Följ oss

Nyheter

Gasum planerar att köpa upp till 800 GWh e-metan per år från Nordic Ren-Gas två kommande anläggningar för power-to-gas

Publicerat

den

E-metan-anläggning tillhörande Nordic Ren-Gas

Gasum och Nordic-Ren Gas fortsätter sitt samarbete för att utveckla marknaden för e-metan. Detta gör de genom att förhandla om ett off take-avtal för gas för de kommande två anläggningar för power-to-gas som Nordic Ren-Gas håller på att utveckla. Dessa två anläggningar kommer att anslutas till den befintliga gasnätsinfrastrukturen. E-metan tillverkas av förnybar el och biogen koldioxid och kan minska utsläppen inom transport och industri avsevärt.

Det nordiska energibolaget Gasum och den ledande nordiska power-to-gas-utvecklaren Nordic Ren-Gas har undertecknat en avsiktsförklaring enligt vilken parterna kommer att förhandla om ett off take-avtal för hela den förväntade produktionen från Nordic Ren-Gas e-metananläggningsprojekt i de finska städerna Lahtis och Kotka. Om ett avtal ingås kommer Gasum att köpa allt e-metan som produceras vid anläggningarna och distribuera det till sina kunder.

Det e-metan som produceras i Lahtis och Kotka kommer att injiceras i gasnätet med potential att exporteras till Europa eller kondenseras för användning som e-LNG i till exempel sjötransporter. Nordic Ren-Gas har utvecklat en unik operativ och teknisk design för sina anläggningar för power-to-gas för att uppfylla alla krav i EU:s direktiv om förnybar energi när det gäller förnybara flytande och gasformiga bränslen av icke-biologiskt ursprung (RFNBO) för sitt e-metan.

I januari meddelade Gasum och Nordic Ren-Gas att de undertecknat det första off take-avtalet för en e-metananläggning i Tammerfors som inledningsvis kommer att producera 160 gigawattimmar (GWh) e-metan per år från och med 2026. Anläggningarna i Lahtis och Kotka kommer att byggas enligt den modell som utvecklats i Tammerforsprojektet.

Slutliga volymer beslutas baserat på efterfrågan

Planen är att anläggningarna i Lahtis och Kotka tillsammans ska producera 800 GWh förnybart e-metan per år. Gasum och Nordic Ren-Gas kommer tillsammans att fastställa de verkliga off take-volymerna baserat på den prognostiserade efterfrågan från slutanvändarna. Anläggningarna i Lahtis och Kotka planeras båda att vara i drift 2027.

Anläggningarna kommer att producera det förnybara e-metanet med hjälp av finsk landbaserad vindkraft. Båda projekten utvecklas i nära samarbete med de lokala energibolagen när det gäller avskiljning av koldioxid och integrering av fjärrvärme för att utnyttja överskottsvärme frånprocessen för power-to-gas.

”Gasum är glada över att fortsätta utveckla vårt samarbete med Nordic Ren-Gas, eftersom potentialen för e-metan för utsläppsminskningar inom industri och transport är så betydande. Gasum har infrastrukturen på plats för effektiv distribution av e-metan till våra kunder inom land- och sjötransport samt industri, och vi anser att Finland är en konkurrenskraftig plats för produktion av e-metan till den europeiska marknaden. De volymer som produceras vid anläggningarna i Lahtis och Kotka kan bli ett betydande tillskott till Gasums utbud av förnybar energi”, säger Mika Wiljanen, VD för Gasum Group.

”Det är spännande att vårt samarbete med Gasum nu har uppnått nästan 1 terawattimme (TWh) i årliga e-metanvolymer. Vi bygger vidare på framgången med våra gemensamma satsningar i Tammerforsprojektet och är glada över att kunna berätta om framstegen i Lahtis- och Kotkaprojekten. Ren-Gas effektiva projektutvecklingsmodell, i kombination med Gasums värdefulla expertis på marknaden för förnybar gas, påskyndar hela utvecklingen av marknaden för förnybar e-metan och underlättar kostnadseffektiva utsläppsminskningar i Europa”, säger Saara Kujala, VD för Ren-Gas.

E-metan är helt utbytbart mot naturgas och biogas

I processen för power-to-gas produceras vätgas först med hjälp av förnybar el och vatten. Vätgasen bearbetas sedan vidare till e-metan genom att den kombineras med biogen koldioxid. E-metan som produceras på detta sätt är helt förnybart och kommer att ersätta användningen av fossila bränslen inom transport-, sjöfarts- och industrisektorn. 

E-metan är helt utbytbart mot naturgas och biogas. När det är flytande är det likaså fullt utbytbart mot flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG, bio-LNG). Det innebär att det kan transporteras genom befintlig infrastruktur – lastbilar, fartyg, rörledningar – och användas direkt där man för närvarande använder naturgas eller biogas. För företag som redan äger gasdrivna fordon eller fartyg behövs inga ytterligare investeringar i ny utrustning eller modifieringar.

Gasums strategiska mål är att årligen ta sju terawattimmar (7 TWh) förnybar gas till marknaden, inbegripet biogas och e-metan, fram till 2027. Att uppnå detta mål skulle innebära en kombinerad koldioxidminskning på 1,8 miljoner ton per år för Gasums kunder.

Nyheter

Londons roll som ett globalt nav inom råvaruhandeln

Publicerat

den

London

London, känt för sin historia och strategiska positionering, har alltid haft en betydande roll i världen av råvaruhandel. Staden är känd för sin finansiella expertis och solida infrastruktur och fungerar som en avgörande bro som förbinder producenter och konsumenter över hela världen, men exakt vad gör London till ett så avgörande nav för råvaruhandeln?

Historien om råvaruhandel i London

Råvaruhandel i London har djupa rötter som går tillbaka till slutet av 1500-talet när staden etablerade sig som ett nyckelnav för global handel.

På 1800-talet hade London blivit en framträdande plats som världens ledande råvarumarknad, specialiserad på metaller, textilier och jordbruksvaror. De mest omsatta råvarorna var bomull, ull, socker och kaffe.

London Metal Exchange (LME) grundades 1877 för att underlätta handeln med icke-järnmetaller som koppar och bly.

Under åren fortsatte London att utöka sina handelsmöjligheter och locka handlare från alla hörn av världen.

Utveckling av London som ett globalt nav för råvaruhandel

Londons status som ett globalt nav för råvaruhandel befästes i början av 1900-talet när staden blev centrum för internationell finans. Etableringen av London Metal Exchange (LME) 1877 och London International Financial Futures and Options Exchange (LIFFE) 1982 cementerade ytterligare stadens dominans inom råvaruhandel.

Dessa börser utgjorde en plattform för handlare att köpa och sälja råvaror på en global skala, vilket gjorde London till en integrerad del av leveranskedjan för olika industrier runt om i världen.

Under de senaste åren har London också sett en ökning av elektroniska handelsplattformar, vilket ytterligare ökar dess tillgänglighet och attraktivitet för råvaruhandlare.

Faktorer som bidrar till Londons framgång inom råvaruhandel

Londons framgång inom råvaruhandel tillskrivs flera nyckelfaktorer. Stadens strategiska geografiska läge gör att den fungerar som en central mötesplats för köpare och säljare över hela världen. Vilket väl dock får anses vara mer av en historisk fördel.

Stadens stabila politiska och ekonomiska miljö ger den attraktionskraft och erbjuder handlare en säker och pålitlig marknad för investeringar.

Närvaron av skickliga proffs, förstklassig infrastruktur och strömlinjeformade handelsprocesser befäster Londons position som en främsta destination för råvaruhandel.

Dessutom säkerställer dess robusta rättsliga ram och etablerade tillsynsorgan rättvisa och transparenta handelsmetoder.

Londons roll i global råvaruhandel

Londons position som ett globalt nav för råvaruhandel har haft långtgående effekter på världsekonomin.

Staden fungerar som en viktig länk mellan producenter och konsumenter, vilket underlättar handel och leverans av viktiga råvaror som metaller, energiresurser och jordbruksprodukter.

Detta skapar en konkurrensutsatt marknad som driver innovation och effektivitet, vilket i slutändan gynnar både producenter och konsumenter.

Dessutom har den höga volymen av råvaruhandel i London också en betydande inverkan på de globala priserna, vilket gör den till en inflytelserik aktör i den globala ekonomin.

London vs New York: Kampen om råvaruhandeln

Även om London länge har ansetts vara det ledande globala navet för råvaruhandel, har New York också en betydande position på denna marknad.

Båda städerna har sina styrkor och svagheter, med London som utmärker sig inom områden som metall- och energimarknader, medan New York dominerar inom jordbruksprodukter. Men Londons historiska dominans och väletablerade infrastruktur ger det ett försprång framför New York, vilket gör det till den föredragna destinationen för de flesta handlare. Men eftersom de globala råvarumarknaderna fortsätter att utvecklas, förväntas konkurrensen mellan dessa två städer intensifieras.

Teknikens inverkan

Teknikens framväxt har revolutionerat råvaruhandelslandskapet, och London har inte lämnats på efterkälken. Under de senaste åren har betydande investeringar gjorts i teknik, med elektroniska handelsplattformar och avancerad dataanalys som ligger i spetsen för denna transformation.

Detta har inte bara ökat effektiviteten och hastigheten på handelsutförandet utan också öppnat nya möjligheter för handlare att få tillgång till globala marknader.

Dessutom har användningen av teknik också förbättrat riskhanteringsmetoderna, vilket gör råvaruhandeln i London säkrare och pålitligare.

Londons rika historia och expertis inom råvaruhandel, tillsammans med dess robusta infrastruktur och tekniska framsteg, positionerar den som föregångare i kampen om råvaruhandelns överlägsenhet. Att vara i en global tidszon ger London ett försprång framför New York, vilket gör att handlare kan komma åt marknader i både Asien och Amerika inom en enda dag.

Trots New Yorks starka närvaro på jordbruksmarknaderna och dess pågående tekniska framsteg, förväntas rivaliteten mellan dessa två städer intensifieras i framtiden. När de globala råvarumarknaderna utvecklas kommer det att vara spännande att observera hur London och New York anpassar sig och konkurrerar i detta dynamiska landskap.

Fortsätt läsa

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Populära