Containerbrist driver upp råvarupriserna

Råvaruhandlare möts av högre råvarupriser. Orsaken är att det krävs containers i form av 40 fots stållådor för att flytta råvaror till havs. Nu har bristen på dessa lett till att det blivit dyrare att frakta råvaror som socker, kaffe och koppar runt världen.

Container-fartyg

Fraktpriserna började stiga förra sommaren och har inte fallit sedan dess. Det beror delvis på att konsumenter, som inte kan spendera pengar på restauranger, har valt att lägga pengar på varor som rör sig till sjöss. Återförsäljare och tillverkare har under tiden tvingats att bygga om lager.

Bristen på 40-fots ståltransportcontainrar har lett till problem i de globala försörjningskedjorna för råvaror, något som även lett till höjda priser för vissa råvaror. Det är av intresse för investerare och ekonomer, som har varit på vakt för tecken på inflation efter att regeringar och centralbanker översvämmade marknaderna med pengar för att stärka den pandemiska världen. Hittills har konsumentpriserna inte ökat kraftigt.

Störst brist i Asien

Handelshus känner dock av dessa problem. Företag som Storbritannien-baserade metallhandlaren RJH Trading betalar höga priser för att säkra plats på fartyg. De drabbas av förseningar innan de skicka sin laster från hamnar i Asien, där bristen på containers är mest akut.

Normalt tar det RJH mellan 30 och 40 dagar att transportera tenn och antimon, en silverfärgadmetall som används i elektronikindustrin, från Asien till Europa, säger vd Charles Swindon. Under de senaste månaderna har RJH väntat i flera veckor på att hitta containrar i hamnar i Kina, vilket förlänger frakttiden till 70 dagar. Fraktkostnaderna är tre till fyra gånger högre, sade han.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

scroll to top