Analys
SHB Råvarubrevet 20 januari 2012
Veckan har präglats av positiva nyheter vilket har varit positivt för flera tillgångsklasser. De positiva nyheterna har kommit från USA (arbetslöshet och nyhusförsäljning), Grekland (mindre skuldavskrivning än väntat för privata investerare) och Europeiska centralbanken (de treåriga lånen till bankerna har börjat få avsedd effekt). Aktiebörserna har varit starka, exempelvis har S&P 500 inte gått upp så mycket i början året sedan 1987. Statsräntorna i flera länder har gått ned, exempelvis har Italiens 10-årsränta gått ned 35 punkter. Vårt råvaruindex har gått upp med 1.94% under den senaste veckan. Det är främst metaller som fungerat som draglok för uppgången.
Ädelmetaller
Veckouppgången för guld hamnade på drygt 1 %. Den fysiska marknaden för guld har präglats av låg aktivitet på grund av det kinesiska nyåret. Vi har en försiktig syn på guldprisets utveckling framöver. De faktorer som dragit upp guldpriset till dessa nivåer kvarstår; låga reala räntor, oro för skuldkrisen i Europa och oro för att stater ska inflatera bort sina skulder genom att tillåta en högre inflation. Vi tror dock att de något bättre utsikterna för främst den amerikanska ekonomin samt att guldpriset den senaste tiden visat bubbeltendenser väger starkare i vågskålen.
Platina har gått upp 1.3% denna vecka, den tredje veckan på raken med en uppgång. Palladium används i katalysatorer till bilar, främst dieselbilar. Den senaste nyhetsutvecklingen från Europa har präglats av försiktigt positiva nyheter och detta skulle i förlängningen betyda en ökad nybilsförsäljning.
Ovanstående bild visar relationen mellan guld och platina. Platina har varit billigare än guld sedan september 2011.
Silver har gått upp drygt 2.7% i veckan. Efterfrågan från industrin har pressat upp priset den senaste tiden samtidigt som det har kommit rapporter om förnyad efterfrågan i konsumentled, främst från Indien. Vi har sett intresse från våra kunder att säkra priset på dessa nivåer (via optioner).
Olja
Våra oljeanalytiker har reviderat upp bankens officiella oljeprognos med 15 dollar till 105 dollar för år 2012, 110 dollar för 2013 och 115 dollar för 2014. Det är främst risken på utbudssidan och den geopolitiska oron som mer än väl kompenserar för risken för minskad efterfrågan och global tillväxt. Vi förväntar oss vidare att OPEC kommer att försvara denna högre prisnivå som ett resultat av högre budgetkrav än tidigare.
Noterbart är att fallet på fraktmarknaden fortsätter och Baltic Dry Index har nu halverats sedan mitten av december och noterades i veckan under 1000 för första gången på 3 år!!. Det är främst dåligt väder i Australien, Brasilien och Colombia som bromsat befraktningen av järnmalm, dvs en större utbud av Capesize har funnits tillgänglig. Vidare är efterfrågan från Kina och tillväxtländerna säsongsmässigt svag inför årsskiftet samtidigt som man ganska sent in på året betade av ytterligare lager för att frigöra kapital. Även om efterfrågan varit något lägre än väntat tror vi dock att det största problemet på fraktmarknaden är en massiv överkapacitet vilket är ett problem marknaden kommer att tvingas dras med under en lång tid framöver, det kommer med andra ord dröja innan man kan använda fraktindex som ledande signaler för att tolka sentimentet.
Basmetaller
Basmetallerna har haft en stark start på det nya året. Den största uppgången noteras för zink och aluminium som båda stärkts med över 9 % sedan årets början. Under årets första veckor har flertalet av världens största aluminiumproducenter annonserat att de drar ned på produktionen som ett resultat av fallande priser under slutet av 2011. I raden av dessa ställer sig Rio Tinto, världens nästa största producent, Alcoa, världens tredje största samt Norsk Hydro som är världens femte största producent. Samtidigt ökar produktionskapacitet i Kina och mellanöstern vilket kan för framtiden kan tyda på ett för stort utbud. Samtidigt som priserna stärks stiger LME:s lager för aluminium som nu överstiger för första gången någonsin 5 miljoner ton.
Även koppar hade en stark vecka, med fallande lager och en svagare dollar kunde metallen stärkas med 4,4 % sedan måndagens öppning. Freeport McMoRans koppargruva i Grasberg har kommit igång med produktion och leveranser efter den tre månader långa strejk som avlutades i december. Gruvan i Grasberg är världens näst största koppar- och guldgruva som trots strejken stod för cirka 2,5 % av kopparproduktionen under 2011.
El
Andra kvartalskontraktet har tappat närmare 9 procent sedan årsskiftet till följd av den milda och nederbördsrika väderleken som aldrig verkar vilja försvinna. Energibalansen har förbättrats rejält, under december månad fick Norge och Sverige sammantaget över 22 TWh nederbördsenergi vilket är 6 TWh över normalt!. Vi noterar även att Svensk vindkraft producerade 6.1 TWh under 2011 vilket är en ökning med 74 procent och för första gången mer el än från en genomsnittlig svensk kärnkraftsreaktor. Totalt sett förväntas elproduktionen från den svenska vindkraften inom kort svara för över 5 procent av elanvändning i Sverige. Samtidigt som det våta vädret håller i sig har temperaturnivån legat 2-3 grader över normalt vilket medfört en svag last och ytterligare förbättring av energibalansen. Med de senaste prognoserna ser det därför ut som om vi kommer ha ett överskott om ca 12 TWh efter helgen vilket kan jämföras ett underskott om ca 40TWh vid samma period förra året.
Vidare har energikolet (APi2 kvartal i vitt nedan) tappat 6.3 procent sedan årsskiftet och svenska kärnkraften gått på över 80 procents kapacitetsutnyttjande vilket gör att det är svårt att motivera en uppgång under dessa premisser. Det rådande energiläget är gynnsamt och dämpar volatiliteten helt klart och det krävs en kraftig förändring i någon av de ovan nämnda faktorerna för att elpriserna skall börja röra på sig. Bilden nedan visar elpriset (orange), utsläppsrätter (grön), brentolja (rosa)
Vete
Terminspriser på vete Matif stängde igår på en något högre nivå jämfört med förra veckan, medan vetet i Chicago noteras i stort sett oförändrat. Skörden i Australien är nu klar, tur det kanske för det uppges finnas lite lagringsutrymme kvar som följd av den stora skörden. Även i Argentina är skörden avklarad och fokus där kommer nu riktas på väder vid sådd. Fortsatt inga skäl till oro för det europeiska höstvetet. Det amerikanska höstvetet har dock fått uppleva lite lägre temperaturer vilket inte är bra då det finns lite skyddande snö, men än så länge inga extrema temperaturer. Som vi rapporterat om flera gånger tidigare är det ukrainska höstvetet i dåligt skick, nu rapporteras om att endast 82 procent av höstvetet ens grott. Vetet i både USA och Ukraina lär behöva en hel del regn till våren. Att vetet inte är i bästa skick är dock marknaden redan medveten om, för högre priser måste vi se bekräftat större skador än väntat eller fortsatt torka i Sydamerika med stigande priser på majs som drar med sig vetet. Under veckan har bland annat Strategie Grains och IGC, likt USDA i förra veckan, justerat upp sina förväntningar på utgående lager av vete säsongen 2012/13 – vilket väntas bli det största någonsin. Fortsatt ökande vetelager i kombination med stor majsareal till våren i USA bör ge lägre priser längre fram under året.
Raps
Terminspriset på raps har gått ned något sedan förra veckan, utan några större nyheter men delvis som följd av vinsthemtagning efter den senaste tidens uppgång. På grund av fortsatt hög efterfrågan och bristfällig tillgång på raps i EU väntas rapspriserna bli kvar på en relativt hög nivå under ett ganska bra tag. Viss korrektion nedåt efter uppgången i mitten av december ser dock kanske mer trolig ut än en närstående prisuppgång – vilket gör att en prissäkring på dagens nivåer bör ses som attraktiv. Fortsatt varmt och torrt väder i Sydamerika, med stigande sojapriser som följd, kan dock driva upp rapspriset ytterligare något.
Maltkorn
Terminspriset på maltkorn har stigit något sedan förra veckan. Inga större nyheter har nått marknaden under veckan men viss oro finns för att resultatet av grobarhetstester i Danmark ger negativa besked – resultatet redovisas i nästa vecka. Om testerna visar att det inte är några större problem med danskt maltkorn finns det en hel del mer maltkorn tillgängligt för den europeiska marknaden än befarat och priserna bör således falla tillbaka något. Negativt resultat från testerna bör leda till det motsatta – stigande priser. Från dagens höga nivå bör dock uppsidan ses som något begränsad. Under veckan har våra kunder kunnat prissäkra delar av årets maltkornsskörd på omkring SEK 2,17/kg – en klart attraktiv nivå.
Majs
Majsen i Chicago har gått ned i pris sedan förra veckan, främst som följd av viss nederbörd i torkdrabbade Argentina. Ökat intresse för amerikansk majs på exportmarknaden de senaste dagarna har dock gett visst stöd, bland annat uppges Sydkorea ha köpt 230.000 ton majs från USA. Prisutvecklingen under den närmaste tiden kommer vara starkt påverkad av den fortsatta väderutvecklingen i Sydamerika – en del väderprognoser lovar regn medan andra utlovar fortsatt torrt och varmt väder under kommande två veckor så situationen är klart svårbedömd och osäker.
Sojabönor
Sojapriserna i Chicago har visat styrka och stigit i pris sedan förra veckan. Precis som för majsen kommer prisutvecklingen för sojabönorna den närmaste tiden vara väldigt beroende av vädret i Sydamerika under kommande veckor, vilken alltså är väldigt svårbedömd. Priset på sojabönor har tidigare i veckan backat något som följd av viss nederbörd i Sydamerika, men pressats upp igen senare under veckan på grund av rykten om att Kina köpt relativt stora volymer amerikansk soja. Eventuellt fortsatt dåligt väder i Sydamerika kommer pressa upp sojapriserna ytterligare, dessutom menar flertalet analytiker i Sydamerika att USDA i förra veckans WASDE-rapport överskattar den kommande sydamerikanska skörden med så mycket som 8-10 miljoner ton.
Prisutveckling och terminskurvor
Handelsbankens Råvaruindex
[box]SHB Råvarubrevet är producerat av Handelsbanken och publiceras i samarbete och med tillstånd på Råvarumarknaden.se[/box]
Ansvarsbegränsning
Detta material är producerat av Svenska Handelsbanken AB (publ) i fortsättningen kallad Handelsbanken. De som arbetar med innehållet är inte analytiker och materialet är inte oberoende investeringsanalys. Innehållet är uteslutande avsett för kunder i Sverige. Syftet är att ge en allmän information till Handelsbankens kunder och utgör inte ett personligt investeringsråd eller en personlig rekommendation. Informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Kunder bör inhämta råd från sina rådgivare och basera sina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet.
Informationen i materialet kan ändras och också avvika från de åsikter som uttrycks i oberoende investeringsanalyser från Handelsbanken. Informationen grundar sig på allmänt tillgänglig information och är hämtad från källor som bedöms som tillförlitliga, men riktigheten kan inte garanteras och informationen kan vara ofullständig eller nedkortad. Ingen del av förslaget får reproduceras eller distribueras till någon annan person utan att Handelsbanken dessförinnan lämnat sitt skriftliga medgivande. Handelsbanken ansvarar inte för att materialet används på ett sätt som strider mot förbudet mot vidarebefordran eller offentliggörs i strid med bankens regler.
Analys
How renewable fuels are accelerating the decarbonisation of transport

On 16 November 2022, UK’s Royal Air Force (RAF) Voyager aircraft, the military variant of the Airbus A330, took to the skies for 90 minutes over Oxfordshire. What looked like a routine test flight in its outward appearance was ultimately deemed ground-breaking. Why? It was a world-first military transporter aircraft flight, and the first of any aircraft type in the UK to be completed using 100% sustainable jet fuel.

What are renewable fuels?
Renewable hydrocarbon biofuels (also called green or drop-in biofuels) are fuels produced from biomass sources through a variety of biological, thermal, and chemical processes. These products are chemically identical to petroleum gasoline, diesel, or jet fuel.
In other words, renewable fuels are sources of energy chemically identical to fossil fuels but produced from domestic, commercial, or agricultural waste (see Figure 1 below).
Figure 1: Converting waste into energy

Why the excitement?
Renewable fuels, like renewable diesel and sustainable jet fuel, can reduce greenhouse gas emissions by around 80-90% compared to fossil fuels. And because they burn much cleaner, engine filters remain cleaner for longer reducing the need for maintenance. Furthermore, given used cooking oil, vegetable oil, processing waste, and animal fat waste are used as inputs, the production of these fuels reduces biowaste, thereby cutting emissions from landfills.
This makes renewable fuels a key component of the circular economy. Humans have largely operated on the linear model historically when it comes to utilising natural resources. The circular model, in contrast, is much less wasteful and seeks to recycle as much as possible (see Figure 2 below).
Figure 2: The Circular Economy

The most exciting thing about renewable fuels is the immediacy with which they can make an impact. The reason why they are referred to as drop-in fuels is that they can replace fossil fuels in internal combustion engines with little or no modification required. So, if supply was abundant enough, forms of transport which cannot be electrified easily like heavy duty trucks, ships, and aeroplanes can be switched across to renewable fuels making a significant improvement to the environmental footprint. According to BP, “A return flight between London and San Francisco has a carbon footprint per economy ticket of nearly 1 tonne of CO2 equivalent. With the aviation industry expected to double to over 8 billion passengers by 2050, it is essential that we act to reduce aviation’s carbon emissions.”
The challenge
Renewable fuels or biofuels are still in their infancy. This means the obvious hurdle to overcome is cost competitiveness with fossil fuels. Cost estimates vary, but figures from the International Air Transport Association (IATA) provide a useful sense for the ballpark. In May 2022, IATA stated that the average worldwide price of jet fuel is about $4.15 per gallon compared to the US average price of a gallon of sustainable aviation fuel, which is about $8.67.
So, roughly double the price of the incumbent polluting technology. This is not a bad starting point at all. Considering how rapidly the cost of energy storage in batteries has fallen in the last decade, renewable fuels could become competitive quite soon if sufficient investment is made and economies of scale are achieved. IATA also predicts that renewable fuels could make up 2% of all aviation fuels by 2025, which could become a tipping point in their competitiveness.
Businesses are acting
Businesses pursuing their own net zero targets have already started exploring renewable fuels to minimise their waste. Darling Ingredients Inc, which produces its trademark Diamond Green Diesel from recycled animal fats, inedible corn oil, and used cooking oil, was chosen by fast food chain Chick-fil-A in March 2022 to turn its used cooking oil into clean transportation fuel.
Similarly, McDonald’s entered into a partnership with Neste Corporation in 2020 to convert its used vegetable oil into renewable diesel and fuel the trucks that make deliveries to its restaurants. According to TortoiseEcofin, both Darling Ingredients and Neste have a net negative carbon footprint given emissions produced by these businesses are lower that the emissions avoided because of their renewable fuels.
A final word
Renewable fuels alone will not tackle climate change. No single solution can. But they can help us make meaningful progress. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) emphasises how crucial it is for the world to halve its greenhouse gas emissions this decade to at least have a chance of limiting global warming to 1.5oC. This means that solutions with an immediate effect have an important role to play. Biofuels can cut emissions from waste in landfills and provide much cleaner alternatives to fossil fuels to help accelerate the world’s decarbonisation efforts. They don’t require different engines to be of use. They just need funding to reach scale.
Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree
Analys
SEB Metals Weekly: China Covid exit is bullish for metals

China Covid exit is bullish for metals
Softer inflation, slight macro-optimism, and China taking a rapid exit from Covid restrictions. Markets have become more optimistic. Inflation indices have eased and that has created some hopes that central banks won’t lift interest to a level that will kill the economy in 2023. Natural gas prices in Europe have fallen sharply. This has suddenly reduced energy-inflationary pressure and removed the direst downside economic risks for the region. But general market optimism is far from super-strong yet. The S&P 500 index has only gained 1.9% since our previous forecast on 1 Nov 2021, and oil prices are down nearly 10% in a reflection of concerns for global growth. China has however removed all Covid-restrictions almost overnight. It is now set to move out of its three years of Covid-19 isolation and lockdowns at record speed. Industrial metals are up 20% and the Hong Kong equity index is up 40% as a result (since 1 Nov-22). China’s sudden and rapid Covid-19 exit is plain and simply bullish for the Chinese economy to the point that mobility indices are already rebounding quickly. SEB’s general view is that inflation impulses will fade quickly. No need then for central banks across the world to kill the global economy with further extreme rate hikes. These developments have removed much of the downside price risks for metals in 2023 and we have to a large degree shifted our 2024 forecast to 2023.
Lower transparency, more geopolitics, more borders, and higher prices and exponential spikes. The first decade of this century was about emerging markets, the BRICs, the commodity price boom, the commodity investment boom, and free markets with free flow of commodities and labor with China and Russia hand in hand with western countries walking towards the future. High capex spending in the first decade led to plentiful supply and low prices for commodities from 2011 to 2020. A world of plenty, friends everywhere, free flow of everything, and no need to worry. The coming decade will likely be very different. Supply growth will struggle due to mediocre capex spending over the past 10 years. Prices will on average be significantly higher. There will be frequent exponential price spikes whenever demand hits supply barriers. Price transparency will be significantly reduced due to borders, taxes, sanctions, geopolitical alignments, and carbon intensities. Prices will be much less homogenous. Aluminium will no longer be just one price and one quality. Who made it, where was it made, where will it be consumed and what the carbon content will create a range of prices. Same for most other metals.
Copper: Struggling supply and China revival propel copper prices higher. Unrest in Peru is creating significant supply risks for copper as the country accounts for 10% of the global supply. Chile accounts for 27% of global production. Production there is disappointing with Codelco, the Chilean state-owned copper mining company, struggling to hit production targets. The Cobre Panama mine in Panama is at risk of being closed over a tax dispute between Quantum and the government. Cobre Panama is one of the biggest new mines globally over the past 10 years. The rapid exit from Covid restrictions in China is bullish for the Chinese economy and thus for copper demand and it has helped to propel prices higher along with the mentioned supply issues. The Chinese property market will continue to struggle, and it normally accounts for 20% of global copper demand while China accounted for 55% of global copper demand in 2021. While China is no longer prioritizing the housing market it is full speed ahead for solar, wind, EVs, and electrification in general. So, weakening Chinese copper demand from housing will likely be replaced by the new prioritized growth sectors. Global supply growth is likely going to be muted in the decade to come while demand growth will be somewhere between a normal 3% pa. to a strong 4% pa. to a very strong 5% pa. Copper prices will be high, and demand will hit the supply barrier repeatedly with exponential spikes as the world is working hard to accelerate the energy transition. Copper prices could easily spike to USD 15-16,000/ton nearest years.
Nickel: Tight high-quality nickel market but a surplus for a low-quality nickel. Nickel production is growing aggressively in Indonesia. The country is projected to account for 60-70% of global supply in 2030. This will become a huge and extremely concentrated geopolitical risk for the world’s consumers of nickel. Indonesia has an abundance of low-grade C2 nickel. The challenge is to convert low-quality C2 nickel to high-quality C1. We are set for a surplus of C2 nickel but the market for C1 nickel will depend strongly on the conversion capacity for C2 to C1. Low price transparency will also help to send prices flying between USD 20,000/ton and USD 30,000/ton. Strong growth in nickel production in Indonesia should initially call for prices down to USD 20,000/ton. But Indonesia is a price setter. It will account for 50% of global supply in 2023. It doesn’t make sense for Indonesia to kill the nickel price. If the nickel price drops, then Indonesia could quickly regulate supply. There should be a premium to nickel due to this. As a result, we expect the nickel price to average USD 24,000/ton in 2023. C2 to C1 conversion capacity may be strained and there should also be a monopoly premium due to the size of Indonesia. Converting C2 to C1 is however extremely carbon intensive and that could be an increasing issue in the years to come.
Zinc: Super-tight global market. European LME inventories are ZERO and zinc smelters there are still closed. European zinc smelters account for 16% of global zinc smelter capacity. Most of this was closed over the past year due to extremely high energy prices. European LME zinc stockpiles are now down to a stunning zero! The global zinc market is extremely tight. Reopening of European zinc smelting seems unlikely in H1-23 with a continued super-tight market as a result both in Europe and globally.
Aluminium: Price likely to be in the range of USD 2400 – 3200/ton and line with coal prices in China. Aluminium prices have historically been tightly tied to the price of coal. But coal prices have been all over the place since the start of 2021 with huge price differences between Amsterdam, Australia, and domestic Chinese coal prices which are now largely state-controlled. China banning imports of Australian coal, the Chinese energy crisis in 2021, and Russia’s invasion of Ukraine in 2022 are ingredients here. This sent aluminium prices flying high and low. Coal prices in China today imply a price of aluminium between USD 2400/ton and 3150/ton with the LME 3mth aluminium price nicely in between at USD 2590/ton. The global coal market should now become more orderly as China now again is accepting Australian coal. Energy costs have fallen sharply in Europe and some producers in the Netherlands have talked about possible restarts of production. China is likely to reduce its exports of primary aluminium. Energy security of supply is high on the agenda in China, and it makes no sense to emit lots of CO2 in China and indirectly export energy in the form of primary aluminium. Growth in non-China aluminium demand in the years to come will have to be covered by non-China producers which have the potential to force prices higher and away from coal as the price driver. While LME has one price for the 3mth aluminium price we’ll likely get larger and larger price differences across the world in the form of possibly extreme price premiums for example in the EU and the US.

Analys
Solid demand growth and strained supply to push Brent above USD 100/b


Brent crude had a strong end of the year as it traded at the highest level since 1 December. It is a slow start to the new year due to bank holidays and Dated Brent trades close to USD 85/b. It averaged USD 99.9/b in 2022. We expect it to average more than USD 100/b on average for the coming year amid strained supply and rebounding demand. Chinese oil demand is set to recover strongly along with re-openings while non-OECD will continue to move higher. At the moment oil looks absurdly cheap as it is cheaper than natural gas in both EU and Japan and also cheaper than coal in Australia.
Some price strength at the end of the year. The Dated Brent crude oil price index gained 2.3% on Friday with a close at USD 84.97/b. It was the highest close since 1 December. This morning it is trading slightly lower at USD 84.8/b but the market is basically void of action due to bank holidays.

Gloom and doom but IEA, OPEC and US EIA project global crude oil demand to rise between 1 m b/d and 2.2 m b/d YoY in 2023. They also expect call-on-OPEC to rise between 0.3 m b/d and 1.0 m b/d. The US EIA projects demand to increase 1 m b/d in 2023 on the back of a growth of 1.3 m b/d in non-OECD where demand in India rises by 0.2 m b/d and China by 0.6 m b/d. In China this is of course to a large degree due to re-opening after Covid-19 lock-downs. But it is still a good reminder of the low base of oil demand in non-OECD versus OECD. India last year consumed 5 m b/d which only amounts to 1.3 b/capita/year versus a world average of 4.5 b/capita/year and European demand of 10 b/capita/year. Even China is still below the world average as its demand in 2022 stood at 15.2 m b/d or 4.0 b/capita/yr. Non-OECD oil demand thus still has a long way to go in terms of oil demand and that is probably one of the things we’ll be reminded of in 2023 as Covid-19 lock-downs disappear entirely.
Solid demand growth in the face of strained supply. Important to remember is that the world has lost a huge amount of fossil supply from Russia due to the war in Ukraine. First in terms of natural gas where supply to the EU and thus to the world has declined by some 2.5 m boe/d versus pre-war levels. Secondly in terms of crude and products. The latter is of course a constant guessing game in terms of how much Russian crude and product exports has declined. The US EIA however projects that crude oil production in the Former Soviet Union will be down 2 m b/d in 2023 versus pre-Covid levels and down 1.3 m b/d YoY from 2022 to 2023. We are thus talking up to 4.5 m boe/d of lost supply from Russia/FSU. That is a huge loss. It is the reason why coal prices are still trading at USD 200 – 400/ton versus normal USD 85/ton as coal is an alternative to very expensive natural gas.
Overall for 2023 we are looking at a market where we’ll have huge losses in supply of fossil energy supply from Russia while demand for oil is set to rebound solidly (+1.0 – 2.2 m b/d) along with steady demand growth in non-OECD plus a jump in demand from China due to Covid-19 reopening. Need for oil from OPEC is set to rise by up to 1.0 m b/d YoY while the group’s spare capacity is close to exhausted.
We expect Brent crude to average more than USD 100/b in 2023. Despite all the macro economic gloom and doom due to inflation and rising interest rates we cannot help having a positive view for crude oil prices for the year to come due to the above reasons. The Dated Brent crude oil price index averaged USD 99.9/b in 2022. We think Brent crude will average more than USD 100/b in 2023. Oil is today absurdly cheap at USD 85/b. It is cheaper than both coal in Australia and natural gas both in Japan and the EU. This is something you hardly ever see. The energy market will work hard to consume more what is cheap (oil) and less of what is expensive (nat gas and coal).
Latest forecasts by IEA, OPEC and US EIA for oil demand growth and call-on-OPEC YoY for 2023. Solid demand growth and rising need for oil from OPEC.

Oil demand projections from the main agencies and estimated call-on-OPEC. More demand and higher need for oil from OPEC

EIA STEO projected change in oil demand for different countries and regions YoY to 2023

US EIA Dec STEO forecast for FSU oil production. Solid decline projected for 2023.

US commercial crude and product stocks still below normal

Total US crude and product stocks including SPR. Declining, declining, declining.

US crude and product inventories both excluding and including Strategic Petroleum Reserves

US oil sales from US SPR is now coming to an end. Will make the market feel much tighter as it really is.

Brent crude oil is absurdly cheap as it today trades below both Australian coal and natural gas in both Japan and the EU. Coal and natural gas prices should trade lower while oil should trade higher.

EU diesel prices versus natural gas prices. Could start to move towards a more natural price-balance in terms of substitution.

-
Nyheter1 vecka ago
Bluelake Mineral har den största kända oexploaterade nickelfyndigheten i Europa
-
Nyheter2 veckor ago
Den stora oljeoptimisten Goldman Sachs tror inte längre på 100 USD-olja i år
-
Nyheter2 veckor ago
Oljepriset lägre än intervallet där USA ska köpa tillbaka olja – över hela terminskurvan
-
Nyheter5 dagar ago
Trafigura tror att koppar kan slå ett nytt prisrekord under kommande 12 månader
-
Nyheter2 veckor ago
Oman tar ett stort steg i att bli en stor producent av vätgas
-
Nyheter4 veckor ago
Den sämsta apelsinskörden på 90 år i Florida
-
Nyheter2 veckor ago
Företagare kan säkra kassan genom att köpa fysiskt guld
-
Nyheter2 dagar ago
Lundin Mining gör stort förvärv – 75 procent av bolagets intäkter kommer nu från koppar