fattat beslutet att skicka sina laster av CPC Blend-olja från Kazakstan till Asien runt Godahoppsudden snarare än genom Röda havet för att undvika risken för attacker från Jemens houthier, enligt uppgifter från tre industrikällor och LSEG-fartygsspårning data.

De iranskt anslutna houthierna har intensifierat attackerna mot sjöfarten trots USA-ledda luftangrepp på deras positioner i Jemen, vilket leder till att fler fartyg undviker att använda Röda havet och Suezkanalen som är den kortaste sjövägen mellan Europa och Asien.

CPC Blend-råolja lastas vid den ryska Svartahavsterminalen Yuzhnaya Ozereevka, nära Novorossisk. Den normala vägen för laster till Asien är ut ur Svarta havet, in i Medelhavet och sedan söderut genom Suezkanalen. 

Att segla västerut genom Medelhavet och sedan söderut runt Afrika adderar många dagar till resan och driver upp fraktkostnaderna. Större delen av all CPC Blend-råoljan kommer från Kazakstan, men också från ryska företag. Fartyg lastade med CPC Blend från Ryssland fortsätter att segla genom Röda havet, sa källorna. 

Röda havsattackerna och skyhöga fraktkostnader verkar begränsande på flödena av CPC Blend till Asien. Den totala CPC-exporten till Asien har mer än halverats, till 550 000 ton i januari, från 1,2 miljoner ton i december. 

Chevron, vars kazakiska företag Tengizchevroil är den största exportören av kazakisk CPC Blend, sade; ”Chevron kommer att fortsätta att aktivt utvärdera säkerheten för rutter i Röda havet och i hela Mellanöstern och fatta beslut baserat på den senaste utvecklingen”. 

Caspian Pipeline Consortium (CPC) är den största exportören av Kazakstans råolja. Huvudägarna i CPC är den ryska pipeline-operatören Transneft med 24 procent, KazMunayGas med 19 procent och Chevron Caspian Pipeline Consortium Company med 15 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Högre inflation än förväntat sänker guldpriset

Publicerat

den

Guldtacka i närbild

Det fanns ingenting i den amerikanska KPI-rapporten i januari som backar upp en tidig räntesänkning från Federal Reserve skriver ädelmetallföretaget Heraeus. En högre än förväntad KPI-siffra pressade omedelbart ädelmetallerna, särskilt guld, som sjönk under 2 000 USD per troy ounce för första gången i år. 

Det har skett en strukturell förändring i konsensusutsikterna för amerikanska räntor under de senaste veckorna, uppbackad av starkare ekonomisk data, vilket resulterar i en starkare dollar och därmed ett svagare guldpris. Det förväntade datumet för första räntesäkningen har skjutits på framtiden och nu tros en sänkning komma i anslutning till Federal Reserve-mötet i juni, vilket potentiellt fördröja en uppvärdering för guld. 

De kortsiktiga utsikterna för guld kommer sannolikt att förbli mycket beroende av data och den amerikanska dollarn. Dollarn kan se stöd på kort sikt från den högre sannolikheten av räntesänkningar i Storbritannien, EU och andra ekonomier som kommit före USA, vilket bidrar till dollarns relativa attraktionskraft kontra dessa valutor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Christian Kopfer om skog, olja och metaller

Publicerat

den

Christian Kopfer pratar råvaror

Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer kommenterar olika delar av råvarumarknaden. Först tar man upp skogsbolaget SCA, skogsprodukter och skog. Vidare tar man upp olja och att Handelsbanken tror på ett tresiffrigt oljepris under 2024. Sedan går man in på olika metaller.

Fortsätt läsa

Populära