Nyheter
Coffee, tea or…

Kaffedrickandet blir allt vanligare i Indien, ett av världens största länder som av tradition också har varit en av de största konsumenterna av te. Indien är världens näst största producent av te men landet har emellertid sedan århundraden också varit en stor producent av kaffe, även om mer än 80 procent av landets skördar exporteras och säljs internationellt.
I New Delhis affärsdistrikt, Connaught Place, formligen kryllar det av olika kaffekedjor samtidigt som det är näst intill omöjligt att köpa en vanlig kopp te. Det stora intresset för kaffe som landets växande medelklass visat har fått de stora kaffekedjorna att se Indien som en kommande tillväxtmarknad, och nu har Starbucks valt att påbörja sin etablering i Indien tillsammans med landets största handelshus Tata Group. Målet är att företaget under 2012 skall ha etablerat 50 stycken olika caféer runt om i landet. Ingen av dessa caféer kommer emellertid att fokusera på te.
Tedrickandet har länge dragits med ett imageproblem, och har haft svårt att övertyga konsumenterna om dess förträfflighet. Fram till för bara något år sedan såldes te endast av lokala ambulerande försäljare, ett yrke som av tradition har betraktas som ett lågstatusarbete, något att ta till när inga andra alternativ har funnits. Caféer har däremot lockat den unga urbana befolkningen genom att de har associerats med västerländsk fashionabel livsstil vilket gjort att landets inhemska kaffemärke, Café Coffee Day och italienska Lavazza ökar sin försäljning snart sagt varje år.
En ny våg av välutbildade indiska entreprenörer tror emellertid att det finns en betydande och otillfredsställd marknad som saknar ett alternativ i form av moderna tebutiker som erbjuder sina kunder ett hälsosamt alternativ fyllt med antioxidanter i en ren miljö. I dag finns bland annat Chai Point, baserat i Bangalore, men med planer på en nationell lansering, och Tapri från Jaipur, där kunderna kan välja mellan inte mindre än 40 olika sorters te. Bland de dyrare alternativen finns Infinitea i Bangalore, vilka alla tre har nått betydande ekonomisk framgång, trots att en kopp te, eller chai som det kallas för i Indien, endast kostar en femtiodel av vad en cappucino kostar.
En betydande förklaring till dessa företags framgång anses vara att konsumenter letar efter förändringar och något nytt, och att de nu vant sig vid caféerna och söker nya konsumtionstrender.
Hur ser framtiden för te ut?
Är te nästa råvara som vi kommer att kunna handla på råvarumarknaderna vid sidan av produkter som kaffe och socker? Det finns de som tror detta, medan andra säger att te inte kan komma att handlas på detta sätt på grund av dess känslighet vid transporter och lagring. Däremot ser vi det inte som osannolikt att vi inom en snar framtid kommer att se hur caféerna kommer att få konkurrens av renodlade tekedjor, kanske rent av sådana med ett indiskt ursprung.
Nyheter
Samtal om när oljepriserna vänder och gruvindustrins största frågor

Samtal med två råvaruanalytiker. Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer ger sin syn på vad som kommer att styra oljepriserna framåt. Sedan berättar EFN:s expertkommentator Clara My Lernborg om gruvindustrins största frågor.
Nyheter
Förenade Arabemiraten siktar på att bygga ett datacenter på 5 GW, motsvarande fem stora kärnkraftsreaktorer

Förenade Arabemiraten uppges enligt Bloomberg sikta på att bygga ett datacenter på massiva 5 GW. En stor kärnkraftsreaktor är på omkring 1 GW, detta datacenter skulle således motsvara fem stycken stora kärnkraftsreaktorer. Storleken på själva datacentret skulle vara större än hela Monaco.
Datacentrets fokus ska vara AI och ska utvecklas av OpenAI i samarbete med det Abu Dhabi-baserade techkonglomeratet G42.
Ett datacenter kan delvis skruva upp och ner hur mycket elektricitet det använder, men i grund och botten handlar det ändå om att det som önskas är stabil tillgång på elektricitet 24/7. Att bara driva ett datacenter när solen lyser skulle bli makalöst dyrt eftersom de massiva kapitalinvesteringarna då skulle stå oanvända större delen av tiden. Det återstår att se i vilken takt datacentret byggs, men det måste göras i samklang med utbyggnaden av elproduktion.
Nyheter
Stark affär för Pan American – men MAG Silvers aktieägare kan bli förlorare

Pan American Silver tar ett stort steg mot silvertronen genom uppköpet av MAG Silver – men inte alla jublar. Enligt David McAlvany, VD och portföljförvaltare vid McAlvany Financial Companies, är det här en affär med tydliga vinnare och potentiella förlorare.
I en intervju på BNN Bloomberg om det uppmärksammade förvärvet av MAG Silver, uttrycker McAlvany en tydlig syn: Pan American stärker sin position dramatiskt, medan MAG:s aktieägare kan få det svårare att motivera sin investering framåt.
Ett klipp för Pan American
Pan American får i och med affären tillgång till en högkvalitativ silvergruva i Mexico – Juanicipro-projektet – där bolaget redan äger en andel. Projektet omfattar nästan 8 000 hektar, där stora delar ännu inte har utforskats.
– ”Det här är ett område med fantastisk potential och höggradig malm. Det är ett tydligt lyft för Pan American, särskilt med tanke på att man också siktar på att öka produktionen med nästan 70 % i år,” säger McAlvany.
Pan American har redan planer på att relansera projektet Basket Lake, som kan tillföra 20 miljoner uns silver i produktion. Lägg till de 8 miljoner uns från MAG – och Pan American kan bli en av världens två största silverproducenter.
MAG Silvers utdelning – en unik fördel som går förlorad
För MAG Silvers aktieägare ser bilden annorlunda ut. Enligt McAlvany har bolaget varit en sällsynt pärla inom sektorn genom att använda 30 % av sitt fria kassaflöde till att betala en direktavkastning på över 4 % – något som få gruvbolag erbjuder i dag.
– ”Det var en unik egenskap – en hårdtillgång med kassaflöde som påminde om en räntebärande investering. Den försvinner nu för MAG:s aktieägare,” menar han.
Även om uppköpet kan ses som ett logiskt steg strategiskt, är förlusten av utdelningen något som många investerare sannolikt inte kommer att uppskatta.
En trend inom gruvbranschen
McAlvany noterar också en bredare trend: allt fler gruvbolag prioriterar aktieåterköp framför utdelningar. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt, men innebär också att stabilt kassaflöde till aktieägarna blir ovanligare.
– ”Jag är inte emot återköp – så länge man inte gör det vid toppnivåer. Men MAG:s utdelningsstrategi var verkligen något särskilt, och det är inget man lätt ersätter i en portfölj.”
Stöd från Fresnillo – men inga garantier
Ett frågetecken i affären är hur Fresnillo, majoritetsägaren i gruvan och ägare till cirka 9 % av MAG Silver, kommer att agera. Enligt McAlvany uttrycker de stöd för affären – men vill inte uttala sig om hur de kommer att rösta.
Eftersom minst två tredjedelar av MAG:s aktieägare måste godkänna uppköpet, är det inte omöjligt att affären möter visst motstånd.
Affären gynnar långsiktighet – men inte alla
McAlvany är tydlig: För Pan American är detta ett strategiskt kap som stärker bolaget på flera fronter. De får tillgång till en högklassig tillgång med låg produktionskostnad och stora utvecklingsmöjligheter.
Men för MAG:s aktieägare innebär affären att en mycket attraktiv utdelningsmodell går upp i rök, och det återstår att se om förvärvet ger samma värde i deras portföljer framöver.
– ”På lång sikt är det här en affär som gör stor skillnad för Pan American. Men jag förstår om MAG:s aktieägare känner en viss besvikelse,” avslutar han.
-
Analys4 veckor sedan
Crude oil comment: The forward curve is pricing tightness today and surplus tomorrow
-
Nyheter3 veckor sedan
Samtal om läget för guld, kobolt och sällsynta jordartsmetaller
-
Nyheter4 veckor sedan
Agnico Eagle siktar på toppen – två av världens största guldgruvor i sikte
-
Nyheter3 veckor sedan
Lägre elpriser och många minustimmar fram till midsommar
-
Analys3 veckor sedan
June OPEC+ quota: Another triple increase or sticking to plan with +137 kb/d increase?
-
Nyheter2 veckor sedan
Utbudsunderskott och stigande industriell efterfrågan av silver på marknaden
-
Nyheter3 veckor sedan
Saudiarabien informerar att man är ok med ett lägre oljepris
-
Analys3 veckor sedan
Oil demand at risk as US consumers soon will face hard tariff-realities