Följ oss

Nyheter

Pressad råvarumarknad, nu införs terminer på äppeljuice

Publicerat

den

Äpplen

Nästa råvara som kan utsättas för en riktig press är terminsmarknaden i äppeljuicekoncentrat. The Minneapolis Grain Exchange har för avsikt att lansera terminshandel på frusen äppeljuice, ett kontrakt som kommer att konkurrera med handeln i frusen apelsinjuice. Frusen, koncentrerad äppeljuice är en melassliknande substans som när den blandas med vatten används till att göra den äppeljuice som finns i de flesta livsmedelsaffärerna.

Värdet på marknaden för frusen äppeljuice uppgår årligen till cirka tre miljarder USD, och historiskt sett har affärerna till största dels gjorts upp i form av så kallade forwards (se vår artikel om skillnaden mellan futures och forwards), vilket gjort det svårt att investera i dem, eller stänga en position som gått åt fel håll. Även faktorer som kreditrisken är ett stort problem i samband med forwards.

Företrädare för Minneapolis Grain Exchange anser att det finns goda förutsättningar för att lansera detta terminskontrakt, vilket säger sig självt, annars hade de inte startat handeln. När nu industrin själv kommer med en förfrågan till marknadsplatsen så får det väl anses att detta faktiskt är sant. Initialt bedömer Minneapolis Grain Exchange att den öppna balansen kan komma att bli dubbelt så stor som den som finns i terminshandeln i frusen koncentrerad apelsinjuice.

Det är inte långt ifrån den enda råvaran i vilken producenterna har intresse av att få till stånd en fungerande råvarumarknad. Vad gäller äppeljuice kan vi notera att det främst är den volatila prisbilden som varit en av orsakerna till den framväxande terminshandeln. Under de senaste 20 åren har priset på denna råvara tiodubblats, vilket gör att det finns orsaker till att kunna hedga denna produkt. De nya terminerna kan därför användas som verktyg för att flytta risk mellan olika aktörer och få till stånd en mer likvid marknad som gör prisfluktuationerna betydligt lägre än tidigare.

Varför införs handeln i äppeljuiceterminer?

Såväl PepsiCo, som saluför äppeljuice under varumärkena Tropicana och Ocean Spray, som råvaruhandlarföretaget Louis Dreyfus Ltd, två stycken aktiva handlare på marknaden för apelsinjuice, har sagt att de har för avsikt att stödja denna handel, vilket skapar grundförutsättningar för att övriga aktörer skall ta till sig dessa kontrakt.

Under de senaste åren har vi sett hur apelsinjuicen förekommer i en allt mindre utsträckning i våra kylskåp, något som till stor del beror på att allt färre apelsiner odlas i Florida, vid sidan av Brasilien en av världens största producenter av apelsiner. I stället omvandlas Floridas apelsinodlingar till olika fastighetsprojekt, vilket gör att priserna på denna råvara stigit till sådana höjder att konsumenterna substituerar dem med i första hand äppeljuice.

Konsumtionen av apelsinjuice har sedan 1978 halverats till cirka 21 liter per person i västvärlden. Äppeljuice är den näst största drycken, cirka 8 liter per person, även om också konsumtionen av denna juice har minskat betydligt som en följd av införandet av nya juicesorter som granatäpplen, blandsorter och andra typer som nu finns på hyllorna i livsmedelsbutikerna.

Handeln i de nya terminskontrakten kommer att ske på Minnesota Grains Exchange (MGE), men de kommer även att listas på Globex-plattformen under akronymen AJC, vilket gör att de kommer att vara tillgängliga för alla de som i dag handlar råvaruterminer.

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år

Publicerat

den

Stad med elektricitet

De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.

Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.

Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.

Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.

Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.

Fortsätt läsa

Populära