Följ oss

Nyheter

Coffee, tea or…

Publicerat

den

Kaffedrickandet blir allt vanligare i Indien, ett av världens största länder som av tradition också har varit en av de största konsumenterna av te. Indien är världens näst största producent av te men landet har emellertid sedan århundraden också varit en stor producent av kaffe, även om mer än 80 procent av landets skördar exporteras och säljs internationellt.

I New Delhis affärsdistrikt, Connaught Place, formligen kryllar det av olika kaffekedjor samtidigt som det är näst intill omöjligt att köpa en vanlig kopp te. Det stora intresset för kaffe som landets växande medelklass visat har fått de stora kaffekedjorna att se Indien som en kommande tillväxtmarknad, och nu har Starbucks valt att påbörja sin etablering i Indien tillsammans med landets största handelshus Tata Group. Målet är att företaget under 2012 skall ha etablerat 50 stycken olika caféer runt om i landet. Ingen av dessa caféer kommer emellertid att fokusera på te.

Tedrickandet har länge dragits med ett imageproblem, och har haft svårt att övertyga konsumenterna om dess förträfflighet. Fram till för bara något år sedan såldes te endast av lokala ambulerande försäljare, ett yrke som av tradition har betraktas som ett lågstatusarbete, något att ta till när inga andra alternativ har funnits. Caféer har däremot lockat den unga urbana befolkningen genom att de har associerats med västerländsk fashionabel livsstil vilket gjort att landets inhemska kaffemärke, Café Coffee Day och italienska Lavazza ökar sin försäljning snart sagt varje år.

En ny våg av välutbildade indiska entreprenörer tror emellertid att det finns en betydande och otillfredsställd marknad som saknar ett alternativ i form av moderna tebutiker som erbjuder sina kunder ett hälsosamt alternativ fyllt med antioxidanter i en ren miljö. I dag finns bland annat Chai Point, baserat i Bangalore, men med planer på en nationell lansering, och Tapri från Jaipur, där kunderna kan välja mellan inte mindre än 40 olika sorters te. Bland de dyrare alternativen finns Infinitea i Bangalore, vilka alla tre har nått betydande ekonomisk framgång, trots att en kopp te, eller chai som det kallas för i Indien, endast kostar en femtiodel av vad en cappucino kostar.

En betydande förklaring till dessa företags framgång anses vara att konsumenter letar efter förändringar och något nytt, och att de nu vant sig vid caféerna och söker nya konsumtionstrender.

Hur ser framtiden för te ut?

Är te nästa råvara som vi kommer att kunna handla på råvarumarknaderna vid sidan av produkter som kaffe och socker? Det finns de som tror detta, medan andra säger att te inte kan komma att handlas på detta sätt på grund av dess känslighet vid transporter och lagring. Däremot ser vi det inte som osannolikt att vi inom en snar framtid kommer att se hur caféerna kommer att få konkurrens av renodlade tekedjor, kanske rent av sådana med ett indiskt ursprung.

Nyheter

Guld och silver stiger hela tiden mot nya höjder

Publicerat

den

Utvecklingen för guldaktier bättre än allt annat

Priserna på guld och silver stiger hela tiden mot nya höjder. Eric Strand går här igenom vilka faktorerna som ligger bakom uppgångarna och vad som kan hända framöver. Han får även kommentera aktier inom guldgruvbolag som har haft en bättre utveckling än nästan allt annat. Han säger bland annat att uppgången kommer från låga nivåer och att det i genomsnitt är en mycket högre kvalitet på ledningarna för bolagen idag.

Fortsätt läsa

Nyheter

Samtal om sällsynta jordartsmetaller, guld och silver

Publicerat

den

Guld, silver och sällsynta jordartsmetaller

Samtal om sällsynta jordartsmetaller, guld och silver, samt gruvbolag. Clara My Lernborg på EFN ger sin syn på sällsynta jordartsmetaller som blivit centrala i den globala geopolitiken. Sarah Tomlinson på Metals Focus ger sin syn på guld. Eric Strand på AuAg Fonder ger sin syn på guld, silver och relaterade gruvbolagsaktier.

