Följ oss

Nyheter

Gasum och Nordic Ren-Gas släpper förnybar e-metan på marknaden med start 2026

Publicerat

den

Visualisering av Nordic Ren-Gas e-metan-anläggning i Tammerfors

Gasum och Nordic Ren-Gas har tecknat ett avtal om lansering av e-metan. Nordic Ren-Gas Power-to-Gas-anläggning i Tammerfors kommer årligen att producera 160 GWh förnybart e-metan, som Gasum kommer att köpa in och distribuera till sina kunder. Användningen av e-metan kommer att minska utsläppen av växthusgaser inom väg- och sjötransporter.

Det nordiska energibolaget Gasum och den ledande nordiska power-to-gas-utvecklaren Nordic Ren-Gas har ingått ett långsiktigt försäljnings- och inköpsavtal enligt vilket Gasum kommer att köpa allt e-metan som Nordic Ren-Gas producerar vid sin anläggning i Tammerfors från 2026 och framåt och distribuera det till sina kunder. Nordic Ren-Gas kommer att utveckla, bygga och driva power-to-gas-anläggningen i Tammerfors, som producerar e-metan med hjälp av förnybar el från finsk vindkraft och biogen koldioxid som avskiljs från befintliga kraftverk.

I power-to-gas-processen produceras vätgas först med hjälp av förnybar el och vatten. Vätgasen bearbetas sedan vidare till e-metan genom att den kombineras med biogen koldioxid. E-metan som produceras på detta sätt är helt förnybart och kommer att ersätta användningen av fossila bränslen inom transport-, sjöfarts- och industrisektorn. 

E-metan är helt utbytbart mot naturgas och biogas. När det är flytande är det likaså fullt utbytbart mot flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG). Det innebär att det kan transporteras genom befintlig infrastruktur – lastbilar, fartyg, rörledningar – och användas direkt där man för närvarande använder naturgas eller biogas.

”Det här partnerskapet ritar om spelplanen och gör det möjligt att utöka tillgången på förnybar gas i industriell skala. Gasum har som mål att bli en betydande aktör på marknaden för e-metan, och det här är det första steget på den vägen. Den e-metan som Nordic Ren-Gas producerar är ett konkurrenskraftigt förnybart bränsle, som effektivt kan distribueras genom vår befintliga infrastruktur till våra kunder inom trafik-, sjöfarts- och industrisegmenten. Nordic Ren-Gas har en imponerande pipeline av liknande projekt på gång – det här är ett strategiskt viktigt partnerskap för oss”, säger Mika Wiljanen, VD för Gasum Group.

”Vi är mycket glada över detta avtal och partnerskapet med Gasum, som möjliggör en mycket effektiv introduktion av e-metan på marknaden. Ren-Gas har aktivt byggt upp en värdekedja för e-metan i Finland, i vilken detta avtal är en konkret milstolpe. Ren-Gas har en utvecklingsportfölj med flera projekt för produktion av e-metan, och detta partnerskap gör det möjligt för oss att påskynda utvecklingen av dessa viktiga projekt för grön omställning”, säger Saara Kujala, VD för Nordic Ren-Gas

Biogen koldioxid som avskiljs från kraftverk

Power-to-gas-anläggningen i Tammerfors kommer inledningsvis att producera cirka 160 gigawattimmar (GWh) förnybart e-metan per år från och med 2026. Nordic Ren-Gas har utvecklat en unik operativ och teknisk design för sina power-to-gas-anläggningar för att uppfylla alla krav i EU:s direktiv om förnybar energi när det gäller förnybara flytande och gasformiga bränslen av icke-biologiskt ursprung (RFNBO) för sitt e-metan.

Anläggningen i Tammerfors ligger bredvid den befintliga avfallsförbränningsanläggningen Tammervoima, som drivs av Tampere Energia. Nordic Ren-Gas kommer att avskilja biogen koldioxid från rökgaserna från Tammervoimas anläggning och använda den i power-to-gas-processen för att producera e-metan.

Nordic Ren-Gas maximerar värdet av sektoriell integrering genom att leverera överskottsvärme från processer till fjärrvärmenätet i Tammerfors och genom att utnyttja den befintliga elnätsanslutningen. Utnyttjande av befintlig infrastruktur och effektiv sektoriell integrering möjliggör en snabb tidplan för utvecklingen och kostnadseffektivitet i Ren-Gas produktion av e-metan.

Trolig väg till minskade koldioxidutsläpp från transporter

När mängden överkomlig vind- och solkraft som finns tillgänglig i det nordiska elnätet ökar under de kommande åren, är användning av intermittenta förnybara elkällor för att producera förnybart e-metan ett genomförbart sätt att lagra energi och distribuera den till sektorer som sjöfarten och tunga vägtransporter, där direkt elektrifiering inte är ett realistiskt sätt att minska koldioxidutsläppen.

E-metan kan användas direkt i gasmotorer som för närvarande drivs med naturgas, biogas, LNG eller LBG/Bio-LNG och det kan blandas in i valfria proportioner. För företag som redan äger gasdrivna fordon eller fartyg behövs inga ytterligare investeringar i ny utrustning eller modifieringar.

LNG-drivna fartyg används redan och antalet kommer att öka dramatiskt under de närmaste åren. Även inom landtransporter har antalet långtradare som drivs med flytande biogas ökat stadigt, särskilt i de nordiska länderna, eftersom kunderna efterfrågar koldioxidneutral logistik för sina produkter.

Gasum skriver att till skillnad från alternativa bränslen som ammoniak eller metanol, som fortfarande befinner sig i utvecklingsstadiet både när det gäller produktion och infrastruktur, är e-metan en befintlig, rimlig och konkret väg till minskade koldioxidutsläpp inom såväl sjöfart som landtransporter om bara några få år.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Gasums strategiska mål är att årligen bidra med sju terawattimmar (7 TWh) förnybar gas på marknaden vid 2027. Att uppnå detta mål skulle innebära en årlig kumulativ koldioxidminskning på 1,8 miljoner ton för Gasums kunder.

Nyheter

Det kan bli brist på sand, grus och sten i Sverige och grannländerna

Publicerat

den

Sandtag från ovan

En ny nordisk rapport från NCC visar att Sverige och dess grannländer står inför en brist på ballastmaterial som sand, grus och sten. Materialbristen riskerar att bli en flaskhals för den gröna omställningen och annan viktig framtida samhällsutveckling skriver NCC.

Rapporten, som omfattar hela Norden, visar att länderna tillsammans kan komma att behöva nära tre miljarder ton mer ballast till år 2045 för att möta behoven i enlighet med respektive lands klimat- och utvecklingsmål. Det finns tillräckliga naturresurser, men utvinningen begränsas av ineffektiva tillståndsprocesser, bristande regional planering och låg återvinning.

Efterfrågan på ballast i Sverige förväntas öka med upp till 900 miljoner ton, eller 60 miljoner ton per år fram till år 2045, en mängd som motsvarar att täcka en yta motsvarande Stockholms kommun med ett två meter tjockt grus- och stenlager. Samtidigt har antalet aktiva stenbrott i landet minskat med 39 procent på ett drygt decennium. Denna utveckling kommer, om inga åtgärder vidtas, att leda till materialbrist, förseningar i byggprojekt och ökade klimatutsläpp från transporter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans stå för 35 procent av Kinas energi 2035

Publicerat

den

Energirapport i Kina

Den 8 september presenterade Kinas statliga energijätte National Energy Group sin nya rapport China Energy Outlook 2025–2060 vid ett seminarium i Peking. Rapporten ger en omfattande prognos för landets energibehov.

Rapporten visar att Kinas energiförbrukning fortsatt väntas öka under de närmaste tio åren och nå omkring 7,1–7,2 miljarder ton kolenheter (TCE) runt 2035, en ökning på cirka 20 procent jämfört med i dag. Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans nå en andel på 35 procent år 2035 och vidare till 80 procent år 2060.

