Colombia känner av låga kaffepriser

Kaffebönor i säckTrots ett mycket effektivt landsomfattande återplanteringsprogram för rostbeständiga kaffesorter kämpar den colombianska kaffesektorn bland låga internationella kaffepriser och ökade produktionskostnader, medan producenterna söker medel för att nå den högre betalande specialmarknaden för kaffe.

Enligt den senaste årsrapporten från USDA:s globala jordbruksinformationsnätverk (GAIN) förväntas den colombianska exporten nå 14,2 miljoner säckar det här marknadsåret, ner från en tidigare uppskattning på 14,7 miljoner säckar på grund av bland annat kraftiga regn i flera viktiga växtregioner i början av 2018.

Trots lägre uppskattningar fortsätter Colombia att producera högkvalitativt tvättat Arabica-kaffe i volymer som inte setts sedan 1990-talet, tack vare i stor utsträckning organisatoriskt stöd från Colombian Coffee Growers Federation (FNC eller FEDECAFE) och ett ambitiöst landsomfattande omplanteringsprogram för lövresistenta sorter efter bladrodsepidemin som svepte igenom många av landets kaffeodlingar 2012.

”Från och med början av återplanteringsprogrammet 2012 har hittills över 420 000 hektar renoverats, vilket motsvarar 45 procent av det totala colombianska kaffeproduktionsområdet” konstaterade GAIN-rapporten. ”I genomsnitt renoveras 84 000 hektar årligen.”

Den historiska uppgången i produktionen har dock detta år mötts av en relativt lägre export på grund av låga råvarupriser, vilket medför att producenterna söker bistånd från FNC och andra statliga och icke-statliga organisationer för att nå den högre betalande specialmarknaden för kaffe.

Colombia är världens näst största arabicaproducerande land bakom Brasilien och nästan hälften av volymen går till USA. Detta gör USA:s efterfrågan marknadskritisk för hållbarheten i den colombianska kaffesektorn.

FNC uppskattar att 35-40 procent av den totala kaffeproduktionen i Colombia hämtar premier bundna till specialmarknaden årligen, medan gruppen sedan 2016 har öppnat möjligheten för direkta handelsförhandlingar mellan internationella kaffesäljare och -köpare till högre priser för lågvolymer transporter.

Men lika kritiskt som den amerikanska konsumentmarknaden är för den colombianska kaffesektorns hälsa blir växande inhemsk efterfrågan på colombianskt kaffe en allt viktigare faktor. Enligt GAIN-rapporten har inhemska priser gått ner på grund av återhämtningen av det colombianska peson och de lägre internationella priserna på grönt kaffe, vilket resulterade i krav på statligt stöd till jordbrukare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

scroll to top