Nyheter
De skulle köpa guld men missade i marknadsföringen
Ett allt högre guldpris, som dessutom uppmärksammats i media, har lett till etableringen av allt fler företag som erbjuder sig att köpa så kallat skrotguld, det vill säga allt från gamla guldsmycken till tandguld. Under de senaste åren med stigande ädelmetallpriser har intresset för ädelmetaller, främst guld, ökat markant hos privatpersoner. Detta har medfört att allt fler fått vetskapen om att de kan omvandla sitt gamla guld och silver till pengar, att de sitter på betydande mängder kapital i form av gamla smycken, tandguld och annat. Historiskt har det varit möjligt att sälja detta, om än till stora kostnader och besvär för konsumenten, men det har blivit både vanligare och enklare under de senaste åren.
För bara några år sedan förekom uppköp av guld nästan uteslutande i form av guldsmeder som tog emot gamla smycken när de skulle göra nya ringar eller halsband på beställning. I dag går det knappt att undvika att komma i kontakt med alla de företag som erbjuder sig att köpa gammalt guld, annonser förekommer på Internet, i dagspress, på TV och även i tunnelbanan. Vi har till och med sett hur en kemtvätt på Södermalm i Stockholm skickar med sina kunder erbjudanden om att köpa deras guld när de hämtar ut sin tvätt.
Det är inte helt ovanligt att dessa företag försöker ge sken av det är de som erbjuder marknadens allra högsta priser och är förmånligast för den som vill sälja sitt guld. Ibland går det emellertid en smula snabbt när marknadsföringskampanjerna sätts samman.
En av de kampanjer som vi uppmärksammats på av en av våra vakna läsare är den som Guldbrev just nu genomför hos Stockholms Lokaltrafik, SL. Vi har tagit en bild på denna, men är det så att du själv inte ser vilka två misstag detta företag gjorde i sin reklamkampanj då de erbjöd sig att köpa guld så förtydligar vi det under bilden.
Guldbrev har fotograferat ett antal olika föremål i guld som de har beskrivit och berättat vad de betalat för detta guld. En av dessa föremål är en Eiffeltornssax i empirstil i 24 karats guld som kan beskådas ovan. Saxen skall enligt beskrivningen vara från 1815, det vill säga vara nästan 200 år gammal.
Den som gjorde reklamkampanjen sov emellertid antagligen på ett antal historielektioner för här kommer den första missen. Det franska Eiffeltornet som är beläget i Paris uppfördes nämligen först 1887 till 1889, för att bli den pampiga entrén till världsutställningen Exposition Universelle som anordnades 1889 för att fira hundraårsjubileumet av den franska revolutionen.
Att saxen påstås vara i 24 karat är en annan sak som vi reagerar över, guld är som alla vet väldigt mjukt i ren form, och 24 karat betyder att det är just rent guld vi talar om. Att använda en sax i rent guld att klippa med är därför i praktiken totalt ogörligt.
Empirstil däremot, det verkar vara rätt. Namnet har denna stil fått från ordet empire det vill säga kejsardöme, och den kallas även för kejsarstil eller Napoleonstil eftersom det var den stil som var förhärskande under Napoleon I kejsartid 1804 till 1815.
Nu betyder inte detta att Guldbrev som missat en del i sin marknadsföringskampanj inte ger bra priser när de köper guld från allmänheten, men vi råder alltid våra läsare att jämföra de olika företagen med varandra. Du hittar några av marknadens företag som köper guld i vår Handla-guide.
Nyheter
Stark affär för Pan American – men MAG Silvers aktieägare kan bli förlorare

