Nyheter
Stena ger Volvos bussbatterier ett andra liv

Bussbatteriernas kommersiella livslängd förlängs avsevärt och råvaror kan sparas. Det blir resultatet av ett nytt samarbete mellan Volvo Bussar och Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop. När batterierna plockas ur bussarna ska de återanvändas som energilager i till exempel fastigheter och laddstationer i många år.
”Volvo Bussar är en av pionjärerna inom elektromobilitet som ger en ren, tyst och effektiv kollektivtrafik. Vi har en tydlig hållbarhetsstrategi i alla steg i värdekedjan och tar nu ytterligare ett steg genom att konsekvent återanvända bussbatterier. Genom att ge batterierna ett ”andra liv” använder vi jordens resurser på ett bättre sätt. Inom elektromobilitet skapar vi nya cirkulära affärssystem och det här samarbetet är verkligen ett stort steg i rätt riktning,” säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
Ett bussbatteri används många år i trafik innan de behöver bytas ut. När batteriet byts ut har det fortfarande en stor del av sin kapacitet kvar. Det är för lite för att fortsätta driva bussar med god effektivitet. Däremot är den kapaciteten fullt tillräcklig när batterierna används som energilager. Att batterierna kan återanvändas betyder att naturresurser sparas då man slipper använda nytillverkade batterier som energilager.

”Vi är väldigt glada och stolta över att Batteryloop får möjlighet att köpa de använda batterierna och utveckla den här lösningen tillsammans med Volvo Bussar. Förutom återanvändning innebär avtalet att vi även garanterar en säker och miljöriktig återvinning när batterierna har tjänat ut som energilager. Genom detta erbjuder vi en hållbar cirkulär lösning för Volvo Bussars batterier. Samarbetet betyder också att vi kan vända en kostnad till en intäkt för kunden,” säger Rasmus Bergström, vd Batteryloop.
Det nya avtalet som undertecknades nyligen är ett globalt samarbetsavtal. Det berör alla de batterier som Volvo Bussar ansvarar för, i elbussar som går i trafik runt om i världen. De flesta elbussarna finns än så länge i Europa, men antalet väntas öka även i övriga delar av världen.
”Vi ser en allt större efterfrågan på elbussar från städer runt om i världen och eftersom vi var tidigt ute med elbussar kommer volymerna för använda batterier att öka,” säger Håkan Agnevall.
Efterfrågan på lokala energilager spås också öka i framtiden. Ett energilager ger nya möjligheter att exempelvis lagra förnyelsebar energi som kan användas för att möta toppar i energibehovet. Överskott kan säljas och levereras ut på elnätet.
”Ett energilager är som en stor powerbank som ger användaren stor flexibilitet, och som kan bidra till att generera intäkter. Vi ser en snabbt ökande marknad i olika typer av fastigheter, men även när det gäller laddstationer för elfordon både inom industrin och övriga samhället. Vårt samarbete med Volvo Bussar kommer ge ett värdefullt bidrag till utvecklingen av infrastrukturen som behöver byggas upp,” säger Rasmus Bergström.
Batteryloop och Volvo Bussar driver sedan tidigare ett gemensamt projekt, tillsammans med Stena Fastigheter där bussbatterier används som energilager för att ge elektricitet till bostadsområdet Fyrklövern i Göteborg. Elektriciteten som lagras kommer från solpaneler på husens tak.
Nyheter
Jonas Lindvall är tillbaka med ett nytt oljebolag, Perthro, som ska börsnoteras

Jonas Lindvall, ett välkänt namn i den svenska olje- och gasindustrin, är tillbaka med ett nytt företag – Perthro AB – som nu förbereds för notering i Stockholm. Med över 35 års erfarenhet från bolag som Lundin Oil, Shell och Talisman Energy, och som medgrundare till energibolag som Tethys Oil och Maha Energy, är Lindvall redo att än en gång bygga ett bolag från grunden.
Tillsammans med Andres Modarelli har han startat Perthro med ambitionen att bli en långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv producent inom upstream-sektorn – alltså själva oljeutvinningen. Deras timing är strategisk. Med ett inflationsjusterat oljepris som enligt Lindvall är lägre än på 1970-talet, men med fortsatt växande efterfrågan globalt, ser de stora möjligheter att förvärva tillgångar till attraktiva priser.
Perthro har redan säkrat bevisade oljereserver i Alberta, Kanada – en region med rik oljehistoria. Bolaget tittar även på ytterligare projekt i Oman och Brasilien, där Lindvall har tidigare erfarenhet. Enligt honom är marknadsförutsättningarna idealiska: världens efterfrågan på olja ökar, medan utbudet inte hänger med. Produktionen från befintliga oljefält minskar med cirka fem procent per år, samtidigt som de största oljebolagen har svårt att ersätta de reserver som produceras.
”Det här skapar en öppning för nya aktörer som kan agera snabbare, tänka långsiktigt och agera med kapitaldisciplin”, säger Lindvall.
Perthro vill fylla det växande gapet på marknaden – med fokus på hållbar tillväxt, hög avkastning och effektiv produktion. Med Lindvalls meritlista och branschkunskap hoppas bolaget nu kunna bli nästa svenska oljebolag att sätta avtryck på världskartan – och på börsen.
Nyheter
Oljan, guldet och marknadens oroande tystnad

Oljepriset är åter i fokus på grund av kriget i Mellanöstern. Är marknadens tystnad om de stora riskerna, det som vi egentligen verkligen bör oroa oss för? Och varför funderar Tyskland på att plocka hem sin guldreserv från New York? I veckans avsnitt av Världsekonomin pratar Katrine Kielos och Henrik Mitelman om olja, tystnad och guld. Europa är ju mer beroende av oljepriset än USA, hur orolig ska man vara för att det stiger? En krönika i Financial Times lyfte nyligen “marknadens oroande tystnad”, den syftade på skillnaden mellan den dystra geopolitiska utvecklingen i världen och en marknad som samtidigt återhämtat sig 20 procent sen början av april, trots tullkriget. Vad säger marknadens tystnad egentligen? I Tyskland pågår en debatt om att plocka hem sin guldreserv från USA. Handlar det om bristande förtroende för Donald Trump – och kan det rentav ha något med “hämndskatten” att göra?
Nyheter
Domstolen ger klartecken till Lappland Guldprospektering

Mark- och miljödomstolen har idag meddelat dom i målet om Stortjärnhobbens bearbetningskoncession. Beslutet innebär att Lappland Guldprospektering får tillträde till området – ett avgörande steg mot framtida gruvbrytning i regionen.
Bearbetningskoncessionen för Stortjärnhobben är en central del i Lappland Guldprospekterings långsiktiga satsning på hållbar gruvutveckling i området. Projektet har varit föremål för juridisk prövning och dagens dom ger nu tydlighet kring markanvändningen.
”Vi är mycket nöjda över beslutet och ser nu fram emot att kunna lägga i nästa växel vad gäller utvecklingen av Stortjärnhobbens guldprojekt. Domstolens beslut är ett synnerligen viktigt steg och ger oss nu rätten att nyttja och förfoga över området”, säger VD Fredrik Johansson.
-
Nyheter4 veckor sedan
USA slår nytt produktionsrekord av naturgas
-
Analys4 veckor sedan
All eyes on OPEC V8 and their July quota decision on Saturday
-
Nyheter3 veckor sedan
Stor uppsida i Lappland Guldprospekterings aktie enligt analys
-
Nyheter3 veckor sedan
Brookfield ska bygga ett AI-datacenter på hela 750 MW i Strängnäs
-
Nyheter4 veckor sedan
Sommaren inleds med sol och varierande elpriser
-
Nyheter4 veckor sedan
OPEC+ ökar oljeproduktionen trots fallande priser
-
Nyheter3 veckor sedan
Silverpriset släpar efter guldets utveckling, har mer uppsida
-
Analys4 veckor sedan
Brent needs to fall to USD 58/b to make cheating unprofitable for Kazakhstan