Nyheter
Kaffe, en allt viktigare dryck för kinesiska konsumenter
Starbucks VD, Howard Schultz, har kommunicerat att Kina snart kommer att utgöra den viktigaste marknaden för bolaget utanför USA. Redan vid årsskiftet 2011/2012 hade Starbucks fler än 500 caféer och coffee shops i Kina som redovisade betydligt bättre marginaler än kaffekedjans amerikanska försäljningsställen. Detta gör Starbucks unikt eftersom bolaget lyckats i Kina, något som Dunkin Donuts, Krispy Kreme och Burger King inte gjort. Skillnaden är emellertid att Starbucks valt en annan väg in i Kina. Istället för att erbjuda landens invånare samma produktutbud som i USA har kaffeföretaget istället anpassat sina produkter till de kinesiska smaklökarna, bland annat genom att sälja kaffedrinkar smaksatta med grönt te, vilket har visat sig vara en succé och snabbt tagits emot med öppna armar av de kinesiska konsumenterna.
Detta är emellertid inte det enda som gjort Starbucks till en succé i Kina. Företaget har också valt att erbjuda sina besökare bekväma, rena och luftkonditionerade lokaler, vilket gjorde att Starbucks snabbt blev en mötesplats för både köpstarka konsumenter och affärsfolket. Återigen visar Starbucks, som i USA främst fokuserar på coffee-to-go, att det gäller att anpassa sig till konsumenternas önskemål. Nackdelen är att omsättningen per kvadratmeter, ett vanligt nyckeltal inom detaljhandelssektorn, endast är en eller två tredjedel av vad den är i USA, men i gengäld är marginalerna betydligt högre eftersom den genomsnittliga kaffekoppen som säljs i Kina är dyrare än motsvarande kaffe i väst.
Marginalerna för den kinesiska delen av Starbucks ligger så pass högt som 34,6 procent, att jämföra med samma siffra i USA som uppgår till 21,8 procent. Det intressanta är vad som kommer att hända när den ökade medelklassen i Kina ökar sin kaffekonsumtion. Kan detta komma att leda till att vi får se kaffepriset på de internationella kaffemarknaderna stiga?
I Peking, Shanghai och Guangzhou dricks i snitt 20 koppar kaffe per år och person, 13 koppar mer än snittet. Snittet på 7 koppar kaffe per år motsvarar vad en medelsvensk dricker på två dagar.
Med nuvarande tillväxttakt på 17 % kommer Kina att tiofaldiga sin konsumtion av kaffe på 15 år. Om tillväxten håller i sig så når Kina en årlig konsumtion på 2,6 miljoner ton om 15 år, motsvarande 35 procent av världens årliga produktion.
Nyheter
Oljan letar efter en högre botten
Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.
Nyheter
Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg
Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.
Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.
Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.
Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.
Nyheter
AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år
De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.
Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.
Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.
Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.
Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.
-
Nyheter3 veckor sedan
Guldpriset når nytt all time high och bryter igenom 2300 USD
-
Nyheter4 veckor sedan
Lundin Mining får köprekommendation av BMO
-
Nyheter3 veckor sedan
USAs stigande konsumtion av naturgas
-
Nyheter3 veckor sedan
Centralbanker fortsatte att köpa guld under februari
-
Nyheter3 veckor sedan
Kakaomarknaden är extrem för tillfället
-
Nyheter3 veckor sedan
Hur mår den svenska skogsbraschen? Två favoritaktier
-
Nyheter4 veckor sedan
Boliden på 20 minuter
-
Nyheter3 veckor sedan
Betydande underskott i utbudet av olja kan få priset att blossa upp