Kol, olja och gas i omvandling

Trots omställningen kommer kol att spela en fortsatt stor roll på kort sikt. Konsumtionen väntas stiga till massiva 4,95–5,1 miljarder ton under den kommande femårsperioden och ligga kvar på över 4,6 miljarder ton fram till 2035. Därefter väntas gradvis nedgång i takt med att äldre gruvor fasas ut.

Oljeanvändningen har redan nått sitt maximum på omkring 730–750 miljoner ton per år. Med ökande elbilsanvändning och mognad i petrokemisk industri spås förbrukningen sjunka till cirka 700 miljoner ton 2030. Naturgas pekas ut som en viktig övergångsenergi och väntas nå en topp på nära 600 miljarder kubikmeter runt 2035.

Kraftig ökning av elbehovet

Rapporten framhåller att Kinas elförbrukning kommer att fortsätta växa stabilt. Den årliga tillväxten under 2026-2030 förväntas ligga på 4,5 procent och därefter omkring 2,9 procent. Elanvändningen spås nå 13,3 biljoner kilowattimmar 2030, 15,3 biljoner 2035 och kulminera kring 18 biljoner mellan 2050 och 2060.

Ökad självförsörjning

Rapporten betonar även vikten av energisäkerhet och självförsörjning. Kinas nuvarande primärenergisjälvförsörjningsgrad ligger på runt 80 procent och väntas stiga till över 90 procent omkring 2045.

Fortsätt läsa

Nyheter

ABB och Blykalla samarbetar kring kärnkraftsteknik för sjöfartsindustrin

Publicerat

den

Fartyg från ovan

ABB har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) med det svenska kärnkraftsföretaget Blykalla för att stödja och påskynda användandet av små modulära blykylda reaktorer inom sjöfartsindustrin.

Detta avtal bygger vidare på villkoren i ett befintligt samförståndsavtal mellan Blykalla och ABB som undertecknades i oktober 2024, och som syftar till att utveckla blykyld SMR-teknik för att stödja Sveriges behov av ren energi. Avtalet utökar partnerskapet och ligger i linje med den växande trenden med kärnkraft som marin kraftkälla.

Blykallas svenska avancerade blyreaktor (SEALER) är en mycket kompakt, passivt säker reaktor med inbyggda säkerhetsstrukturer vilket innebär att de inte kräver några åtgärder från operatören. Det var en av tre reaktorer som identifierades i projektet Nuclear Propulsion for Merchant Ships I (NuProShip I), som syftar till att anpassa en generation IV-SMR till kraven hos kommersiella fartyg – särskilt större fartyg. ABB:s expertis inom systemintegration samt kraftdistributions-, styr- och automationsteknik, kommer att vara avgörande för att säkerställa en framgångsrik implementering av SMR som en lösning ombord.

“Vi är glada att utöka vårt partnerskap med ABB inom detta strategiskt viktiga område. Med vår kompakta reaktordesign ser vi en unik möjlighet att leda vägen inom maritim kärnkraftsdrift – en lösning som är unikt positionerad för att möta sektorns efterfrågan på ren energi”, säger Jacob Stedman, VD för Blykalla. “Att förverkliga denna vision kommer att kräva ett ekosystem av engagerade partners, och detta samarbete är en avgörande byggsten.”

“SMR:er har betydande potential att driva minskade koldioxidutsläpp, och vårt samarbete med Blykalla kommer att bidra till att öka deras möjligheter inom maritima tillämpningar”, säger Juha Koskela, global chef för ABB:s division Marine & Ports. “Nästa generations SMR:er kommer att möjliggöra innovativa fartygsdesigner som kan bidra till att minska utsläppen jämfört med fartyg som drivs med kolbaserade bränslen. Vi är stolta över att samarbeta med Blykalla i vad som representerar ett viktigt steg på sjöfartens resa mot minskade koldioxidutsläpp.”

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära