Följ oss

Nyheter

Kaffe – råvarumarknadens priser jämfört med detaljhandelspriset

Publicerat

den

En kopp kaffe och kaffebönor

Kaffe, eller rättare sagt kaffebönor, handlas via standardiserade terminskontrakt på världens olika råvarubörser.

För den svenska marknaden är det kaffebörsen i New York som är vägledande och de priser som avtalas med exportörer uttrycks oftast som New York-noteringen plus/minus en premie på x cents per pound. Premien kan vara negativ, vilket den oftast varit med några cent för Brasilianskt kaffe, eller positiv, vilket den i regel är för kaffe från Colombia, Centralamerika och i synnerhet Kenya.

Eftersom den svenska importen till hälften kommer från Brasilien, och de positiva premierna är högre än de negativa, kan det antas att det genomsnittliga priset på kaffe som importeras till Sverige ligger något högre än aktuell notering på kaffebörserna.

Zoega - Kaffe reda att köpasTill exportpriset skall adderas hemtagningskostnader som frakt, försäkring och lagring, vilket ger detsamma som det reella importpriset för kafferosterierna. För att få fram den slutliga råvarukostnaden så måste emellertid detta pris multipliceras med en faktor om 1,177 eftersom så mycket som 15 procent försvinner under rostningsprocessen. Det är bland annat en minskad vattenhalt och allmänt svinn i produktionsprocessen som gör detta.

Bland de övriga kostnaderna för det kaffet som köps i butik skall adderas rosteriets kostnader för personal, maskiner och kapital samt emballage och annat material. Priset till detaljhandeln ska sedan bidra till kostnader för försäljning, reklam, administration och vinst. Vilket pris som ICA, Hemköp eller COOP betalar för Gevalia, Zoegas, Löfbergs lila, Classic kaffe och Signum, vet vi inte, men kaffe tenderar ofta att vara en lockvara med låga marginaler för livsmedelsbutikerna. Av den anledningen är det ganska sannolikt att anta att detaljhandelns inköpspris inte skiljer sig särskilt mycket från det pris som de erbjuder det till konsumenterna.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år

Publicerat

den

Stad med elektricitet

De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.

Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.

Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.

Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.

Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.

Fortsätt läsa

Populära