Följ oss

Nyheter

Stena ger Volvos bussbatterier ett andra liv

Publicerat

den

Elbuss laddar

Bussbatteriernas kommersiella livslängd förlängs avsevärt och råvaror kan sparas. Det blir resultatet av ett nytt samarbete mellan Volvo Bussar och Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop. När batterierna plockas ur bussarna ska de återanvändas som energilager i till exempel fastigheter och laddstationer i många år.

”Volvo Bussar är en av pionjärerna inom elektromobilitet som ger en ren, tyst och effektiv kollektivtrafik. Vi har en tydlig hållbarhetsstrategi i alla steg i värdekedjan och tar nu ytterligare ett steg genom att konsekvent återanvända bussbatterier. Genom att ge batterierna ett ”andra liv” använder vi jordens resurser på ett bättre sätt. Inom elektromobilitet skapar vi nya cirkulära affärssystem och det här samarbetet är verkligen ett stort steg i rätt riktning,” säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Ett bussbatteri används många år i trafik innan de behöver bytas ut. När batteriet byts ut har det fortfarande en stor del av sin kapacitet kvar. Det är för lite för att fortsätta driva bussar med god effektivitet. Däremot är den kapaciteten fullt tillräcklig när batterierna används som energilager. Att batterierna kan återanvändas betyder att naturresurser sparas då man slipper använda nytillverkade batterier som energilager.

Elbuss laddar

”Vi är väldigt glada och stolta över att Batteryloop får möjlighet att köpa de använda batterierna och utveckla den här lösningen tillsammans med Volvo Bussar. Förutom återanvändning innebär avtalet att vi även garanterar en säker och miljöriktig återvinning när batterierna har tjänat ut som energilager. Genom detta erbjuder vi en hållbar cirkulär lösning för Volvo Bussars batterier. Samarbetet betyder också att vi kan vända en kostnad till en intäkt för kunden,” säger Rasmus Bergström, vd Batteryloop.

Det nya avtalet som undertecknades nyligen är ett globalt samarbetsavtal. Det berör alla de batterier som Volvo Bussar ansvarar för, i elbussar som går i trafik runt om i världen. De flesta elbussarna finns än så länge i Europa, men antalet väntas öka även i övriga delar av världen. 

”Vi ser en allt större efterfrågan på elbussar från städer runt om i världen och eftersom vi var tidigt ute med elbussar kommer volymerna för använda batterier att öka,” säger Håkan Agnevall.

Efterfrågan på lokala energilager spås också öka i framtiden. Ett energilager ger nya möjligheter att exempelvis lagra förnyelsebar energi som kan användas för att möta toppar i energibehovet. Överskott kan säljas och levereras ut på elnätet. 

”Ett energilager är som en stor powerbank som ger användaren stor flexibilitet, och som kan bidra till att generera intäkter. Vi ser en snabbt ökande marknad i olika typer av fastigheter, men även när det gäller laddstationer för elfordon både inom industrin och övriga samhället. Vårt samarbete med Volvo Bussar kommer ge ett värdefullt bidrag till utvecklingen av infrastrukturen som behöver byggas upp,” säger Rasmus Bergström. 

Batteryloop och Volvo Bussar driver sedan tidigare ett gemensamt projekt, tillsammans med Stena Fastigheter där bussbatterier används som energilager för att ge elektricitet till bostadsområdet Fyrklövern i Göteborg. Elektriciteten som lagras kommer från solpaneler på husens tak.

Nyheter

Tyskland har så höga elpriser att företag inte har råd att använda elektricitet

Publicerat

den

Elstation i närbild

Tyskland har skrivit ner prognosen på hur mycket elektricitet landet kommer att behöva 2030. Hittills har prognosen varit 750 TWh, vilken nu har skrivits ner till 600-700 TWh,

Det kan vid en första anblick låta positivt. Men orsaken är inte att effektiviseringar. Utan priserna är så pass höga att företag inte har råd att använda elektriciteten. Elintensiv industri flyttar sin verksamhet till andra länder och få företag satsar på att etablera energikrävande verksamhet i landet.

Tyskland har inte heller någon plan för att förändra sin havererade energipolitik. Eller rättare sagt, planen är att uppfinna fusionskraft och använda det som energikälla. Något som dock inte löser problemet på några årtionden.

Prognos över efterfrågan på elektricitet i Tyskland
Fortsätt läsa

Nyheter

Kinas elproduktion slog nytt rekord i augusti, vilket även kolkraft gjorde

Publicerat

den

Kol i Kina

Kinas officiella statistik för elproduktion har släppts för augusti och den visar att landet slog ett nytt rekord. Under augusti producerades 936 TWh elektricitet.

Stephen Stapczynski på Bloomberg lyfter fram att det är ungefär lika mycket som Japan producerar per år, vilket innebär är de producerar ungefär lika mycket elektricitet per invånare.

Kinas elproduktion kom i augusti från:

Fossil energi67 %
Vattenkraft16 %
Vind och Sol13 %
Kärnkraft5 %

Stapczynskis kollega Javier Blas uppmärksammar även att det totala rekordet inkluderade ett nytt rekord för kolkraft. Termisk energi (där nästan allting är kol) producerade 627,4 TWh under augusti. Vi rapporterade tidigare i år att Kina under första kvartalet slog ett nytt rekord i kolproduktion.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det stigande guldpriset en utmaning för smyckesköpare

Publicerat

den

Priset på guld i svenska kronor per gram

Guldpriset når hela tiden nya höjder och det märks för folk när de ska köpa smycken. Det gör att butikerna måste justera upp sina priser löpande och kunder funderar på om det går att välja något med lägre karat eller mindre diamant. Anna Danielsson, vd på Smyckevalvet, säger att det samtidigt gör att kunderna får upp ögonen för värdet av att äga guld. Det högre guldpriset har även gjort att gamla smycken som ligger hemma i folks byrålådor kan ha fått ett överraskande högt värde.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära