Nyheter
Coca-Cola till domstol för märkning av apelsinjuice
Sådan märkning är vilseledande och bryter mot statlig lagstiftning för konsumentskydd, enligt konsumenterna. Det Atlanta-baserade företaget skall även ha lämnat vilseledande utfästelser om sina Minute Maid-produkter, vilket gör att de målsägande anser att Coca-Cola är skyldigt till kontraktsbrott enligt stämningsansökan, som kombinerar 13 olika fall.
US District Judge Fernando J. Gaitan Jr i Kansas City, Missouri sade i förra veckan att anklagelserna var så pass allvarliga att de stod över försvarets argument att ärendet preskriberats enligt federal lag. Gaitan avvisade också Coca-Colas påstående att konsumenterna inte kunde påvisa att de hade lidit skada.
”Käranden har hävdat falsk reklam, vilseledande och bedrägliga påståenden”, skrev han i sitt nio sidor långa beslut.
Den kombinerade stämningsansökan lämnades in till domstolen i Kansas City i augusti 2012. I stämningen ingår målsägare från New York, New Jersey, Kalifornien, Florida, Illinois, Missouri och Alabama.
Redan i september 2011 skrev vi en artikel om hur bloggare och media hade uppmärksammat en artikel från 2009, skriven av författaren (Alissa Hamilton) till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice. Varför denna publikation inte fick större spridning redan 2009 vet ingen och under 2011 flammande diskussionerna upp om detta.
Det lustiga är att det i denna rapport inte framgick hur det förhöll sig med varumärken som Minute Maid och Simply Orange. Däremot fick Tropicana som ägs av Pepsi utstå en svidande kritik.