Fortsätt läsa

Nyheter

Brookfield köper bränsleceller för 5 miljarder USD av Bloom Energy för att driva AI-datacenter

Publicerat

den

Installation av Bloom Energys bränsleceller vid ett kontor

Brookfield och Bloom Energy inleder ett partnerskap där Brookfield i den första fasen köper bränsleceller för 5 miljarder USD av Bloom Energy för att driva AI-datacenter. Bränslecellerna kommer att installeras bakom elmätarna och AI-datacentren kommer således inte att belasta eller vara beroende av elnätet.

Partnerskapet markerar den första fasen i en gemensam vision om att bygga AI-datacenter som kan möta den snabbt växande efterfrågan på beräkningskapacitet och energi inom artificiell intelligens.

AI-datacenter kräver infrastruktur som integrerar beräkningskraft, energi, datacenterarkitektur och kapital på ett tätt och effektivt sätt. Bloom Energys bränsleceller levererar pålitlig, skalbar och lokal energi som snabbt kan tas i drift utan beroende av traditionella elnät. Brookfield tillför världsledande kompetens inom infrastrukturutveckling och finansiering.

I kärnan av det nya partnerskapet kommer Brookfield att investera upp till 5 miljarder dollar för att införa Blooms avancerade bränslecellsteknik. Bolagen samarbetar aktivt kring utformning och leverans av AI-datacenter globalt – inklusive en europeisk anläggning som kommer att offentliggöras innan årets slut.

”AI-infrastruktur måste byggas som en fabrik – med syfte, hastighet och skala,” säger KR Sridhar, grundare, ordförande och vd för Bloom Energy. ”Till skillnad från traditionella fabriker kräver AI-fabriker enorm energitillgång, snabb etablering och realtidsanpassning till belastning – något som gamla elnät inte klarar av. Den effektiva AI-fabriken uppnås genom att energi, infrastruktur och beräkningskraft designas i harmoni från dag ett. Det är den principen som styr vårt samarbete med Brookfield när vi omformar framtidens datacenter. Tillsammans skapar vi en ny ritning för hur AI skalas upp med kraft.”

”Energilösningar bakom mätaren är avgörande för att överbrygga elnätsgapet för AI-fabriker,” säger Sikander Rashid, global chef för AI-infrastruktur på Brookfield. ”Blooms avancerade bränslecellsteknik ger oss en unik möjlighet att designa och bygga moderna AI-fabriker med ett helhetsperspektiv på energibehov. Som världens största investerare inom AI-infrastruktur tillför detta partnerskap ett kraftfullt nytt verktyg till vår globala tillväxtstrategi – särskilt i en marknad där tillgången till elnät är begränsad.”

AI-datacenter i USA förväntas använda 100 gigawatt vid 2035

Enligt prognosoer väntas elförbrukningen från AI-datacenter i USA växa exponentiellt och överstiga 100 gigawatt till 2035. Bränsleceller har blivit en nyckellösning för att möta detta problem, och partnerskapet mellan Bloom Energy och Brookfield är utformat för att hantera just detta energigap.

Bloom Energy har erfarenhet

Bloom Energy har redan installerat hundratals megawatt av sin bränslecellsteknik i datacenter och levererar el till några av världens mest kritiska digitala infrastrukturer genom partnerskap med American Electric Power (AEP), Equinix och Oracle.

Brookfield är en jätte inom digital infrastruktur

Detta partnerskap utgör Brookfields första investering inom sin dedikerade AI-infrastruktur-strategi, som fokuserar på investeringar i stora AI-datacenter, energilösningar, beräkningsinfrastruktur och strategiska kapitalpartnerskap. Strategin bygger vidare på Brookfields erfarenhet av att ha investerat över 100 miljarder dollar i digital infrastruktur globalt.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära