Nyheter
Ett stigande koboltpris understryker dess betydelse för elfordon
Försörjningskedjan för den sällsynta råvaran kobolt är begränsad och kopplad till kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Priset på kobolt har stigit med 40 procent hittills i år bland annat beroende på efterfrågan från tillverkare av elfordon, vilket understryker utmaningen att minska beroendet av den sällsynta metallen för att tillverka batterier för bilar.
Elbilstillverkare inklusive Tesla och Volkswagen har lovat att under de kommande åren minska användningen av kobolt som till stor del är beroende av gruvdrift i Demokratiska republiken Kongo, avskräckt av brott mot mänskliga rättigheter i försörjningskedjan och av det höga priset. Priserna för världens dyraste batterimetall nådde sin högsta nivå sedan januari 2019 i mars, 25 dollar per pound, och ligger för närvarande runt 21 USD, enligt dataföretaget Fastmarkets. Analytiker vid RBC säger att de förväntar sig att koboltpriserna kommer att nå 28,50 dollar per pound i år och stiga till 40 dollar 2024 eftersom alternativen förväntas förbli knappa. Efter en 40-procentig ökning 2020 fördubblades elbilsförsäljningen under första kvartalet 2021 jämfört med samma period året innan, enligt International Energy Agency.
”Utbudssidan reagerar inte just nu”, säger Michael Widmer, analytiker på Bank of America. ”Så jag förutspår potentiellt stora underskott, vilket väcker frågan, var kommer kobolt ifrån?” ”Tillväxten i elfordons-volymer drunknar alla effekter av substitution.”, tillade han.
Mer än 60 procent av världens koboltförsörjning kommer från Demokratiska republiken Kongo, där produktionen domineras av kinesiska företag och Glencore i London.
Bättre batterier: jakten på en energilagringslösning
Förra månaden sade Kinas största batteritillverkare, CATL, att dess dotterbolag hade köpt en andel i ett outvecklat koppar- och koboltprojekt i DRC för 138 miljoner dollar, i en indikation på framtida efterfrågan på metallen. ”De skulle inte investera i en gruvdrift om de inte har ganska god synlighet för att de kommer att behöva kobolt”, säger Caspar Rawles, en analytiker vid konsultföretaget Benchmark Mineral Intelligence.
Men hundratals enskilda gruvarbetare står också för en stor del av utbudet. Påståenden om barnarbete har avskräckt bilföretag från att köpa kobolt från Demokratiska republiken Kongo, där uppskattningsvis 15 procent av utbudet bryts för hand, ofta av barn. BMW har sagt att det bara skulle köpa kobolt från gruvor i Australien och Marocko av denna anledning. Förra månaden agerade Kongos regering genom att lansera en ny regeringsenhet som hade till uppgift att köpa all handutvunnen leverans och utveckla kontrollerade koboltbrytningszoner. Entreprise Générale du Cobalt kommer att eliminera barnarbete i gruvsektorn och spåra också kobolt när det går in i tillverkningsprocessen, enligt företagets verkställande direktör Jean-Dominique Takis Kumbo, som vill skriva avtal med stora biltillverkare.
”Barnarbete är inte slaveri, det är försörjning i fattiga samhällen”, sa han. ”Vi måste svara på alla dessa frågor – att ta ut barnen är ett måste. Och det är absolut den första avsikten. Sedan måste vi se till att befolkningen som försörjer sig från mineralerna kan göra en mer hållbar inkomst. ”
Medan ett växande antal elbilar i Kina, världens största elfordonsmarknad, använder en alternativ litiumjärnfosfatkemi (LFP) som inte använder kobolt eller nickel, uppvägs detta av tillväxten i den globala efterfrågan på mer kraftfulla batterier . ”Jag tror fortfarande att kobolt kommer att vara ett viktigt batterimaterial framöver”, säger William Adams, chef för basmetaller och batteriforskning på Fastmarkets. ”Trots att det kommer att finnas mindre kobolt i batterier kommer det fortfarande att sätta produktionen på spänn på grund av det stora ökningen av elbilar och energilagring.”
Volkswagen väljer att använda LFP-batterier
BYD, en kinesisk biltillverkare, sa att alla dess modeller skulle använda LFP-batterier och Volkswagen sa förra månaden att de skulle använda LFP-batterier för sina instegsmodeller globalt från 2023. Fortfarande svarade LFP-batterier bara för 14 procent av batterierna som distribuerats globalt i personbilar och lätta fordon i februari, enligt konsultföretaget Rho Motion. Den förväntar sig att detta når mellan 15 och 20 procent fram till 2030, mestadels i mindre bilar.
EGC har samarbetat med den schweiziska råvaruhandlaren Trafigura, som kommer att marknadsföra kobolt till internationella köpare. Att rensa upp koboltförsörjningen bör göra det mer välsmakande för bilköpare, enligt James Nicholson på Trafigura. ”Hantverksproduktion är absolut nödvändig om vi ska uppfylla dessa aggressiva mål som har ställts i termer av minskade utsläpp”, sa han. Priserna på kobolt är notoriskt volatila. De steg till 45 dollar per pound 2018 innan de sjönk till ett en botten om 12 USD per pound året därpå. Glencore, världens största koboltproducent, som bland annat levererar till Tesla, stängde sin Mutanda-gruva i Kongo sommaren 2019 på grund av låga priser. Priserna kan behöva överstiga 25 dollar för att fler stora gruvor ska komma i produktion, enligt Widmer på Bank of America.
Nyheter
Bättre digitala minneskretsar med hjälp av ädelgasen xenon
Framtidens elektronik kan bli ännu mindre och mer effektiv genom att fler minnesceller får plats på mindre yta. Ett sätt att uppnå det är att tillsätta ädelgasen xenon vid tillverkningen av digitala minnen. Det har forskare vid Linköpings universitet visat i en studie publicerad i Nature Communications. Tekniken möjliggör en jämnare materialbeläggning även i små hålrum.
För 25 år sedan kunde ett minneskort till en kamera hålla 64 megabyte information. Idag kan samma fysiska storlek på minneskorten hålla 4 terabyte – över 60 000 gånger mer information.
En elektronisk lagringsplats, som tillexempel ett minneskort, skapas genom att hundratals tunna lager av omväxlande ett elektriskt ledande och ett isolerande material varvas. Sedan etsas mängder av mycket små hål igenom lagren. Avslutningsvis fylls hålen med ett ledande material. Då används en teknik där ångor av olika ämnen används för att skapa tunna materiallager.
I varje punkt där de tre olika materialen möts i hålen skapas minnesceller. Tillsammans bildar minnescellerna ett digitalt minne. Ju fler mötespunkter desto mer information kan lagras i minne. Det innebär att fler lager med tunnare hål och fler hål leder till fler minnesceller. Men det gör det också svårare att fylla hålet.
– Problemet är att få ner materialet i hålen och belägga ytan inuti hålet jämt. Man vill inte att det blir mer material vid öppningen på hålet – det kloggar igen öppningen och man kan inte fylla resten av hålet. Molekylerna som bär med sig atomerna för materialet måste kunna komma hela vägen ner i botten, säger Henrik Pedersen, professor i oorganisk kemi vid Linköpings universitet.
För att förstå utmaningen kan man jämföra hålen som ska fyllas med världens högsta byggnad, Burj Khalifa i Dubai, på 828 meter. Hålen som ska fyllas är 100 nanometer i diameter och 10 000 nanometer djupa. Förhållandet är alltså 100 till 1. Om samma förhållande skulle gälla för Burj Khalifa som för hålen skulle tornet endast vara åtta meter brett i basen.
Det forskarna vid Linköpings universitet nu gjort är att tillsätta en tung ädelgas, xenon, under själva beläggningsprocessen vilket gjorde att materialet fick samma tjocklek i botten som i toppen av ett hål.
Den idag vanligaste metoden för att lyckas med det är att sänka temperaturen rejält. Då går de kemiska reaktionerna långsammare, men det leder också ofta till att materialet får sämre egenskaper. Genom att tillsätta xenon kunde forskarna använda tillräckligt hög temperatur för att få riktigt bra materialkvalitet.
– Vi vet inte exakt hur det faktiskt fungerar än. Vi tror att xenongasen hjälper till att ”knuffa” ner molekylerna i hålet. Det var ett genidrag av min doktorand Arun Haridas Choolakkal. Han hade studerat några grundläggande formler för hur gaser rör sig och lade fram hypotesen att detta borde funka. Tillsammans satte vi upp ett antal experiment för att testa, och det funkade, säger Henrik Pedersen.
Forskarna har tagit patent på tekniken och sedan sålt patentet vidare till ett företag i Finland som nu har ansökt om patent i flera länder.
– Det var ett sätt att hålla patentet levande och företaget har resurserna att utveckla det vidare. Jag tror att tekniken har en god chans att bli branschstandard, säger Henrik Pedersen.
Studien finansierades av Vetenskapsrådet samt via den svenska regeringens strategiska satsning på forskning inom avancerade funktionella materiel, AFM, vid Linköpings universitet.
Competitive co-diffusion as a route to enhanced step coverage in chemical vapor deposition, Arun Haridas Choolakkal, Pentti Niiranen, Samira Dorri, Jens Birch, Henrik Pedersen, Nature Communications 15, 10667 (2024), publicerad online 11 december 2024. DOI: 10.1038/s41467-024-55007-1
Nyheter
På lördag inför USA tariff på 25 procent för import från Kanada, olja kan dock undantas
USA ska på lördag införa tariffer på 25 procent gällande import från Kanada och Mexiko. Med tanke på att majoriteten av Kanadas stora oljeproduktion exporteras till USA så skulle det skapa ett enormt kaos i Kanada. Det skulle dock även skapa ett enormt kaos i USA då Kanada står för 60 procent av den råolja som USA importerar. USA är visserligen nettoexportör av olja, men landets raffinaderier behöver den typ av olja som Kanada producerar för att få fram de produkter man vill producera.
Nu öppnar Donald Trump dock upp för att olja kan undantas från tarifferna. ”Vi kommer att fatta det beslutet förmodligen ikväll, om olja”, sade han till reportrar i Ovala rummet rapporterar Bloomberg. Han sa att valet kommer att handla om huruvida ”oljan är rätt prissatt”.
Nyheter
Tre bra cannabis-aktier som rekommenderas av analytiker
Frederico Gomes, analytiker på ATB Capital Markets, har valt ut de tre bra aktier inom cannabis. Det är företag som står stabila efter att branschen haft motvind och där tillväxten har saktat ner. Den utvecklingen har också återspeglat sig i cannabisaktier som har kommit ner på nivåer som är betydligt lägre än när det rådde eufori på börsen.
Green Thumb Industries (GTI) är en av de största multi-state-operatörerna (MSO) i USA:s cannabisindustri, verksamt i 15 delstater. Har en av de starkaste balansräkningarna i branschen och har redan refinansierat sin skuld, vilket gör det mer stabilt inför framtida skuldförfall. Ett av de bästa bolagen när det gäller kassaflödesgenerering. Har en aktivt aktieåterköpsprogram, vilket visar på finansiell styrka och förtroende för företagets framtid.
Organigram är den största licensierade cannabisproducenten i Kanada. Har nyligen köpt företaget Motif Labs och blivit marknadsledare inom vape-produkter. Bolaget har inga skulder, vilket är en stor fördel i en sektor som ofta brottas med finansiella problem. Har en strategisk investering och samarbete med British American Tobacco (BAT), vilket gör det möjligt att investera i innovation, varumärkesbyggande och internationell expansion. Fokuserar på tillväxt utanför Kanada, särskilt i Europa och Tyskland.
SNDL (tidigare Sundial Growers) är ett unikt bolag eftersom det är verksamt i flera segment. En av de största alkoholdetaljisterna i Nordamerika. Har cannabisdetaljhandel i Kanada. Är cannabisodlare och producenter i Kanada. Har investeringar i USA:s cannabisindustri. Har exponering mot hela leveranskedjan i både Kanada och USA. Ses som en vinnare i den pågående konsolideringen av den kanadensiska cannabisdetaljhandeln. Har investeringar i den amerikanska marknaden, särskilt i Florida och Michigan, som kan ge stor avkastning om de lyckas genomföra sina omstruktureringar.
-
Nyheter4 veckor sedan
Priset på nötkreatur det högsta någonsin i USA
-
Analys3 veckor sedan
The rally continues with good help from Russian crude exports at 16mths low
-
Nyheter3 veckor sedan
Christian Kopfer om olja, koppar, guld och silver
-
Analys3 veckor sedan
Crude oil comment: Pulling back after technical exhaustion and disappointing US inventory data. Low Cushing stocks lifting eyebrows
-
Analys3 veckor sedan
Brent crude marches on with accelerating strength coming from Mid-East time-spreads
-
Nyheter3 veckor sedan
Darwei Kung på DWS ger sin syn på råvaror inför 2025 – mest positiv till guld
-
Nyheter2 veckor sedan
Ny upptäckt av sällsynta jordartsmetaller i Småland
-
Nyheter2 veckor sedan
Tre bra aktier inom koppar med fokus på stabila lågkostnadsprojekt