Pan American Silver tar ett stort steg mot silvertronen genom uppköpet av MAG Silver – men inte alla jublar. Enligt David McAlvany, VD och portföljförvaltare vid McAlvany Financial Companies, är det här en affär med tydliga vinnare och potentiella förlorare.
I en intervju på BNN Bloomberg om det uppmärksammade förvärvet av MAG Silver, uttrycker McAlvany en tydlig syn: Pan American stärker sin position dramatiskt, medan MAG:s aktieägare kan få det svårare att motivera sin investering framåt.
Ett klipp för Pan American
Pan American får i och med affären tillgång till en högkvalitativ silvergruva i Mexico – Juanicipro-projektet – där bolaget redan äger en andel. Projektet omfattar nästan 8 000 hektar, där stora delar ännu inte har utforskats.
– ”Det här är ett område med fantastisk potential och höggradig malm. Det är ett tydligt lyft för Pan American, särskilt med tanke på att man också siktar på att öka produktionen med nästan 70 % i år,” säger McAlvany.
Pan American har redan planer på att relansera projektet Basket Lake, som kan tillföra 20 miljoner uns silver i produktion. Lägg till de 8 miljoner uns från MAG – och Pan American kan bli en av världens två största silverproducenter.
MAG Silvers utdelning – en unik fördel som går förlorad
För MAG Silvers aktieägare ser bilden annorlunda ut. Enligt McAlvany har bolaget varit en sällsynt pärla inom sektorn genom att använda 30 % av sitt fria kassaflöde till att betala en direktavkastning på över 4 % – något som få gruvbolag erbjuder i dag.
– ”Det var en unik egenskap – en hårdtillgång med kassaflöde som påminde om en räntebärande investering. Den försvinner nu för MAG:s aktieägare,” menar han.
Även om uppköpet kan ses som ett logiskt steg strategiskt, är förlusten av utdelningen något som många investerare sannolikt inte kommer att uppskatta.
En trend inom gruvbranschen
McAlvany noterar också en bredare trend: allt fler gruvbolag prioriterar aktieåterköp framför utdelningar. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt, men innebär också att stabilt kassaflöde till aktieägarna blir ovanligare.
– ”Jag är inte emot återköp – så länge man inte gör det vid toppnivåer. Men MAG:s utdelningsstrategi var verkligen något särskilt, och det är inget man lätt ersätter i en portfölj.”
Stöd från Fresnillo – men inga garantier
Ett frågetecken i affären är hur Fresnillo, majoritetsägaren i gruvan och ägare till cirka 9 % av MAG Silver, kommer att agera. Enligt McAlvany uttrycker de stöd för affären – men vill inte uttala sig om hur de kommer att rösta.
Eftersom minst två tredjedelar av MAG:s aktieägare måste godkänna uppköpet, är det inte omöjligt att affären möter visst motstånd.
Affären gynnar långsiktighet – men inte alla
McAlvany är tydlig: För Pan American är detta ett strategiskt kap som stärker bolaget på flera fronter. De får tillgång till en högklassig tillgång med låg produktionskostnad och stora utvecklingsmöjligheter.
Men för MAG:s aktieägare innebär affären att en mycket attraktiv utdelningsmodell går upp i rök, och det återstår att se om förvärvet ger samma värde i deras portföljer framöver.
– ”På lång sikt är det här en affär som gör stor skillnad för Pan American. Men jag förstår om MAG:s aktieägare känner en viss besvikelse,” avslutar han.
Nyheter
Anton Löf kommenterar industrimetaller, tillståndsprocesser och svenska gruvor

Anton Löf, mineralanytiker på RMG Consulting, kommenterar de största prisrörelserna bland industrimetaller, kortade tillståndsprocesser och utsikterna för svenska gruvor.
Nyheter
Nystart för koppargruvan Viscaria i Kiruna – en av Europas största

Gruvbolaget Viscaria kommer allt närmare att starta Viscariagruvan i Kiruna, vilken kommer att bli en av Europas största koppargruvor. Brytning påbörjas under 2026 och anrikningsverket tas i bruk under 2027 som då produceras det första koncentratet.
Bolaget har hittills satsat 1,8 miljarder kronor men kommer att behöva ytterligare 6 miljarder, där fördelningen är tänkt att vara 60 procent lån och 40 procent eget kapital.
EFN intervjuar Viscarias vice vd Anna Tyni.
-
Nyheter4 veckor sedan
Ingenting stoppar guldets uppgång, nu 3400 USD per uns
-
Analys4 veckor sedan
Crude oil comment: The forward curve is pricing tightness today and surplus tomorrow
-
Nyheter3 veckor sedan
Samtal om läget för guld, kobolt och sällsynta jordartsmetaller
-
Nyheter3 veckor sedan
Agnico Eagle siktar på toppen – två av världens största guldgruvor i sikte
-
Nyheter3 veckor sedan
Lägre elpriser och många minustimmar fram till midsommar
-
Analys2 veckor sedan
June OPEC+ quota: Another triple increase or sticking to plan with +137 kb/d increase?
-
Nyheter2 veckor sedan
Saudiarabien informerar att man är ok med ett lägre oljepris
-
Nyheter2 veckor sedan
Utbudsunderskott och stigande industriell efterfrågan av silver på marknaden