Följ oss

Nyheter

Flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter

Publicerat

den

Odling av spannmål i Argentina

Under mars månad kunde vi ta del av rapporter om flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter, vilket drabbade livsmedelskedjorna hårt, både i landet och globalt. Transporterna av spannmål från de argentinska jordbrukarna kom helt enkelt inte fram. Detta trots att lokala borgmästare utfärdat direktiv om att godstransporter och annan handelsverksamhet undantagits från Argentinas landsomfattande lockdown för att bromsa coronaviruset.

Odling av spannmål i Argentina

Pandemin har drabbats vid en fruktansvärd tid för argentinska jordbrukare, som just startade det södra halvklotets höstskörd av sojabönor och majs, landets två huvudsakliga grödor. Det är därför glädjande att ta del av uppgifter att flaskhalsar nu börjar lätta.

Nästan 4 000 lastbilar kom fram

Nästan 4 000 lastbilar levererade spannmål till hamnarna under fredagen, enligt uppgifter från konsultföretaget AgroEntrega, vilket markerade en enorm förbättring jämfört slutet av förra månaden när pandemin bromsade marktransporten kraftigt.

Endast 1 500 lastbilar anlände till hamnarna vid floden Parana, Argentinas viktigaste transportled för spannmål, vid lågpunkten förra månaden. Detta skall jämföras med att än 6 000 lastbilar spannmål till samma hamnar ett år tidigare.

En avmattning av varutransporter från Argentina, världens största exportör av sojabönor och majs och en stor leverantör av foder för kreatur, hotar att snedvrida det globala handelsflödet när köpare vänder sig till konkurrerande länder som Brasilien och USA för att fylla utbudet.

Undantaget från lock down

Argentinas president Alberto Fernandez har undantagit exportrelaterat arbete från ett dekret som förordnar argentinare att stanna hemma till mitten av april. Men myndigheterna i vissa hamnstäder har protesterat mot undantaget och hävdat att godstransporter, deras förare och gods kan sprida coronaviruspandemin.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Hamnstaden Arroyo Seco, i Santa Fe-provinsen, fördubblade tillfälligt den avgift som debiteras lastbilar som transporterar spannmål genom dess jurisdiktion. ”Vi anser att denna åtgärd är helt oberättigad”, säger CIARA-CEC-chef Gustavo Idigoras. Övriga städer som vidtagit liknande åtgärder har börjat dra tillbaka dessa.

”Flödet av råvaror till hamnarna är tillräckligt för att fylla våra nationella och exporterande behov” sade en Buenos Aires-baserad chef direktör vid ett internationellt spannmålsexporterande företag. Han var emellertid orolig för att en av deras chaufförer eller anställda skulle smittas eftersom det skulle kunna leda till att inte bara den smittade personen skulle hamna i karantän, tillsammans med anställda, förare och jordbrukare som hade kontakt med patienten. Effekten skulle kunna bli mycket allvarlig för leveranskedjorna av livsmedel.

Argentinska spannmålsinspektörer och hamnarbetare är även de oroliga och har hotat att strejka om inte ett tillfälligt stopp för exporten införs. Regeringen, som är mycket medveten om att mat är landets främsta källa för exportdollar, kämpar för att undvika att tiotals miljarder dollar i statliga skulder denominerade i dollar inte kan betalas, har beordrat arbetarna att stanna på jobbet tillsvidare.

Nyheter

Europas största tillverkare av elbilsbatterier överväger att ställa om till batterier för villor

Publicerat

den

LG Energy Solutions fabrik i Wroclaw i Polen

Koreanska LG Energy Solution är den största tillverkaren av elbilsbatterier i Europa. Nu överväger företaget att ställa om produktionen vid sin fabrik i Polen till att i stället producera batterier för stationär lagring av elektricitet, exempelvis för hushåll.

Fabriken i Polen med 6 600 anställda har en kapacitet på 100 000 elbilsbatterier per år, men efterfrågan på marknaden är svag. Samtidigt har Polens snabba utbyggnad av solenergi gjort att landets elnät har blivit obalanserat och ett behov av batterier har uppstått.

Polen presenterade förra veckan ett bidrag för privatpersoner att installera batterier. Budgeten för bidraget är 400 miljoner zloty, motsvarande en dryg miljard kronor. Man tillade dock att det bara är ett liten försmak av landets ambitioner.

Bloomberg skriver att grannlandet Tyskland har 500 000 installationer av batterier för stationär lagring i villor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Priset på litium fortsätter att falla, överutbud i flera år framåt

Publicerat

den

Litium i vatten

Priset på batterimetallen litium rusade i höjden för ett par år sedan och världen var bekymrad över hur vi skulle kunna få fram tillräckligt av metallen. Nu när vi tittar i backspegeln så kan vi se att produktionen konstant har ökat samtidigt som elbilsmarknaden inte har växt lika snabbt som tidigare förväntat, även om den växer i högt tempo.

Det spås inte heller bli någon brist på litium under kommande år, det öppnas löpande nya gruvor och överutbudet spås öka, inte minska, de kommande åren.

Nedan är en graf över priset på litiumkarbonat i valutan yuan.

Priset på batterimetallen litium i CNY.
Priset på litium i CNY.
Fortsätt läsa

Nyheter

Koppar från kinesiska lager flödar ut på marknaden

Publicerat

den

Spekulationerna var många varför Kina köpte så mycket koppar i början av året trots att landets ekonomi går på halvfart. En stor spekulation var att landet skulle devalvera sin valuta och då var det bättre för aktörer att ha koppar än pengar på bankkontot.

Någon större devalvering kom aldrig. Nu flödar i stället all denna koppar ut på marknaden igen. Nedan är en graf över Kinas export av koppar.

Graf över Kinas export av koppar
Export av raffinerad koppar från Kina. Källa, kinesiska tullverket och Bloomberg.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära