Följ oss

Nyheter

Stigande råvarupriser gör även använd matolja het

Publicerat

den

I takt med att råvarupriserna har stigit har även priset på matolja, som görs av raps, stigit något, som i sin tur fått det fett som blir över från fritöserna att bli en eftertraktad vara. Under de senaste åren har vi sett nyhetsrapporter om hur lastbilar och truckar kör upp mot snabbmatsrestauranger där de beväpnade med en slang tömmer restaurangernas fetttankar.

Med tanke på att en enstaka restaurang kan ha uppemot tre eller hyra hundra liter använt fett i sina tankar så blir det ganska stora tankar som krävs, det är inte ovanligt att de tjuvar som stoppas har tankar som rymmer uppemot 2.500 liter. En typisk snabbmatsrestaurang producerar närmare 150 till 250 pund mattfett per vecka.

Flera av våra läsare undrar kanske med rätta vad detta har med råvarumarknaden att göra. Processad fritösolja, också känt som gult fett, är faktiskt inte sopor utan handlas frekvent. Som en följd av ökade energipriser har priset på detta fett ökat markant eftersom det visat sig att det är ett utmärkt drivmedel för både de bilar och lastbilar som drivs på biodiesel. Biodiesel utvinns genom bearbetning av vegetabilisk olja eller animaliskt fett som tillsätts alkohol.

År 2000 handlades gult fett till 7,6 cent per pund, och i dag ligger priset på cirka 35 cent per pund, vilket gör att en lastbilstank är värd cirka 6.500 USD, vilket förklarar det ökade antalet stölder av matfett. Det känns allt lite elakt, först fick restaurangägarna betala för att bli av med sitt använda fett, och när det blir värdefullt så kommer tjuvarna.

Nyheter

Nytt pilotprojekt med dubbelriktad laddning av 200 Volkswagen i södra Sverige

Publicerat

den

Volkswagen ID Buzz

Vattenfall, Energy Bank och Scania Volkswagen Återförsäljare (SVÅ) inleder ett pilotprojekt kring dubbelriktad laddning, även kallad V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid). Tekniken innebär att elbilsladdare både kan ladda bilens batteri och leverera el till hushållet eller tillbaka till elnätet.

När elpriserna är låga laddas bilens batteri och lagrad el kan användas till både hushållets behov när elpriset är högre och balansera elnätet. Den lagrade elen kan även kapa hushållets effekttoppar och minska elnätsräkningen för de kunder vars nätägare infört de nya effektavgifterna.

– Elbilarna kommer att kunna spela en viktig roll i framtidens fossilfria samhälle. Att använda elbilen för att lagra fossilfri el till hushållet och sälja överskottet till elnätet när det är som mest lönsamt är ett smart sätt att bidra till en effektivisering av energianvändningen, säger Magnus Berg, Chef inom Vattenfalls forsknings- och utvecklingsenhet.

200 laddare för Volkswagen med minst 77 kWh-batteri

I pilotprojektet används 200 dubbelriktade laddare från Ambibox och mjukvara för energioptimering från Energy Bank. Laddarna ska installeras hos flera återförsäljare av Volkswagen och privatpersoner i södra och mellersta Sverige (elområde SE3 och SE4). Volkswagens ID-modeller med 77 kWh-batteri eller större är sedan två år tillbaka förberedda för tekniken.

Syftet är att utöka och kvalitetssäkra det pilotprojekt kring V2H och V2G som Volkswagen drivit i Hudiksvall tillsammans med Energy Bank och bostadsrättsföreningen Stenberg. Funktionalitet, kundupplevelse, besparingar och potentiella intäkter är några av de aspekter som de närmaste månaderna kommer undersökas. Efter utvärdering är målsättningen en kommersiell lansering.

– Vi erbjuder redan i dag flera smarta styrtjänster, även kallade flexibilitetstjänster, och vill nu bredda detta till att även inkludera dubbelriktad laddning som ger flera fördelar för både ägaren och elnätet i stort. För våra kunder kommer detta att ge både besparingar och intäktsmöjligheter. Pilotprojektet kommer att ge oss värdefulla insikter men vi ser redan att det finns stor potential för både Vehicle to Grid och Vehicle to Home, säger Magnus Berg.

Fortsätt läsa

Nyheter

Samtal om när oljepriserna vänder och gruvindustrins största frågor

Publicerat

den

Olika råvaror

Samtal med två råvaruanalytiker. Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer ger sin syn på vad som kommer att styra oljepriserna framåt. Sedan berättar EFN:s expertkommentator Clara My Lernborg om gruvindustrins största frågor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Förenade Arabemiraten siktar på att bygga ett datacenter på 5 GW, motsvarande fem stora kärnkraftsreaktorer

Publicerat

den

Stad med elektricitet

Förenade Arabemiraten uppges enligt Bloomberg sikta på att bygga ett datacenter på massiva 5 GW. En stor kärnkraftsreaktor är på omkring 1 GW, detta datacenter skulle således motsvara fem stycken stora kärnkraftsreaktorer. Storleken på själva datacentret skulle vara större än hela Monaco.

Datacentrets fokus ska vara AI och ska utvecklas av OpenAI i samarbete med det Abu Dhabi-baserade techkonglomeratet G42.

Ett datacenter kan delvis skruva upp och ner hur mycket elektricitet det använder, men i grund och botten handlar det ändå om att det som önskas är stabil tillgång på elektricitet 24/7. Att bara driva ett datacenter när solen lyser skulle bli makalöst dyrt eftersom de massiva kapitalinvesteringarna då skulle stå oanvända större delen av tiden. Det återstår att se i vilken takt datacentret byggs, men det måste göras i samklang med utbyggnaden av elproduktion.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära