Följ oss

Nyheter

De skulle köpa guld men missade i marknadsföringen

Publicerat

den

Köpa och sälja skrotguld, i detta fall gamla smyckenEtt allt högre guldpris, som dessutom uppmärksammats i media, har lett till etableringen av allt fler företag som erbjuder sig att köpa så kallat skrotguld, det vill säga allt från gamla guldsmycken till tandguld. Under de senaste åren med stigande ädelmetallpriser har intresset för ädelmetaller, främst guld, ökat markant hos privatpersoner. Detta har medfört att allt fler fått vetskapen om att de kan omvandla sitt gamla guld och silver till pengar, att de sitter på betydande mängder kapital i form av gamla smycken, tandguld och annat. Historiskt har det varit möjligt att sälja detta, om än till stora kostnader och besvär för konsumenten, men det har blivit både vanligare och enklare under de senaste åren.

För bara några år sedan förekom uppköp av guld nästan uteslutande i form av guldsmeder som tog emot gamla smycken när de skulle göra nya ringar eller halsband på beställning. I dag går det knappt att undvika att komma i kontakt med alla de företag som erbjuder sig att köpa gammalt guld, annonser förekommer på Internet, i dagspress, på TV och även i tunnelbanan. Vi har till och med sett hur en kemtvätt på Södermalm i Stockholm skickar med sina kunder erbjudanden om att köpa deras guld när de hämtar ut sin tvätt.

Det är inte helt ovanligt att dessa företag försöker ge sken av det är de som erbjuder marknadens allra högsta priser och är förmånligast för den som vill sälja sitt guld. Ibland går det emellertid en smula snabbt när marknadsföringskampanjerna sätts samman.

En av de kampanjer som vi uppmärksammats på av en av våra vakna läsare är den som Guldbrev just nu genomför hos Stockholms Lokaltrafik, SL. Vi har tagit en bild på denna, men är det så att du själv inte ser vilka två misstag detta företag gjorde i sin reklamkampanj då de erbjöd sig att köpa guld så förtydligar vi det under bilden.

Guldsax - Guldbrev köper gammalt guld

Guldbrev har fotograferat ett antal olika föremål i guld som de har beskrivit och berättat vad de betalat för detta guld. En av dessa föremål är en Eiffeltornssax i empirstil i 24 karats guld som kan beskådas ovan. Saxen skall enligt beskrivningen vara från 1815, det vill säga vara nästan 200 år gammal.

Den som gjorde reklamkampanjen sov emellertid antagligen på ett antal historielektioner för här kommer den första missen. Det franska Eiffeltornet som är beläget i Paris uppfördes nämligen först 1887 till 1889, för att bli den pampiga entrén till världsutställningen Exposition Universelle som anordnades 1889 för att fira hundraårsjubileumet av den franska revolutionen.

Att saxen påstås vara i 24 karat är en annan sak som vi reagerar över, guld är som alla vet väldigt mjukt i ren form, och 24 karat betyder att det är just rent guld vi talar om. Att använda en sax i rent guld att klippa med är därför i praktiken totalt ogörligt.

Empirstil däremot, det verkar vara rätt. Namnet har denna stil fått från ordet empire det vill säga kejsardöme, och den kallas även för kejsarstil eller Napoleonstil eftersom det var den stil som var förhärskande under Napoleon I kejsartid 1804 till 1815.

Nu betyder inte detta att Guldbrev som missat en del i sin marknadsföringskampanj inte ger bra priser när de köper guld från allmänheten, men vi råder alltid våra läsare att jämföra de olika företagen med varandra. Du hittar några av marknadens företag som köper guld i vår Handla-guide.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år

Publicerat

den

Stad med elektricitet

De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.

Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.

Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.

Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.

Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.

Fortsätt läsa

Populära