Nyheter
Volvo fortsätter att utveckla förbränningsmotorn med vätgas
Personbilar är enkla att elektrifiera med batterier, men de tunga fordon som Volvo-koncernen tillverkar är en större utmaning. Bolaget har redan ellastbilar med batterier och satsar på ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas. Det finns dock även en annan kombination för att uppnå att utsläppen är kolodioxidneutrala, nämligen att använda vätgas i en förbränningsmotor. Det är den senare lösningen som Volvo nu meddelar att man gör en ny satsning på.
Volvo påskyndar forskning om vätgas genom doktorandstipendier för förbränningsmotorteknik
Volvokoncernen fortsätter att utveckla förbränningsmotorn med vätgas som framdrivningsteknik genom att inrätta doktorandstipendier fokuserade på vätgasteknik för förbränningsmotorer. Två utvalda doktorander kommer att bedriva sin forskning vid Chalmers tekniska högskola och vid LTH, Lunds tekniska högskola, samtidigt som de har sin anställning inom Volvokoncernen. Rekryteringen påbörjas under första kvartalet 2024.
Volvokoncernen använder den senaste framdrivningstekniken i sin ambition att utveckla produkter, lösningar och tjänster som möjliggör nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040. Volvo erbjuder redan batterielektriska lösningar och satsar stort på vätgas – både för bränslecellsapplikationer och som förnybart bränsle för förbränningsmotorer.
Volvokoncernen är ett av få företag i fordonsindustrin som förespråkar fortsatt forskning och utveckling av förbränningsmotorn för att bidra till att nå nettonoll för lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marina och industriella lösningar. Motortekniken har kontinuerligt utvecklats och förfinats genom Volvos historia och är fortfarande relevant i dagens och morgondagens landskap, tillsammans med nya tekniker.
– Vi tror att framtiden kommer att kräva olika tekniker och applikationer för att möta våra kunders behov och miljökrav. Det är därför vi har en tredelad strategi. Vi ser förbränningsmotorn som drivs med förnybara bränslen, exempelvis grön vätgas, som ytterligare en högintressant lösning som vi just nu testar i våra motorlabb och provfordon, säger Lars Stenqvist, Chief Technology Officer Volvokoncernen.
Volvokoncernen etablerar doktorandstipendiet som går under namnet VICE scholarship (Volvo Internal Combustion Engine) för att säkra fortsatt kompetens inom förbränningsmotorteknik, mot bakgrund av minskad offentlig finansiering av akademisk forskning för detta teknikområde och därmed även minskat intresse bland studenter.
– Vätgasforskningen på Chalmers, inte minst med centret TechForH2, är en vital miljö som i och med det nya doktorandstipendiet berikas ytterligare, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola. Den teknologi som utvecklas innebär ytterligare steg i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Vätgasförbränningen kan skapa robusthet och därigenom hjälpa oss klara många globala omställningsscenarier.
– Sedan några år har anslag till forskning om förbränningsmotorer minskat och nationella kompetenscenter försvunnit, säger Annika Olsson, rektor vid Lunds tekniska högskola. Men för att bidra till minskat beroende av fossilbaserade bränslen och samtidigt öka tillväxten för svenska företag behöver vi stark utbildning och forskning kring framtidens motorteknologier, i nära samarbete mellan industri och akademi. Vätgas från överskottsel är ett exempel på område där vi tillsammans har chans att åstadkomma ett tekniksprång till nytta för klimatet.
De rekryterade kandidaterna blir industridoktorander och kommer att genomföra sin forskning under 2024–2029. Studenterna anställs av Volvokoncernen som också kommer att finansiera forskning, handledning och kostnader för experiment.
– Stipendiet är ett initiativ för att inte bara säkra forskarutbildningen utan också för att stödja övergången till hållbara transporter med en av Volvokoncernens tre omställningsteknologier för framdrivning. Vi värnar om ett starkt partnerskap mellan industrin och akademin och välkomnar fler initiativ för att säkra fortsatt långsiktig kunskap om förbränningsmotorn, säger Lars Stenqvist.
Nyheter
Tyska staten inleder mångmiljardsatsning på att säkra landets tillgång på olika råvaror
Nu är det klart, tyska staten inleder en satsning på att säkra landets tillgång på råvaror, där man vill säkra både delar och hela förädlingskedjan. Det fanns en diskussion i vilken form den nya fonden skulle få investera, men nu är man överens om att det både kan ske via lån och ägarkapital. Den nya fonden startas med 1 miljard euro och 30 ansökningar finns redan inlämnade. Investeringarna kan göras både i Tyskland och utomlands.
Målet är att minska beroendet av andra länder, liksom att stärka leveranskedjor och den tyska ekonomin. Frågan har inte minst kommit högt upp på agendan efter att de geopolitiska spänningarna blivit större. Tyskland får en väldigt stor andel av sina kritiska råvaror från Kina och man såg vilket maktmedel naturgas blev för Ryssland när de invaderade Ukraina.
Nyheter
Oljepriset reagerar inte längre vidare mycket av oroligheter i Mellanöstern
Vi har under en längre tid sett krig och oroligheter i Mellanöstern. Men till skillnad mot tidigare så reagerar inte längre oljepriset vidare mycket på händelserna. Går vi tillbaka längre i tiden så kunde ett enda pistolskott få oljepriset att reagera märkbart.
Den senaste händelsen är Israels attack på Hizbollah och med utgångspunkt i den händelsen så kommenterar Christian Kopfer oljemarknaden.
Nyheter
Ett samtal om hur man förverkligar sina investeringsidéer inom råvaror
Ara Mustafa, Nordnets investeringscoach och tidigare programledare för EFN Råvaror, för ett samtal med Gabriel Mellqvist om hur man går till väga för att förverkliga sina investeringsidéer när det kommer till råvaror.
-
Nyheter1 vecka sedan
En 25 år lång megatrend för järnmalm är över – konsekvenserna kommer bli många och kraftiga
-
Nyheter4 veckor sedan
Lucara Diamond har hittat en diamant på 2492 karat
-
Nyheter3 veckor sedan
Torbjörn Iwarson kommenterar vad som händer på råvarumarknaden
-
Analys4 veckor sedan
Fear of coming weakness trumps current tightness
-
Nyheter3 veckor sedan
Bixias höstprognos: Fortsatt låga elpriser
-
Nyheter2 veckor sedan
Christian Kopfer kommenterar vad som händer med oljepriset
-
Nyheter4 veckor sedan
Tata Steel vill bygga 200 kärnkraftsreaktorer på 220 MW vardera för att producera grönt stål
-
Nyheter2 veckor sedan
Italien satsar på ny kärnkraft