Global magnesiumbrist kan lamslå bilindustrin

Världens biltillverkare står inför störningar från strama globala leveranser av magnesium, eftersom Kinas energikris hotar tillgängligheten av nyckelkomponenten som används för att tillverka aluminium, sade Tysklands sammanslutning av metallproducenter WVM på tisdagen.

Europeiska magnesiumlager har särskilt påverkats av bristen på leveranser av magnesium från Kina, som nästan har monopol på magnesiummarknaden, säger föreningen i ett brev till den tyska regeringen. Den värsta delen av denna brist är på väg att komma, noterade den.

Nya bilar

”Det förväntas att de nuvarande magnesiumlagren i Tyskland respektive i hela Europa kommer att ta slut i slutet av november 2021”, heter det i brevet.

Magnesium används för en rad produkter, särskilt aluminiumlegeringar, som används i flera bildelar från växellådor och rattstänger till sätesramar och bränsletanklock.

Kina har stängt 35 magnesiumsmältverk för att spara ström

Kina, som är Europas största magnesiumleverantör, har beordrat att cirka 35 av sina 50 magnesiumsmältverk ska stängas fram till slutet av året för att spara strömförsörjning.

Det som gör bristen till en angelägen fråga är att det inte finns några substitut för magnesium i aluminiumplåt och billetproduktion.

”Trettiofem procent av efterfrågan på magnesium efter motorer är bilplåt så om magnesiumförsörjningen stannar kommer hela bilindustrin att tvingas sluta”, säger Barclays analytiker Amos Fletcher i en analys som citeras av Financial Times.

WVM uppmanade Tysklands regering att inleda samtal med Kina om att öka magnesiumtillförseln till Europa och att uppmana Europeiska unionen att återföra magnesiumproduktionen till Europa.

”Med en leveransflaskhals av denna andel hotas massiva produktionsförluster i hela aluminiumvärdekedjan inom sektorer som bil, flygplan, elcykel, konstruktion, förpackningsindustri och teknik”, säger föreningen.

Problemet har redan nått Nordamerika. Kanadas Matalco som tillverkar aluminiumfabrikat, berättade förra veckan för sina kunder att magnesiumtillgängligheten hade ”torkat upp” och om bristen kvarstår måste den minska produktionen och ransonleveranserna så snart som nästa år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

scroll to top