Följ oss

Nyheter

Vattenfall Eldistribution utforskar elbilens roll i framtidens elnät

Publicerat

den

Dubbelriktad laddning av elbilar

I en framtid med kraftigt ökat elbehov är förhoppningen att det växande antalet elbilar kan bidra till mer flexibilitet och kapacitet i elnätet. Tekniken som möjliggör detta, vehicle-to-grid, har enorm potential och kan ändra förutsättningarna för elsystemet och konsumenter. Vattenfall Eldistribution har därför en långvarig ambition att vara i framkant av utvecklingen av denna teknik. 

Samhällets elektrifiering ökar behovet av el rejält och ett sätt att täcka upp behovet utan att bygga ut kapaciteten är att utnyttja den omfattande batterikapacitet som utgörs av elfordonsflottans samlade batterier. 

Vehicle-to-grid (fordon till elnät) är en teknik det pratats om länge med anledning av de stora möjligheter det skapar, inte minst förmågan att stabilisera elsystemet. Det fungerar genom dubbelriktad laddning – att elbilens batteri inte bara tar emot el vid laddning utan också lagrar och levererar energi tillbaka till elnätet. 

Tekniken skapar möjligheter för flexibel energilagring och till reservkraft. När bilen står parkerad, vilket är 80-90 procent av tiden, och är uppkopplad kan den lagrade energin matas in i elnätet och därmed bidra till att öka stabiliteten och kapaciteten i elnätet. Förutom nyttan för elnätet tjänar elbilsägaren pengar på att sälja elen.

Än så länge är tekniken med dubbelriktad laddning i pilotstadiet men vägen till kommersialisering börjar ta form.

Vattenfall Eldistribution har under en längre tid arbetat med att utforska vehicle-to-grid och de utmaningar och möjligheter det medför. Niklas Sjöberg, Senior Innovation & Affärsstrateg på Vattenfall Eldistribution, leder det arbetet och han tror att tekniken har potential att förändra elsystemet.

– Det är en teknik som kommer att få stor påverkan på hur vi bygger elnät och möjliggör energiomställningen.   Vi är därför högst involverade i utvecklingen, säger Niklas Sjöberg.

Vattenfall Eldistribution ingår i ett forskningsprojekt tillsammans med elbilstillverkaren Polestar, laddningsleverantören Easee, Göteborg Energi, Svenska kraftnät, Chalmers tekniska högskola och Vattenfall R&D. Ett treårigt pilotprojekt är i full gång och under våren pågår tester med elbilar i Göteborg i liten skala. Projektet ska utforska teknik och samverkan mellan elfordon och elnät, nödvändiga affärsmodeller samt samhällslösningar som kan möjliggöra den nya tekniken. 

En central del av det arbetet är att få standarder och tydligare regelverk på plats, samt att utreda hur tekniken ska anslutas till elnätet, hur det påverkar elnätet och vad det innebär för elnätsföretag. 

Så ska tekniken anslutas till elnätet

Vattenfall Eldistributions arbetsgrupp har nu sammanställt en första rapport kring hur tekniken ska anslutas till elnätet. En grundläggande fråga har varit kravställningen på kommunikation mellan nätoperatören och aggregatorn av V2G-bilar.  

– Vi ser att  elnätets förutsättningar för den anslutningspunkt där det vehicle-to-grid-kompatibla fordonet ansluts bör vara det som sätter kraven för hur bilen får agera, säger Jonas Sandbäck, chef Produktion och Kapacitet på Vattenfall Eldistribution.  

Rapporten fastställer att den fasta anslutningen det vill säga den fysiska installationen till elnätet bör vara det som säkerställer en smidig integration av fordonet mot elnätet. Laddboxen måste kunna ställa in och kommunicera standarder för säkerhet, tillförlitlighet, nätstabilitet, interoperabilitet, regelkrav och hantering av data till fordonet. Fordonet måste sedan följa de uppsatta kraven som laddboxen föreskriver.    

Det är viktigt att elen håller hög kvalitet och för att förstå hur den nya tekniken påverkar elkvaliteten kommer den mätas i anslutningen under pilotprojektets testfas. 

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

– Vi kommer också att testa ut hur vi kan kommunicera med denna typ av teknik för att stötta elnätet, men också undersöka hur tekniken kommer att påverka våra lokalnät, säger Niklas Sjöberg.

Nyheter

Epiroc-aktien är ett bra sätt att få exponering mot gruv- och råvarusektorn

Publicerat

den

Maskin från Epiroc

EFN har gjort en analys av Epiroc som leder fram till en köprekommendation för aktien. Bolaget förtjänar rent allmänt att uppmärksammas av fler, och om vi dessutom befinner oss i början av en råvarucykel så är anledningen ännu större.

En avkastning på sysselsatt kapital på samma nivå som Atlas Copco, utan att få i närheten av samma uppmärksamhet som modern, är ett bevis på att Epiroc levt lite i skymundan skriver EFNs analytiker Ellinor Beckett. Analytikern lyfter fram att eftermarknaden står för hela två tredjedelar av omsättningen. Det höjer lönsamheten och gör bolaget mindre känsligt för råvaruprisernas cykler.

Epiroc är ett sätt att få exponering mot råvaru- och gruvsektorn på ett annat sätt än att köpa aktier i ett gruvbolag.

B-aktien i Epiroc kostar i skrivande stund 179,20 kronor. A-aktien kostar en rejäl slant mer och ägs av många som blev ägare via avknoppningen från Atlas Copco. Köp den som är billigast.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ny upptäckt av sällsynta jordartsmetaller i Småland

Publicerat

den

Undersökning av mineraliseringar med hjälp av en spektrometer i Olserum.

Sveriges geologiska undersökning (SGU) kan nu visa upp en tidigare helt okänd förekomst av sällsynta jordartsmetaller i Småland. Fyndet gjordes i samband med de undersökningar som sker inom ramen för regeringsuppdraget om att kartlägga malmpotentiella områden.

Kartläggningar som SGU genomfört i Småland visar att landskapet har flera områden med sällsynta jordartsmetaller. Redan 2023 pekades området runt Olserum ut som ett riksintresse för sina fyndigheter. Sedan tidigare är även Norra Kärr utanför Gränna uppmärksammat för höga halter av sällsynta jordartsmetaller.

Nu har SGU hittat en tidigare helt okänd förekomst av sällsynta jordartsmetaller vid Öbälen, cirka fyra mil söder om Olserum. Halterna i det provtagna materialet är jämförbara med de i Olserum. Dessutom har andra kritiska och strategiska råvaror konstaterats i samband med provtagningen. Intressanta fynd har också gjorts på andra platser i det undersökta området.

– Utöver sällsynta jordartsmetaller har även höga eller förhöjda halter av bland annat fosfat, koppar, uran, vanadin och krom påträffats bland de provtagna mineralförekomsterna, säger Alexander Lewerentz, statsgeolog och projektledare på SGU.

Under 2025 väntar ytterligare kartläggningar i Småland och Östergötland med fokus på metaller och mineral som behövs för såväl den gröna omställningen som vårt försvar.

– Att vi hittat helt nya uppslag för sällsynta jordartsmetaller visar hur viktiga dessa undersökningar är för att kartlägga förekomsterna av kritiska och strategiska råvaror i Sverige, säger Alexander Lewerentz.

Sällsynta jordartsmetaller är en grupp med 17 grundämnen. Hela åtta av dessa upptäcktes under 1700- och 1800-talen i Ytterby gruva utanför Vaxholm i Stockholm.

Världens behov av sällsynta jordartsmetaller har ökat kraftigt i takt med att efterfrågan på smart och grön teknik blivit större. EU har också skärpt kraven på medlemsländerna om ökad egen produktion av bland annat sällsynta jordartsmetaller, där den största delen av världens produktion i dag sker i Kina.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre bra aktier inom koppar med fokus på stabila lågkostnadsprojekt

Publicerat

den

Koppargruva tillhörande Hudbay

Sheraz Mian, analyschef på Zacks, väljer ut de tre bästa aktierna inom koppar. Gemensamma teman bakom dessa rekommendationer är fokus på stabila, lågkostnadsprojekt i stabila jurisdiktioner i den utvecklade världen, samt exponering mot den växande efterfrågan på koppar som drivs av elektrifiering och energiomställning.

Hudbay Minerals

Hudbay Minerals har visat stark utveckling genom en trippel av framgångsfaktorer: effektiv drift i Peru, optimerad infrastruktur i Manitoba och en stark balansräkning som nu är nästan skuldfri. Deras tillväxtpotential förstärks av deras Copper World-projekt i USA, som nyligen fått viktiga miljötillstånd. Företaget har även fördelar av förbättrad produktion och högre återvinningsgrad.

Arizona Metals

Arizona Metals äger 100 procent av Kay-projektet, ett högkvalitativt kopparprojekt i Arizona. Deras vulkanogena massiva sulfidfyndighet innebär lägre kapitalkostnader och enkel finansiering, vilket gör projektet mindre riskfyllt. Företaget väntas dra nytta av potentiellt förbättrade federala tillståndsprocesser och en strategisk position nära Phoenix. År 2024 är ett viktigt år för att visa projektets potential.

Arizona Sonoran Copper

Arizona Sonoran Copper har låg risk tack vare projektets skala, rätt geografiska läge och närhet till en kunnig arbetsstyrka. Fokus för 2025 är att stärka den geologiska förståelsen och konvertera resurser till reserver, vilket förväntas höja projektets värdering. Företaget har en hög konverteringsgrad av resurser till reserver och gynnas av en stabil verksamhetsmiljö.

Sheraz Mian, analyschef på Zacks, går igenom kopparmarknaden och bra aktier inom koppar.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära