Följ oss

Nyheter

Panamakanalens expansion förändrar råvarumarknaden

Publicerat

den

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamakanalens expansion gör att det kommer vara möjligt att tillåta större fartyg att passera, fartyg som kan frakta större laster än tidigare, vilket gör att transporttiderna förkortas, något som i sin tur gör att priserna på råvaror kommer att bli billigare.

Historiskt sett har fartyg som fraktar råolja och petroleumprodukter begränsats av storleksrestriktioner när de skall passera flera av världens maritima knutpunkter, till exempel Panamakanalen, Suezkanalen och Malackasundet. Dessa storleksrestriktioner har fungerat som ett sätt att klassificera de stora tankfartygen som fraktar en stor del av all råolja och alla petroleumprodukter världen över.

Panamakanalen

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamax-fartyg passerar genom Panamakanalen.

Panamakanalen, en viktig transportväg som förbinder Stilla havet med Karibiska havet och Atlanten, har historiskt sett haft en begränsad roll när det gäller råolja och petroleumprodukter på grund av kanalens nuvarande storleksbegränsningar. Panamakanalens storlek gör att den endast tillåtit passage av fartyg som transporterar mellan 400 000-550 000 fat light sweet-råolja. Dessa fartyg kallas Panamax-tankfartyg, och deras mindre lastförmåga leder till en högre kostnad per fat.

Panamakanalen genomför just nu en expansion som kommer att tillåta passage av större fartyg, med en transportkapacitet på cirka 400 000-680 000 fat råolja. Dessa större tankfartyg har en kapacitet att öka transporten av råolja och petroleumprodukter genom Panamakanalen.

Större fartyg kan använda Trans Panama Pipeline, som löper parallellt med kanalen och har både lastnings- och lossningspunkter för en fullständig överföring, men att göra så ökar fraktkostnaderna. Förutom oljetransit kommer den planerade utbyggnaden av Panamakanalen, som beräknas bli klar i slutet av 2015, kunna tillåta passage för upp till 80 procent av den globala sjöfarten för flytande naturgas (LNG). Panamakanalen tillåter idag passage av endast en liten andel av LNG-sjöfarten och endast de minsta LNG-fartygen kan passera.

Suezkanalen

Suezkanalen i Egypten är en viktig transportled från Persiska viken till Medelhavet för vidare transport till Nordamerika. Suezkanalen sparar uppskattningsvis 6 000 miles, knappa 10 000 kilometer, i transport då fartygen slipper passera runt Godahoppsudden, den sydligaste spetsen av Afrika.

I takt med att storlekarna på fartygen i den globala flottan har ökat, har kanalen fördjupats och vidgats. Den nuvarande Suezmax-begränsningen för fartyg som passerar genom Suez är ett djup på 66 fot och en bredd på 164 fot. Ett fartyg av denna storlek har en dödvikt på mellan 0,9 fat till 1,3 miljoner fat (106 500 till 153 800 ton). De flesta fartygen passerar emellertid inte kanalen fullt lastade utan tömmer ofta på sina lagerutrymmen i oljeledningen SUMED (även kallad Suez-Mediterranean pipeline), som löper parallellt med kanalen, före transitering och lastar sedan om efter att ha passerat genom kanalen.

Malackasundet

Malackasundet, som ligger mellan Indonesien, Malaysia och Singapore, knyter samman Indiska oceanen med Sydkinesiska havet och Stilla havet. Malackasundet är den kortaste sjövägen mellan Persiska vikens oljeproducenter och marknaderna i Asien.

Storleken på de fartyg som kan passera genom Malackasundet, Malaccamax, är begränsat till ett djup på 82 fot, med ett antal längd- och breddrestriktioner. Detta är ungefär lika med ett fartyg som klassificeras som en Very Large Crude Carrier (VLCC), med en kapacitet på 1,9 till 2,2 miljoner fat råolja. Större fartyg, till exempel Ultra-Large Crude Carriers (ULCC), måste använda alternativa farleder med djupare kanaler vilket ökar tiden och kostnaden för resan.

Fartygsstorlekar Panamax, Suezmax och VLCC

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Eric Strand om guld- och silverpriset

Publicerat

den

Eric Strand från AuAg Fonder gästar Trading Direkt för att kommentera utvecklingen på guld och silver. Det blir även en del kommentarer om den heta basmetallen koppar.

Eric Strand om guld och silver
Fortsätt läsa

Nyheter

Silverpriset är alldeles för lågt – Ned Naylor

Publicerat

den

Placera-podden intervjuar en av världens främsta guld- och silverförvaltare, Ned Naylor på Jupiter. Intervjun handlar om vad som väntas driva silverpriset framöver, billiga gruvaktier och den starka guldefterfrågan i Kina.

Fortsätt läsa

Nyheter

Oklo som utvecklar mikro-kärnkraftsreaktorer börsnoteras när AI hungrar efter elektricitet

Publicerat

den

Kärnkraftsutvecklaren Oklo

Det amerikanska företaget Oklo utvecklar kärnkraftsreaktorer i mikro-storlek. Bolagets första modell är på 15 MWe, vilket kan skalas upp till 50 MWe. Reaktorerna kommer att kunna köras i hela 10 år innan nytt bränsle behöver tillföras igen. Oklo har redan kommit en bra bit i sin utveckling och räknar med att ta sin första reaktor i bruk detta årtionde.

Oklos reaktorer kan även drivas på återvunnet kärnavfall. Under början av 30-talet planerar företaget att ta sin första återvinningsanläggning i bruk. Eftersom dagens kärnreaktorer bara använder 5 procent av energin i bränslet så finns det enorma mängder med energi att hämta från det lagrade kärnavfallet.

Börsnotering med AI-ledaren Sam Altman som ordförande

Artificiell intelligens kräver enorma mängder elektricitet, prognosen är att USA måste dubbla sin totala elproduktion under kommande 15 år. Det är också något som gör Oklo extra hett, för OpenAI:s VD Sam Altman har investerat i Oklo och är även dess styrelseordförande.

Nu står det klart att Oklo ska börsnoteras på New York-börsen NYSE via SPAC-bolaget AltC Acquisition Corp. Det hela kommer vid transaktionen att ge ett bolag som är värderat till omkring en miljard USD.

Sam Altman pitchade förra året samgåendet mellan Oklo och SPAC-bolaget AltC.
Fortsätt läsa

Populära