Följ oss

Nyheter

Coca-Cola till domstol för märkning av apelsinjuice

Publicerat

den

Apelsiner till apelsinjuice

Apelsiner till apelsinjuiceCoca-Cola Co (KO), världens största läskedrycksföretag, ställs sannolikt inför rätta för sin minst sagt utmanande märkning av företagets juicesorter Simply Orange, Minute Maid Premium och Minute Maid Pure Squeezed. Ett antal konsumenter hävdar i en stämningsansökan att Coca-Cola har marknadsfört Simply Orange som ”100 procent färskpressad” och inte meddelat att denna juice är gjord av koncentrat sedan 2006 och är kemiskt smaksatt, hårt bearbetad och ändrad och inte alls 100 procent färskpressad ”Pure Orange” eller naturlig.

Sådan märkning är vilseledande och bryter mot statlig lagstiftning för konsumentskydd, enligt konsumenterna. Det Atlanta-baserade företaget skall även ha lämnat vilseledande utfästelser om sina Minute Maid-produkter, vilket gör att de målsägande anser att Coca-Cola är skyldigt till kontraktsbrott enligt stämningsansökan, som kombinerar 13 olika fall.

US District Judge Fernando J. Gaitan Jr i Kansas City, Missouri sade i förra veckan att anklagelserna var så pass allvarliga att de stod över försvarets argument att ärendet preskriberats enligt federal lag. Gaitan avvisade också Coca-Colas påstående att konsumenterna inte kunde påvisa att de hade lidit skada.

”Käranden har hävdat falsk reklam, vilseledande och bedrägliga påståenden”, skrev han i sitt nio sidor långa beslut.

Den kombinerade stämningsansökan lämnades in till domstolen i Kansas City i augusti 2012. I stämningen ingår målsägare från New York, New Jersey, Kalifornien, Florida, Illinois, Missouri och Alabama.

Redan i september 2011 skrev vi en artikel om hur bloggare och media hade uppmärksammat en artikel från 2009, skriven av författaren (Alissa Hamilton) till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice. Varför denna publikation inte fick större spridning redan 2009 vet ingen och under 2011 flammande diskussionerna upp om detta.

Det lustiga är att det i denna rapport inte framgick hur det förhöll sig med varumärken som Minute Maid och Simply Orange. Däremot fick Tropicana som ägs av Pepsi utstå en svidande kritik.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år

Publicerat

den

Stad med elektricitet

De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.

Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.

Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.

Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.

Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.

Fortsätt läsa

Populära