Följ oss

Nyheter

Den nya tidens kaffedrickande har en negativ påverkan på miljön

Publicerat

den

Kaffepodds

KaffepodsFörsäljningen av kaffepods populariserades först i USA, där de är kända som K-cups. Sedan 2011 har försäljningen mer än tredubblats och mer än 13 procent av de amerikanska kaffedrickarna drack minst en kopp kaffe per dag som bryggts i en kaffepodsbryggare enligt data från National Coffee Association. Samma undersökning visar att försäljningen av K-cups står för mer än en fjärdedel av den nordamerikanska marknaden för malet kaffe.

Malet kaffe och K-Cups

Enkoppsmaskiner för kaffe dyker upp överallt, både på arbetsplatser och i hemmen. I USA har försäljningen av pod-maskiner ökat med mer än 600 procent under de senaste sex åren, från 1,8 miljoner enheter 2008 till 11,6 miljoner enheter 2013 enligt analysföretaget Euromonitor.

Försäljningen av traditionella kaffebryggare har under samma period varit relativt oförändrad.

Försäljning av kaffemaskiner i USA

Detta är knappast något som är specifikt för USA, faktum är att de är vanligare förekommande i Europa. Under 2013 överträffade försäljningen av pod-maskiner i Västeuropa den för traditionella kaffebryggare för första gången någonsin.

Försäljning av kaffemaskiner i Västeuropa

K-cups utvecklades av Keurig, ett företag som redan 2006 köptes av Green Mountain och som nu redovisar betydande vinster som en följd av försäljningen av både kaffepoddar och bryggare anpassade för dessa. Konkurrenten Nestlé tros ha en marginal på mer än 30 procent på sin motsvarighet, Nespresso. I dag är dessa maskiner så vanliga att de till och med finns på mer än 700 av de restauranger som har stjärnor i Michelinguiden.

Kaffepoddarnas popularitet har emellertid en negativ påverkan på miljön. Endast fem procent av de kaffepoddar som Green Mountain säljer i dag är återvinningsbara, de övriga 95 procenten är producerade av en icke återvinningsbart kompositplast. Företaget är väl medvetet om sina brister, och har lovat att göra alla sina kaffepoddar återvinningsbara senast år 2020.

Redan under 2011 hade enbart de kaffepoddar som hade producerats av Keurig/Green Mountain räckt till att korsa jorden sex gånger, och under 2013 ökade siffran till tio gånger.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

AI ökar det totala elbehovet i USA med 100 % kommande 15 år

Publicerat

den

Stad med elektricitet

De stora tech-företagen i USA har varit drivande i att utveckla marknaden för fossilfri energi. De vill ha fossilfri energi och har inte bara pratat utan skrivit många storskaliga avtal och lagt pengar på att det byggts mer produktion. Men nu står tech-bolagen och elproducenterna inför enorma utmaningar, för AI kräver stora mängder elektricitet.

Om vi går tillbaka till 2021 så var elbolagens prognoser att efterfrågan på elektricitet i USA under kommande 15 år skulle öka med några få procent. Inte per år, utan några få procent över hela perioden på 15 år.

Stora elbolag har planeringscykler på 10 år, de har ingen vana av att plötsligt i högt tempo dubblera produktionen.

Men vid 2023 förändrades prognosen helt och hållet, då blev prognosen att efterfrågan på elektricitet skulle öka med 100 procent på 15 år.

Bloomberg-podden Odd Lots har bjudit in Brian Janous för ett samtal om situationen. Han är medgrundare och chefsstrateg på Cloverleaf Infrastructure och var tidigare 12 år på Microsoft som företagets första anställd med fokus på energi och har därför på nära håll sett utvecklingen inom datacenter och deras elbehov.

Fortsätt läsa

Populära