Följ oss

Nyheter

Varför köper inte LKAB Northland Resources produktion?

Publicerat

den

Gruvbolaget LKAB fraktar

Gruvbolaget Northland Resources i AftonbladetIngen kan vi det här laget ha missat att Northland Resources har problem. När problemen blev kända hade företaget för avsikt att snabbt göra den kapitalanskaffning som krävdes, en process som sedan fick förlängas, och sedan inte blev något alls. Northland Resources fortsätter nu att prata med olika aktörer för att hitta en lösning på situationen.

En intressant pusselbit skulle kunna vara LKAB, på mer än ett sätt.

LKAB har idag överskottskapacitet på flera områden och även problem med råvaruleveranser.

Northland Resources och LKAB arbetar idag tillsammans genom att LKAB använder sin överskottskapacitet i pelletsfabriken för att bearbeta Northland Resources malm till pellets. Northland använder även LKABs överkapacitet av järnvägsvagnar, lok och tillgång till järnvägen för att frakta sina pellets till lagerutrymmen vid Narviks hamn.

En lösning i pusslet skulle kunna vara att LKAB i stället köper upp all malm från Northland Resources, till priser som motsvarar vad det skulle kosta LKAB att utvinna motsvarande via LKABs egen anläggning i Svappavaara. Det skulle innebära betydande kostnadsbesparingar för Northland och betydande vinster för LKAB som tidigare sagt att de har problem med råvaruleveranser. Då LKAB har stor överkapacitet vad gäller logistik och produktionsanläggningar borde göra detta till en affär som passar som handen i handsken.

Gruvbolaget LKABAvtal om framtida leveranser till LKAB borde även kunna vara en viktig pusselbit i att få ihop en finansieringslösning för Northland.

Varför låter LKAB en produktion i närområdet gå dem förbi? Vet LKABs ledning något vi inte vet? Eller var det överoptimistiska kalkyler hos Northland Resources som gjorde att export utomlands verkade mer lönsam?

Ingen kan i dagsläget säga var detta slutar. Ett företag i desperat behov av kapital är inte i någon bra position att förhandla. Men ur industriell synvinkel är LKAB utan tvekan en vettig pusselbit.

Fortsätt läsa
Annons
4 Kommentarer

1 kommentar

  1. Steve

    8 februari, 2013 vid 00:37

    LKAB kan väl i lugn och ro vänta ut NR, och sedan käka upp det billigt EFTER konkursen..

    • Till Steve

      8 februari, 2013 vid 08:56

      Konkursboet kommer få en ganska saftig prislapp, så frågan är om det inte är billigare att köpa bolaget till marknadsvärdet idag än att sälja det efter faktiskt värde

    • Redaktionen

      8 februari, 2013 vid 12:45

      En konkurs är helt klart ett alternativ. Men det kan också bli onödigt turbulent. Och det finns trots allt flera olika aktörer och parter som har ett intresse av att det inte blir en ren och skär konkurs.

      Men absolut, att LKAB blir hel eller delägare är inte uteslutet. Men en lösning där de köper malmen kan också vara en bra pusselbit i en annan lösning.

      Tyvärr så gör väl ingen lösning att de många aktieägarna får tillbaka sitt värde på aktierna.

  2. Läs på

    8 februari, 2013 vid 16:45

    Okunnig skribent. LKAB bearbetat inte Northlands malm. Och ”pelletsfabriken”? LKAB har sex pelletsverk…

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Londons roll som ett globalt nav inom råvaruhandeln

Publicerat

den

London

London, känt för sin historia och strategiska positionering, har alltid haft en betydande roll i världen av råvaruhandel. Staden är känd för sin finansiella expertis och solida infrastruktur och fungerar som en avgörande bro som förbinder producenter och konsumenter över hela världen, men exakt vad gör London till ett så avgörande nav för råvaruhandeln?

Historien om råvaruhandel i London

Råvaruhandel i London har djupa rötter som går tillbaka till slutet av 1500-talet när staden etablerade sig som ett nyckelnav för global handel.

På 1800-talet hade London blivit en framträdande plats som världens ledande råvarumarknad, specialiserad på metaller, textilier och jordbruksvaror. De mest omsatta råvarorna var bomull, ull, socker och kaffe.

London Metal Exchange (LME) grundades 1877 för att underlätta handeln med icke-järnmetaller som koppar och bly.

Under åren fortsatte London att utöka sina handelsmöjligheter och locka handlare från alla hörn av världen.

Utveckling av London som ett globalt nav för råvaruhandel

Londons status som ett globalt nav för råvaruhandel befästes i början av 1900-talet när staden blev centrum för internationell finans. Etableringen av London Metal Exchange (LME) 1877 och London International Financial Futures and Options Exchange (LIFFE) 1982 cementerade ytterligare stadens dominans inom råvaruhandel.

Dessa börser utgjorde en plattform för handlare att köpa och sälja råvaror på en global skala, vilket gjorde London till en integrerad del av leveranskedjan för olika industrier runt om i världen.

Under de senaste åren har London också sett en ökning av elektroniska handelsplattformar, vilket ytterligare ökar dess tillgänglighet och attraktivitet för råvaruhandlare.

Faktorer som bidrar till Londons framgång inom råvaruhandel

Londons framgång inom råvaruhandel tillskrivs flera nyckelfaktorer. Stadens strategiska geografiska läge gör att den fungerar som en central mötesplats för köpare och säljare över hela världen. Vilket väl dock får anses vara mer av en historisk fördel.

Stadens stabila politiska och ekonomiska miljö ger den attraktionskraft och erbjuder handlare en säker och pålitlig marknad för investeringar.

Närvaron av skickliga proffs, förstklassig infrastruktur och strömlinjeformade handelsprocesser befäster Londons position som en främsta destination för råvaruhandel.

Dessutom säkerställer dess robusta rättsliga ram och etablerade tillsynsorgan rättvisa och transparenta handelsmetoder.

Londons roll i global råvaruhandel

Londons position som ett globalt nav för råvaruhandel har haft långtgående effekter på världsekonomin.

Staden fungerar som en viktig länk mellan producenter och konsumenter, vilket underlättar handel och leverans av viktiga råvaror som metaller, energiresurser och jordbruksprodukter.

Detta skapar en konkurrensutsatt marknad som driver innovation och effektivitet, vilket i slutändan gynnar både producenter och konsumenter.

Dessutom har den höga volymen av råvaruhandel i London också en betydande inverkan på de globala priserna, vilket gör den till en inflytelserik aktör i den globala ekonomin.

London vs New York: Kampen om råvaruhandeln

Även om London länge har ansetts vara det ledande globala navet för råvaruhandel, har New York också en betydande position på denna marknad.

Båda städerna har sina styrkor och svagheter, med London som utmärker sig inom områden som metall- och energimarknader, medan New York dominerar inom jordbruksprodukter. Men Londons historiska dominans och väletablerade infrastruktur ger det ett försprång framför New York, vilket gör det till den föredragna destinationen för de flesta handlare. Men eftersom de globala råvarumarknaderna fortsätter att utvecklas, förväntas konkurrensen mellan dessa två städer intensifieras.

Teknikens inverkan

Teknikens framväxt har revolutionerat råvaruhandelslandskapet, och London har inte lämnats på efterkälken. Under de senaste åren har betydande investeringar gjorts i teknik, med elektroniska handelsplattformar och avancerad dataanalys som ligger i spetsen för denna transformation.

Detta har inte bara ökat effektiviteten och hastigheten på handelsutförandet utan också öppnat nya möjligheter för handlare att få tillgång till globala marknader.

Dessutom har användningen av teknik också förbättrat riskhanteringsmetoderna, vilket gör råvaruhandeln i London säkrare och pålitligare.

Londons rika historia och expertis inom råvaruhandel, tillsammans med dess robusta infrastruktur och tekniska framsteg, positionerar den som föregångare i kampen om råvaruhandelns överlägsenhet. Att vara i en global tidszon ger London ett försprång framför New York, vilket gör att handlare kan komma åt marknader i både Asien och Amerika inom en enda dag.

Trots New Yorks starka närvaro på jordbruksmarknaderna och dess pågående tekniska framsteg, förväntas rivaliteten mellan dessa två städer intensifieras i framtiden. När de globala råvarumarknaderna utvecklas kommer det att vara spännande att observera hur London och New York anpassar sig och konkurrerar i detta dynamiska landskap.

Fortsätt läsa

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Populära