Följ oss

Nyheter

Flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter

Publicerat

den

Odling av spannmål i Argentina

Under mars månad kunde vi ta del av rapporter om flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter, vilket drabbade livsmedelskedjorna hårt, både i landet och globalt. Transporterna av spannmål från de argentinska jordbrukarna kom helt enkelt inte fram. Detta trots att lokala borgmästare utfärdat direktiv om att godstransporter och annan handelsverksamhet undantagits från Argentinas landsomfattande lockdown för att bromsa coronaviruset.

Odling av spannmål i Argentina

Pandemin har drabbats vid en fruktansvärd tid för argentinska jordbrukare, som just startade det södra halvklotets höstskörd av sojabönor och majs, landets två huvudsakliga grödor. Det är därför glädjande att ta del av uppgifter att flaskhalsar nu börjar lätta.

Nästan 4 000 lastbilar kom fram

Nästan 4 000 lastbilar levererade spannmål till hamnarna under fredagen, enligt uppgifter från konsultföretaget AgroEntrega, vilket markerade en enorm förbättring jämfört slutet av förra månaden när pandemin bromsade marktransporten kraftigt.

Endast 1 500 lastbilar anlände till hamnarna vid floden Parana, Argentinas viktigaste transportled för spannmål, vid lågpunkten förra månaden. Detta skall jämföras med att än 6 000 lastbilar spannmål till samma hamnar ett år tidigare.

En avmattning av varutransporter från Argentina, världens största exportör av sojabönor och majs och en stor leverantör av foder för kreatur, hotar att snedvrida det globala handelsflödet när köpare vänder sig till konkurrerande länder som Brasilien och USA för att fylla utbudet.

Undantaget från lock down

Argentinas president Alberto Fernandez har undantagit exportrelaterat arbete från ett dekret som förordnar argentinare att stanna hemma till mitten av april. Men myndigheterna i vissa hamnstäder har protesterat mot undantaget och hävdat att godstransporter, deras förare och gods kan sprida coronaviruspandemin.

Hamnstaden Arroyo Seco, i Santa Fe-provinsen, fördubblade tillfälligt den avgift som debiteras lastbilar som transporterar spannmål genom dess jurisdiktion. ”Vi anser att denna åtgärd är helt oberättigad”, säger CIARA-CEC-chef Gustavo Idigoras. Övriga städer som vidtagit liknande åtgärder har börjat dra tillbaka dessa.

”Flödet av råvaror till hamnarna är tillräckligt för att fylla våra nationella och exporterande behov” sade en Buenos Aires-baserad chef direktör vid ett internationellt spannmålsexporterande företag. Han var emellertid orolig för att en av deras chaufförer eller anställda skulle smittas eftersom det skulle kunna leda till att inte bara den smittade personen skulle hamna i karantän, tillsammans med anställda, förare och jordbrukare som hade kontakt med patienten. Effekten skulle kunna bli mycket allvarlig för leveranskedjorna av livsmedel.

Argentinska spannmålsinspektörer och hamnarbetare är även de oroliga och har hotat att strejka om inte ett tillfälligt stopp för exporten införs. Regeringen, som är mycket medveten om att mat är landets främsta källa för exportdollar, kämpar för att undvika att tiotals miljarder dollar i statliga skulder denominerade i dollar inte kan betalas, har beordrat arbetarna att stanna på jobbet tillsvidare.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Londons roll som ett globalt nav inom råvaruhandeln

Publicerat

den

London

London, känt för sin historia och strategiska positionering, har alltid haft en betydande roll i världen av råvaruhandel. Staden är känd för sin finansiella expertis och solida infrastruktur och fungerar som en avgörande bro som förbinder producenter och konsumenter över hela världen, men exakt vad gör London till ett så avgörande nav för råvaruhandeln?

Historien om råvaruhandel i London

Råvaruhandel i London har djupa rötter som går tillbaka till slutet av 1500-talet när staden etablerade sig som ett nyckelnav för global handel.

På 1800-talet hade London blivit en framträdande plats som världens ledande råvarumarknad, specialiserad på metaller, textilier och jordbruksvaror. De mest omsatta råvarorna var bomull, ull, socker och kaffe.

London Metal Exchange (LME) grundades 1877 för att underlätta handeln med icke-järnmetaller som koppar och bly.

Under åren fortsatte London att utöka sina handelsmöjligheter och locka handlare från alla hörn av världen.

Utveckling av London som ett globalt nav för råvaruhandel

Londons status som ett globalt nav för råvaruhandel befästes i början av 1900-talet när staden blev centrum för internationell finans. Etableringen av London Metal Exchange (LME) 1877 och London International Financial Futures and Options Exchange (LIFFE) 1982 cementerade ytterligare stadens dominans inom råvaruhandel.

Dessa börser utgjorde en plattform för handlare att köpa och sälja råvaror på en global skala, vilket gjorde London till en integrerad del av leveranskedjan för olika industrier runt om i världen.

Under de senaste åren har London också sett en ökning av elektroniska handelsplattformar, vilket ytterligare ökar dess tillgänglighet och attraktivitet för råvaruhandlare.

Faktorer som bidrar till Londons framgång inom råvaruhandel

Londons framgång inom råvaruhandel tillskrivs flera nyckelfaktorer. Stadens strategiska geografiska läge gör att den fungerar som en central mötesplats för köpare och säljare över hela världen. Vilket väl dock får anses vara mer av en historisk fördel.

Stadens stabila politiska och ekonomiska miljö ger den attraktionskraft och erbjuder handlare en säker och pålitlig marknad för investeringar.

Närvaron av skickliga proffs, förstklassig infrastruktur och strömlinjeformade handelsprocesser befäster Londons position som en främsta destination för råvaruhandel.

Dessutom säkerställer dess robusta rättsliga ram och etablerade tillsynsorgan rättvisa och transparenta handelsmetoder.

Londons roll i global råvaruhandel

Londons position som ett globalt nav för råvaruhandel har haft långtgående effekter på världsekonomin.

Staden fungerar som en viktig länk mellan producenter och konsumenter, vilket underlättar handel och leverans av viktiga råvaror som metaller, energiresurser och jordbruksprodukter.

Detta skapar en konkurrensutsatt marknad som driver innovation och effektivitet, vilket i slutändan gynnar både producenter och konsumenter.

Dessutom har den höga volymen av råvaruhandel i London också en betydande inverkan på de globala priserna, vilket gör den till en inflytelserik aktör i den globala ekonomin.

London vs New York: Kampen om råvaruhandeln

Även om London länge har ansetts vara det ledande globala navet för råvaruhandel, har New York också en betydande position på denna marknad.

Båda städerna har sina styrkor och svagheter, med London som utmärker sig inom områden som metall- och energimarknader, medan New York dominerar inom jordbruksprodukter. Men Londons historiska dominans och väletablerade infrastruktur ger det ett försprång framför New York, vilket gör det till den föredragna destinationen för de flesta handlare. Men eftersom de globala råvarumarknaderna fortsätter att utvecklas, förväntas konkurrensen mellan dessa två städer intensifieras.

Teknikens inverkan

Teknikens framväxt har revolutionerat råvaruhandelslandskapet, och London har inte lämnats på efterkälken. Under de senaste åren har betydande investeringar gjorts i teknik, med elektroniska handelsplattformar och avancerad dataanalys som ligger i spetsen för denna transformation.

Detta har inte bara ökat effektiviteten och hastigheten på handelsutförandet utan också öppnat nya möjligheter för handlare att få tillgång till globala marknader.

Dessutom har användningen av teknik också förbättrat riskhanteringsmetoderna, vilket gör råvaruhandeln i London säkrare och pålitligare.

Londons rika historia och expertis inom råvaruhandel, tillsammans med dess robusta infrastruktur och tekniska framsteg, positionerar den som föregångare i kampen om råvaruhandelns överlägsenhet. Att vara i en global tidszon ger London ett försprång framför New York, vilket gör att handlare kan komma åt marknader i både Asien och Amerika inom en enda dag.

Trots New Yorks starka närvaro på jordbruksmarknaderna och dess pågående tekniska framsteg, förväntas rivaliteten mellan dessa två städer intensifieras i framtiden. När de globala råvarumarknaderna utvecklas kommer det att vara spännande att observera hur London och New York anpassar sig och konkurrerar i detta dynamiska landskap.

Fortsätt läsa

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Populära