Följ oss

Nyheter

Liquid Wind ska bygga 80 anläggningar som vardera producerar 100 000 ton e-metanol per år

Publicerat

den

Anläggning från Liquid Wind som procuerar e-metanol

Liquid Wind förstärker sitt partnerskap med branschledande aktörer för att öka produktionskapaciteten av elektrobränslen till sjöfarten. Partnerskapet bygger på ett mångårigt och framgångsrikt samarbete, som bland annat resulterat i världens första kommersiella elektrobränsleanläggning FlagshipONE (med ett investeringsbeslut i 2022). Nästa steg i samarbetet är att utveckla 80 standardiserade, modulariserade 100 000 tons elektrobränsleanläggningar till 2030. Dessa anläggningar beräknas minska koldioxidutsläppen med 14 miljoner ton CO2 per år.

Målsättningen är att etablera ytterligare tio så kallad Core eMethanol Plants (CMP) för produktion av elektrobränsle före slutet av 2027. Detta kommer att innebära en markant ökad produktionskapacitet och global tillgång av elektrobränslen samt kraftfull reduktion av koldioxidutsläpp.

Partnerskapet ska fortsätta leverera branschledande och byggnadsklara elektrobränsleanläggningar som går snabbare att utveckla, transportera, bygga och driftsätta; baserat på parternas ledande teknik och modulär design. Genom att samla partnernas tekniska kunnande under ett tak kommer partnerskapet att bädda för innovativa och effektiva lösningar för sjöfart, flyg och andra industriella applikationer.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind, förklarar:

“Vi har haft ett utmärkt samarbete med våra “community partners” under flera år nu. Med några partners började vi jobba redan 2018 och det är riktigt roligt att vi nu kan intensifiera vårt samarbete och höja nivån både på integration and öppenhet. Mycket har hänt sedan 2018 både med Liquid Wind, och på marknaden. De kommande åren kommer att innebära mycket spännande och värdeskapande arbete tillsammans.”

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Eric Klein, försäljningsdirektör för Europa på Siemens Energy, säger:

”Vi vill bygga vidare på den framgångsrika grunden för vårt partnerskap om FlagshipONE och förstärka den genom att introducera en förbättrad och ytterligare skalad design för nästa generation av eMethanol-anläggningar.”

Julien Gennetier, VP Energy Division på Alfa Laval, fortsätter:

”Vi är mycket glada över att vara en del av detta viktiga elektrobränsleprojekt som är en viktig byggsten för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten och den övergripande strävan att nå nettonollutsläpp. Vi tror starkt på partnerskap för att vinna den tävlingen och utveckla rätt lösning från början. Därför ser vi fram emot att driva och påskynda denna omvandling tillsammans med Liquid Wind och partners, utveckla och implementera innovativa lösningar och bidra med vår unika expertis inom värmeöverföring och energioptimering på Alfa Laval.”

Aniruddha Sharma, ordförande och VD för Carbon Clean, tillägger:

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

”Vårt fortsatta partnerskap med Liquid Wind visar vilken roll koldioxidavskiljning måste spela för att minska koldioxidutsläppen i sektorer som är svåra att få bort, till exempel sjöfarten. Carbon Clean’s modulära teknik för avskiljning av koldioxid från punktkällor är det mest effektiva och kostnadseffektiva sättet att minska koldioxidutsläppen i många branscher, och den kommer att spela en viktig roll för att påskynda eMethanol-anläggningar. Jag ser fram emot att samarbeta med de andra branschledarna i många fler projekt framöver – och att visa upp U i CCUS som ett perfekt exempel på användning.”

Sundus Cordelia Ramli, Chief Commercial Officer P-to-X, Topsoe, avslutar:

”På Topsoe är vi glada över att samarbeta med andra ledare inom utfasning av fossila bränslen i detta projekt, som driver en snabbare övergång till en hållbar sjöfartsindustri. Den kraftiga ökningen av koldioxidutsläppen inom sjöfartssektorn (till 5% 2022) är en stark påminnelse om hur brådskande vårt kollektiva uppdrag är. Inspirerade av Liquid Winds visionära strategi och förenade av projektledarnas pionjäranda står vi redo att visa att den teknik som finns tillgänglig idag kan driva på en snabb övergång till en mer hållbar framtid för sjöfarten. Tiden för förändring är nu. Detta projekt är ett exempel på de snabba framsteg som är möjliga genom branschövergripande samarbete, och vi är djupt hedrade över att få stå i spetsen för denna avgörande omvandling.”

Nyheter

Europas största tillverkare av elbilsbatterier överväger att ställa om till batterier för villor

Publicerat

den

LG Energy Solutions fabrik i Wroclaw i Polen

Koreanska LG Energy Solution är den största tillverkaren av elbilsbatterier i Europa. Nu överväger företaget att ställa om produktionen vid sin fabrik i Polen till att i stället producera batterier för stationär lagring av elektricitet, exempelvis för hushåll.

Fabriken i Polen med 6 600 anställda har en kapacitet på 100 000 elbilsbatterier per år, men efterfrågan på marknaden är svag. Samtidigt har Polens snabba utbyggnad av solenergi gjort att landets elnät har blivit obalanserat och ett behov av batterier har uppstått.

Polen presenterade förra veckan ett bidrag för privatpersoner att installera batterier. Budgeten för bidraget är 400 miljoner zloty, motsvarande en dryg miljard kronor. Man tillade dock att det bara är ett liten försmak av landets ambitioner.

Bloomberg skriver att grannlandet Tyskland har 500 000 installationer av batterier för stationär lagring i villor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Priset på litium fortsätter att falla, överutbud i flera år framåt

Publicerat

den

Litium i vatten

Priset på batterimetallen litium rusade i höjden för ett par år sedan och världen var bekymrad över hur vi skulle kunna få fram tillräckligt av metallen. Nu när vi tittar i backspegeln så kan vi se att produktionen konstant har ökat samtidigt som elbilsmarknaden inte har växt lika snabbt som tidigare förväntat, även om den växer i högt tempo.

Det spås inte heller bli någon brist på litium under kommande år, det öppnas löpande nya gruvor och överutbudet spås öka, inte minska, de kommande åren.

Nedan är en graf över priset på litiumkarbonat i valutan yuan.

Priset på batterimetallen litium i CNY.
Priset på litium i CNY.
Fortsätt läsa

Nyheter

Koppar från kinesiska lager flödar ut på marknaden

Publicerat

den

Spekulationerna var många varför Kina köpte så mycket koppar i början av året trots att landets ekonomi går på halvfart. En stor spekulation var att landet skulle devalvera sin valuta och då var det bättre för aktörer att ha koppar än pengar på bankkontot.

Någon större devalvering kom aldrig. Nu flödar i stället all denna koppar ut på marknaden igen. Nedan är en graf över Kinas export av koppar.

Graf över Kinas export av koppar
Export av raffinerad koppar från Kina. Källa, kinesiska tullverket och Bloomberg.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära