Följ oss

Nyheter

Den nya tidens kaffedrickande har en negativ påverkan på miljön

Publicerat

den

Kaffepodds

KaffepodsFörsäljningen av kaffepods populariserades först i USA, där de är kända som K-cups. Sedan 2011 har försäljningen mer än tredubblats och mer än 13 procent av de amerikanska kaffedrickarna drack minst en kopp kaffe per dag som bryggts i en kaffepodsbryggare enligt data från National Coffee Association. Samma undersökning visar att försäljningen av K-cups står för mer än en fjärdedel av den nordamerikanska marknaden för malet kaffe.

Malet kaffe och K-Cups

Enkoppsmaskiner för kaffe dyker upp överallt, både på arbetsplatser och i hemmen. I USA har försäljningen av pod-maskiner ökat med mer än 600 procent under de senaste sex åren, från 1,8 miljoner enheter 2008 till 11,6 miljoner enheter 2013 enligt analysföretaget Euromonitor.

Försäljningen av traditionella kaffebryggare har under samma period varit relativt oförändrad.

Försäljning av kaffemaskiner i USA

Detta är knappast något som är specifikt för USA, faktum är att de är vanligare förekommande i Europa. Under 2013 överträffade försäljningen av pod-maskiner i Västeuropa den för traditionella kaffebryggare för första gången någonsin.

Försäljning av kaffemaskiner i Västeuropa

K-cups utvecklades av Keurig, ett företag som redan 2006 köptes av Green Mountain och som nu redovisar betydande vinster som en följd av försäljningen av både kaffepoddar och bryggare anpassade för dessa. Konkurrenten Nestlé tros ha en marginal på mer än 30 procent på sin motsvarighet, Nespresso. I dag är dessa maskiner så vanliga att de till och med finns på mer än 700 av de restauranger som har stjärnor i Michelinguiden.

Kaffepoddarnas popularitet har emellertid en negativ påverkan på miljön. Endast fem procent av de kaffepoddar som Green Mountain säljer i dag är återvinningsbara, de övriga 95 procenten är producerade av en icke återvinningsbart kompositplast. Företaget är väl medvetet om sina brister, och har lovat att göra alla sina kaffepoddar återvinningsbara senast år 2020.

Redan under 2011 hade enbart de kaffepoddar som hade producerats av Keurig/Green Mountain räckt till att korsa jorden sex gånger, och under 2013 ökade siffran till tio gånger.

Nyheter

Hemp Innovation skriver off-take-avtal för industriell hampafiber

Publicerat

den

Skördar hampa

Hemp Innovation är en av de ledande aktörerna i Sverige gällande utveckling och produktion av hampa. Företaget har nu tecknat ett så kallat off take-avtal med HealthTextiles, som utvecklar kläder för vårdsektorn. Avtalet omfattar en produktion på upp till 200 ton, vilket är värt cirka 7 miljoner kronor.

Sverige är på väg att följa den internationella trenden och bygga upp en produktion av industriell hampa som är en av världens lönsammaste grödor att odla enligt Hemp Innovation. Företaget har på kort tid fått flera av Sveriges bönder att ställa om sin odling och alltmer börja fokusera på den snabbväxande och miljövänliga växten. Genom affärsområdet Hemp Foods har man redan börjat sälja hampafrön till ledande butiker och tar nu även ett kommersiellt grepp om hampaväxtens kraftiga stam som har världens starkaste biologiska fibrer.

”Avtalet bekräftar den kommersiella potentialen i Hemp Innovations verksamhet. Hampafiber kan användas brett och mångsidigt,” säger Clas Dahlén, grundare och vd för Hemp Innovation, och fortsätter:

”Vi märker att allt fler svenska aktörer är intresserade av hampa för industriellt bruk. Inte minst för den stora potentialen för mycket god lönsamhet.”

På den internationella marknaden har hampans storhet legat i strålkastarljuset ett bra tag. Bara under de senaste två åren har marknaden fått ett rejält uppsving. Från ett uppskattat värde på motsvarande cirka 80 miljarder kronor 2023, 100 miljarder kronor 2024, för att 2032 tangera 500 miljarder kronor, enligt Fortune Business Insights.

”Genom avtalet kan vi säkra den långsiktiga försörjningen av industriell hampafiber till vårt patenterade TorTex garn och tyg. Därmed är det viktigt att vi bygger upp ekosystemet för odlingen av industrihampa,” säger Tomas Persson, grundare och ägare av HealthTextiles, och fortsätter:

”Tidigare var problemet för lantbrukare, som är intresserade av att odla hampa, att det inte fanns någon marknad som off take-avtalet mellan HealthTextiles och Hemp Innovations skapar.”

För att möta den ökande efterfrågan av industriell hampa skalar Hemp Innovations upp genom att bygga ett eget fiberberedningsverk och tar i samband med detta in kapital.

Fortsätt läsa

Nyheter

Vizsla Silver går från prospektering till utveckling

Publicerat

den

Borrprover hos Vizsla Silver

Intervju med Mike Pettingell på Vizsla Silver om bolagets övergång från prospektering till utveckling, med flaggskeppsprojektet Pancuo i Mexiko. Han lyfter fram vikten av tillstånd, projektfinansiering och potentialen för betydande silverproduktion. Samtalet omfattar också bolagets finansiella hälsa, infrastrukturfördelar och de optimistiska utsikterna för silvermarknaden.

Intervju med Mike Pettingell på Vizsla Silver.
Fortsätt läsa

Nyheter

Eric Strand kommenterar vad som händer med guld och silver

Publicerat

den

Graf över guldpriset med Eric Strand i bakgrunden

Eric Strand gästar EFN och kommenterar ädelmetallerna guld och silver. Guldpriset har fortsatt uppåt Strand lyfter fram att det bland annat beror på stigande budgetunderskott och centralbanker som köper. Försäkringsbolag i Kina kan bli en ny köpare av guld. En ytterligare drivkraft skulle kunna komma i form av oro för devalvering i Kina, vilket skulle göra det logiskt för folk i Kina att säkra värdet på sitt kapital. Han räknar med fortsatta uppgångar även inom silverpriset.

Eric Strand kommenterar ädelmetallen guld.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära