Nyheter

De skulle köpa guld men missade i marknadsföringen

Publicerat

den

Ett allt högre guldpris, som dessutom uppmärksammats i media, har lett till etableringen av allt fler företag som erbjuder sig att köpa så kallat skrotguld, det vill säga allt från gamla guldsmycken till tandguld. Under de senaste åren med stigande ädelmetallpriser har intresset för ädelmetaller, främst guld, ökat markant hos privatpersoner. Detta har medfört att allt fler fått vetskapen om att de kan omvandla sitt gamla guld och silver till pengar, att de sitter på betydande mängder kapital i form av gamla smycken, tandguld och annat. Historiskt har det varit möjligt att sälja detta, om än till stora kostnader och besvär för konsumenten, men det har blivit både vanligare och enklare under de senaste åren.

För bara några år sedan förekom uppköp av guld nästan uteslutande i form av guldsmeder som tog emot gamla smycken när de skulle göra nya ringar eller halsband på beställning. I dag går det knappt att undvika att komma i kontakt med alla de företag som erbjuder sig att köpa gammalt guld, annonser förekommer på Internet, i dagspress, på TV och även i tunnelbanan. Vi har till och med sett hur en kemtvätt på Södermalm i Stockholm skickar med sina kunder erbjudanden om att köpa deras guld när de hämtar ut sin tvätt.

Det är inte helt ovanligt att dessa företag försöker ge sken av det är de som erbjuder marknadens allra högsta priser och är förmånligast för den som vill sälja sitt guld. Ibland går det emellertid en smula snabbt när marknadsföringskampanjerna sätts samman.

En av de kampanjer som vi uppmärksammats på av en av våra vakna läsare är den som Guldbrev just nu genomför hos Stockholms Lokaltrafik, SL. Vi har tagit en bild på denna, men är det så att du själv inte ser vilka två misstag detta företag gjorde i sin reklamkampanj då de erbjöd sig att köpa guld så förtydligar vi det under bilden.

Guldbrev har fotograferat ett antal olika föremål i guld som de har beskrivit och berättat vad de betalat för detta guld. En av dessa föremål är en Eiffeltornssax i empirstil i 24 karats guld som kan beskådas ovan. Saxen skall enligt beskrivningen vara från 1815, det vill säga vara nästan 200 år gammal.

Den som gjorde reklamkampanjen sov emellertid antagligen på ett antal historielektioner för här kommer den första missen. Det franska Eiffeltornet som är beläget i Paris uppfördes nämligen först 1887 till 1889, för att bli den pampiga entrén till världsutställningen Exposition Universelle som anordnades 1889 för att fira hundraårsjubileumet av den franska revolutionen.

Att saxen påstås vara i 24 karat är en annan sak som vi reagerar över, guld är som alla vet väldigt mjukt i ren form, och 24 karat betyder att det är just rent guld vi talar om. Att använda en sax i rent guld att klippa med är därför i praktiken totalt ogörligt.

Empirstil däremot, det verkar vara rätt. Namnet har denna stil fått från ordet empire det vill säga kejsardöme, och den kallas även för kejsarstil eller Napoleonstil eftersom det var den stil som var förhärskande under Napoleon I kejsartid 1804 till 1815.

Nu betyder inte detta att Guldbrev som missat en del i sin marknadsföringskampanj inte ger bra priser när de köper guld från allmänheten, men vi råder alltid våra läsare att jämföra de olika företagen med varandra. Du hittar några av marknadens företag som köper guld i vår Handla-guide.

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Populära

Exit mobile version