Följ oss

Nyheter

Kaffe, en allt viktigare dryck för kinesiska konsumenter

Publicerat

den

Starbucks - Konsumtion av kaffe i KinaStarbucks VD, Howard Schultz, har kommunicerat att Kina snart kommer att utgöra den viktigaste marknaden för bolaget utanför USA. Redan vid årsskiftet 2011/2012 hade Starbucks fler än 500 caféer och coffee shops i Kina som redovisade betydligt bättre marginaler än kaffekedjans amerikanska försäljningsställen. Detta gör Starbucks unikt eftersom bolaget lyckats i Kina, något som Dunkin Donuts, Krispy Kreme och Burger King inte gjort. Skillnaden är emellertid att Starbucks valt en annan väg in i Kina. Istället för att erbjuda landens invånare samma produktutbud som i USA har kaffeföretaget istället anpassat sina produkter till de kinesiska smaklökarna, bland annat genom att sälja kaffedrinkar smaksatta med grönt te, vilket har visat sig vara en succé och snabbt tagits emot med öppna armar av de kinesiska konsumenterna.

Detta är emellertid inte det enda som gjort Starbucks till en succé i Kina. Företaget har också valt att erbjuda sina besökare bekväma, rena och luftkonditionerade lokaler, vilket gjorde att Starbucks snabbt blev en mötesplats för både köpstarka konsumenter och affärsfolket. Återigen visar Starbucks, som i USA främst fokuserar på coffee-to-go, att det gäller att anpassa sig till konsumenternas önskemål. Nackdelen är att omsättningen per kvadratmeter, ett vanligt nyckeltal inom detaljhandelssektorn, endast är en eller två tredjedel av vad den är i USA, men i gengäld är marginalerna betydligt högre eftersom den genomsnittliga kaffekoppen som säljs i Kina är dyrare än motsvarande kaffe i väst.

Marginalerna för den kinesiska delen av Starbucks ligger så pass högt som 34,6 procent, att jämföra med samma siffra i USA som uppgår till 21,8 procent. Det intressanta är vad som kommer att hända när den ökade medelklassen i Kina ökar sin kaffekonsumtion. Kan detta komma att leda till att vi får se kaffepriset på de internationella kaffemarknaderna stiga?

I Peking, Shanghai och Guangzhou dricks i snitt 20 koppar kaffe per år och person, 13 koppar mer än snittet. Snittet på 7 koppar kaffe per år motsvarar vad en medelsvensk dricker på två dagar.

Med nuvarande tillväxttakt på 17 % kommer Kina att tiofaldiga sin konsumtion av kaffe på 15 år. Om tillväxten håller i sig så når Kina en årlig konsumtion på 2,6 miljoner ton om 15 år, motsvarande 35 procent av världens årliga produktion.

Nyheter

Hur USA blev världens största exportör av propan

Publicerat

den

Export av propan från USA

USA har på 15 år gått från nästan ingen export alls av propan till att bli störst i världen. Det är en utveckling som följer den explosiva produktionsökningen av naturgas och olja. Propan är en biprodukt från naturgasbearbetning och oljeraffinering. Genom tekniker som fracking och horisontell borrning ökade den amerikanska olje- och gasproduktionen kraftigt från omkring 2008, särskilt i Permian (Texas/New Mexico). Det ledde till en kraftig ökning av propanproduktionen.

Trots ökande produktion har efterfrågan inom USA varit relativt stillastående eller minskat. Det skapade ett överskott som drev på exporten.

Företag som Enterprise Products Partners byggde ut terminaler för att exportera propan, särskilt från Houston. Priserna på amerikansk propan är lägre än i exempelvis Qatar eller Förenade Arabemiraten, vilket gör den konkurrenskraftig globalt.

Kina är en av de största importörerna, särskilt för sin kemikalieindustri. Mexiko är också starkt beroende av amerikansk propan, medan Kanada främst exporterar till USA. USMCA-avtalet undantar Kanada och Mexiko från tullar.

Handelstullar, särskilt från Kina, har skapat oro men påverkar inte efterfrågan nämnvärt eftersom Kina fortfarande är beroende av amerikansk propan. Alternativ från Mellanöstern är dyrare.

Amerikanska företag bygger ut exportkapaciteten. Även om andra länder ökar sin produktion, förväntas USA behålla ledningen. Då inhemsk konsumtion är begränsad, måste överskottet säljas internationellt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Utbudsunderskott och stigande industriell efterfrågan av silver på marknaden

Publicerat

den

Representation av silvertackor

I denna presentation ger Jochen Staiger en omfattande analys av silvermarknaden och belyser det pågående utbudsunderskottet, den stigande industriella efterfrågan och framväxande faktorer som försvarsutgifter och grön teknik. Han diskuterar trendernas inverkan på silverpriset och ger insikter om specifika gruvbolag och deras framtidsutsikter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Inflationsjusterat är olja nu billigare än på mitten av 1980-talet

Publicerat

den

Graf över oljepriset, 25 år

Javier Blas uppmärksammar att oljepriset nu är det lägsta på fyra år när råvaran nu handlas kring 60 USD. Det innebär också att det är på samma nivå som för 20 år sedan. Men i all rimlighet bör man inflationsjustera priset och då är olja idag billigare än den var i mitten av 1980-talet.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära