Följ oss

Nyheter

Panamakanalens expansion förändrar råvarumarknaden

Publicerat

den

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamakanalens expansion gör att det kommer vara möjligt att tillåta större fartyg att passera, fartyg som kan frakta större laster än tidigare, vilket gör att transporttiderna förkortas, något som i sin tur gör att priserna på råvaror kommer att bli billigare.

Historiskt sett har fartyg som fraktar råolja och petroleumprodukter begränsats av storleksrestriktioner när de skall passera flera av världens maritima knutpunkter, till exempel Panamakanalen, Suezkanalen och Malackasundet. Dessa storleksrestriktioner har fungerat som ett sätt att klassificera de stora tankfartygen som fraktar en stor del av all råolja och alla petroleumprodukter världen över.

Panamakanalen

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamax-fartyg passerar genom Panamakanalen.

Panamakanalen, en viktig transportväg som förbinder Stilla havet med Karibiska havet och Atlanten, har historiskt sett haft en begränsad roll när det gäller råolja och petroleumprodukter på grund av kanalens nuvarande storleksbegränsningar. Panamakanalens storlek gör att den endast tillåtit passage av fartyg som transporterar mellan 400 000-550 000 fat light sweet-råolja. Dessa fartyg kallas Panamax-tankfartyg, och deras mindre lastförmåga leder till en högre kostnad per fat.

Panamakanalen genomför just nu en expansion som kommer att tillåta passage av större fartyg, med en transportkapacitet på cirka 400 000-680 000 fat råolja. Dessa större tankfartyg har en kapacitet att öka transporten av råolja och petroleumprodukter genom Panamakanalen.

Större fartyg kan använda Trans Panama Pipeline, som löper parallellt med kanalen och har både lastnings- och lossningspunkter för en fullständig överföring, men att göra så ökar fraktkostnaderna. Förutom oljetransit kommer den planerade utbyggnaden av Panamakanalen, som beräknas bli klar i slutet av 2015, kunna tillåta passage för upp till 80 procent av den globala sjöfarten för flytande naturgas (LNG). Panamakanalen tillåter idag passage av endast en liten andel av LNG-sjöfarten och endast de minsta LNG-fartygen kan passera.

Suezkanalen

Suezkanalen i Egypten är en viktig transportled från Persiska viken till Medelhavet för vidare transport till Nordamerika. Suezkanalen sparar uppskattningsvis 6 000 miles, knappa 10 000 kilometer, i transport då fartygen slipper passera runt Godahoppsudden, den sydligaste spetsen av Afrika.

I takt med att storlekarna på fartygen i den globala flottan har ökat, har kanalen fördjupats och vidgats. Den nuvarande Suezmax-begränsningen för fartyg som passerar genom Suez är ett djup på 66 fot och en bredd på 164 fot. Ett fartyg av denna storlek har en dödvikt på mellan 0,9 fat till 1,3 miljoner fat (106 500 till 153 800 ton). De flesta fartygen passerar emellertid inte kanalen fullt lastade utan tömmer ofta på sina lagerutrymmen i oljeledningen SUMED (även kallad Suez-Mediterranean pipeline), som löper parallellt med kanalen, före transitering och lastar sedan om efter att ha passerat genom kanalen.

Malackasundet

Malackasundet, som ligger mellan Indonesien, Malaysia och Singapore, knyter samman Indiska oceanen med Sydkinesiska havet och Stilla havet. Malackasundet är den kortaste sjövägen mellan Persiska vikens oljeproducenter och marknaderna i Asien.

Storleken på de fartyg som kan passera genom Malackasundet, Malaccamax, är begränsat till ett djup på 82 fot, med ett antal längd- och breddrestriktioner. Detta är ungefär lika med ett fartyg som klassificeras som en Very Large Crude Carrier (VLCC), med en kapacitet på 1,9 till 2,2 miljoner fat råolja. Större fartyg, till exempel Ultra-Large Crude Carriers (ULCC), måste använda alternativa farleder med djupare kanaler vilket ökar tiden och kostnaden för resan.

Fartygsstorlekar Panamax, Suezmax och VLCC

Nyheter

Christian Kopfer ger sin syn på den stora affären mellan Boliden och Lundin Mining

Publicerat

den

Christian Kopfer

Christian Kopfer, analytiker på Handelsbanken kommenterar den stora affären som blev klar i veckan, den där Boliden köper två gruvor av Lundin Mining, nämligen Neves-Corvo-gruvan i Portugal och Zinkgruvan i Sverige. Fokus ligger på vad affären innebär för Boliden, där Kopfer tycker att Boliden borde låta bli att finansiera affären med en nyemission som är planen, då företaget klarar att ha högre lån. Avslutningsvis kommenteras affären ur Lundin Minings perspektiv.

Christian Kopfer kommenterar affären mellan Boliden och LUndin Mining.
Fortsätt läsa

Nyheter

Hur marknaden för nötter fungerar – skiljer sig åt mellan olika sorter

Publicerat

den

Olika sorters nötter

Medan råvaror som kaffe och kakao handlas på börsen med väldigt transparenta förutsättningar så fungerar det annorlunda för nötter. Henrik Strinning, VD för Premium Snacks Nordic och stor inköpare av bland annat cashew och valnöt, ger svar på hur marknaden fungerar. Han berättar bland annat att man kan dela upp nötterna i två grupper, där den ena gruppen nästan har en lika transparent marknad som börsen, medan den andra kräver personliga relationer.

Och om du har funderat på varför jordnötter nästan inte behöver kosta någonting alls medan exempelvis cashew kan gräva djupa hål i plånboken så ligger förklaringen i hur de odlas. Trädnötter odlas på träd. Jordnötter däremot är egentligen inte nötter utan baljväxter, och de växer på marken på stora fält och kan skördas med stora effektiva maskiner.

Henrik Strinning, VD för Premium Snacks Nordic, i samtal med Gabriel Mellqvist om marknaden för nötter.
Fortsätt läsa

Nyheter

Ett besök i världens mest högkvalitativa urangruva

Publicerat

den

Pippa Stevens besöker urangruva

Journalisten Pippa Stevens på CNBC har besökt världens mest högkvalitativa uran-gruva, Cigar Lake, i norra Saskatchewan, Kanada. Reportaget ger en inblick i hur en modern urangruva ser ut och fungerar.

Cigar Lake använder ett specialutvecklat jet-borrsystem som drivs av högtrycksvatten för att bryta uranet från svåråtkomliga områden. Metoden är unik för platsen på grund av svaga sandstenslager ovanför uranfyndigheterna, vilket gör att brytning sker underifrån snarare än ovanifrån eller från sidan.

Cigar Lake producerar cirka 18 miljoner pund uran årligen och har tillstånd att fortsätta till 2031, med möjlig förlängning till 2036. Närliggande MacArthur River-gruvan, världens största, har potential att öka sin produktion från 18,8 till 25 miljoner pund per år, beroende på marknadens prissignaler.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära