Nyheter
Panamakanalens expansion förändrar råvarumarknaden
![Panamax-fartyg i Panamakanalen](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/panamax-fartyg-panamakanalen.jpg)
Panamakanalens expansion gör att det kommer vara möjligt att tillåta större fartyg att passera, fartyg som kan frakta större laster än tidigare, vilket gör att transporttiderna förkortas, något som i sin tur gör att priserna på råvaror kommer att bli billigare.
Historiskt sett har fartyg som fraktar råolja och petroleumprodukter begränsats av storleksrestriktioner när de skall passera flera av världens maritima knutpunkter, till exempel Panamakanalen, Suezkanalen och Malackasundet. Dessa storleksrestriktioner har fungerat som ett sätt att klassificera de stora tankfartygen som fraktar en stor del av all råolja och alla petroleumprodukter världen över.
Panamakanalen
Panamakanalen, en viktig transportväg som förbinder Stilla havet med Karibiska havet och Atlanten, har historiskt sett haft en begränsad roll när det gäller råolja och petroleumprodukter på grund av kanalens nuvarande storleksbegränsningar. Panamakanalens storlek gör att den endast tillåtit passage av fartyg som transporterar mellan 400 000-550 000 fat light sweet-råolja. Dessa fartyg kallas Panamax-tankfartyg, och deras mindre lastförmåga leder till en högre kostnad per fat.
Panamakanalen genomför just nu en expansion som kommer att tillåta passage av större fartyg, med en transportkapacitet på cirka 400 000-680 000 fat råolja. Dessa större tankfartyg har en kapacitet att öka transporten av råolja och petroleumprodukter genom Panamakanalen.
Större fartyg kan använda Trans Panama Pipeline, som löper parallellt med kanalen och har både lastnings- och lossningspunkter för en fullständig överföring, men att göra så ökar fraktkostnaderna. Förutom oljetransit kommer den planerade utbyggnaden av Panamakanalen, som beräknas bli klar i slutet av 2015, kunna tillåta passage för upp till 80 procent av den globala sjöfarten för flytande naturgas (LNG). Panamakanalen tillåter idag passage av endast en liten andel av LNG-sjöfarten och endast de minsta LNG-fartygen kan passera.
Suezkanalen
Suezkanalen i Egypten är en viktig transportled från Persiska viken till Medelhavet för vidare transport till Nordamerika. Suezkanalen sparar uppskattningsvis 6 000 miles, knappa 10 000 kilometer, i transport då fartygen slipper passera runt Godahoppsudden, den sydligaste spetsen av Afrika.
I takt med att storlekarna på fartygen i den globala flottan har ökat, har kanalen fördjupats och vidgats. Den nuvarande Suezmax-begränsningen för fartyg som passerar genom Suez är ett djup på 66 fot och en bredd på 164 fot. Ett fartyg av denna storlek har en dödvikt på mellan 0,9 fat till 1,3 miljoner fat (106 500 till 153 800 ton). De flesta fartygen passerar emellertid inte kanalen fullt lastade utan tömmer ofta på sina lagerutrymmen i oljeledningen SUMED (även kallad Suez-Mediterranean pipeline), som löper parallellt med kanalen, före transitering och lastar sedan om efter att ha passerat genom kanalen.
Malackasundet
Malackasundet, som ligger mellan Indonesien, Malaysia och Singapore, knyter samman Indiska oceanen med Sydkinesiska havet och Stilla havet. Malackasundet är den kortaste sjövägen mellan Persiska vikens oljeproducenter och marknaderna i Asien.
Storleken på de fartyg som kan passera genom Malackasundet, Malaccamax, är begränsat till ett djup på 82 fot, med ett antal längd- och breddrestriktioner. Detta är ungefär lika med ett fartyg som klassificeras som en Very Large Crude Carrier (VLCC), med en kapacitet på 1,9 till 2,2 miljoner fat råolja. Större fartyg, till exempel Ultra-Large Crude Carriers (ULCC), måste använda alternativa farleder med djupare kanaler vilket ökar tiden och kostnaden för resan.
Nyheter
Europas största tillverkare av elbilsbatterier överväger att ställa om till batterier för villor
![LG Energy Solutions fabrik i Wroclaw i Polen](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/lg-energy-solutions-wroclaw-polen.jpg)
Koreanska LG Energy Solution är den största tillverkaren av elbilsbatterier i Europa. Nu överväger företaget att ställa om produktionen vid sin fabrik i Polen till att i stället producera batterier för stationär lagring av elektricitet, exempelvis för hushåll.
Fabriken i Polen med 6 600 anställda har en kapacitet på 100 000 elbilsbatterier per år, men efterfrågan på marknaden är svag. Samtidigt har Polens snabba utbyggnad av solenergi gjort att landets elnät har blivit obalanserat och ett behov av batterier har uppstått.
Polen presenterade förra veckan ett bidrag för privatpersoner att installera batterier. Budgeten för bidraget är 400 miljoner zloty, motsvarande en dryg miljard kronor. Man tillade dock att det bara är ett liten försmak av landets ambitioner.
Bloomberg skriver att grannlandet Tyskland har 500 000 installationer av batterier för stationär lagring i villor.
Nyheter
Priset på litium fortsätter att falla, överutbud i flera år framåt
![Litium i vatten](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/litium-bla.jpg)
Priset på batterimetallen litium rusade i höjden för ett par år sedan och världen var bekymrad över hur vi skulle kunna få fram tillräckligt av metallen. Nu när vi tittar i backspegeln så kan vi se att produktionen konstant har ökat samtidigt som elbilsmarknaden inte har växt lika snabbt som tidigare förväntat, även om den växer i högt tempo.
Det spås inte heller bli någon brist på litium under kommande år, det öppnas löpande nya gruvor och överutbudet spås öka, inte minska, de kommande åren.
Nedan är en graf över priset på litiumkarbonat i valutan yuan.
![Priset på batterimetallen litium i CNY.](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/pris-litium-1.png)
Nyheter
Koppar från kinesiska lager flödar ut på marknaden
![](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/koppar-myller.jpg)
Spekulationerna var många varför Kina köpte så mycket koppar i början av året trots att landets ekonomi går på halvfart. En stor spekulation var att landet skulle devalvera sin valuta och då var det bättre för aktörer att ha koppar än pengar på bankkontot.
Någon större devalvering kom aldrig. Nu flödar i stället all denna koppar ut på marknaden igen. Nedan är en graf över Kinas export av koppar.
![Graf över Kinas export av koppar](https://ravarumarknaden.se/wp-content/uploads/kina-koppar-export-1024x419.jpg)
-
Nyheter7 dagar sedan
De tre bästa råvaruvaruaktierna just nu
-
Nyheter2 veckor sedan
Lundin Mining vill köpa Filo Corp tillsammans med BHP
-
Nyheter4 veckor sedan
Africa Oil är bra att köpa anser Stifel som inleder analysbevakning
-
Nyheter3 veckor sedan
Stor risk att Africa Energy inte överlever det kommande året
-
Nyheter4 veckor sedan
First Nordic Metals har fyra prospekteringsprojekt i Sverige
-
Analys4 veckor sedan
Brent crude inching higher on optimism that US inflationary pressures are fading
-
Nyheter2 veckor sedan
Uniper satsar på att göra elektrobränsle av sin elektricitet
-
Nyheter2 veckor sedan
Tre bra aktier inom olja och oljeservice i Kanada