Följ oss

Nyheter

Volvo och Boliden i långsiktigt samarbete om autonoma transporter

Publicerat

den

Lastbil från Volvo i Bolidens gruva

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och Boliden har ingått ett långsiktigt samarbete för att implementera autonoma transportlösningar som en del av Bolidens verksamhet. Samarbetet kommer att omfatta många projekt, inklusive implementering av autonoma transportlösningar vid Bolidens anläggning i Garpenberg i Sverige.

V.A.S. och Boliden har tecknat en avsiktsförklaring där båda företagen kommer att samarbeta i olika projekt, varav det första kommer att vara implementeringen av en autonom transport- och lastlösning för ett dammprojekt i Garpenberg. Som en del av avtalet kommer V.A.S. att leverera en autonom transportlösning och en manuellt manövrerad lastningslösning för att flytta stenfyllning från ett stenbrott på platsen.

– Oavsett om det handlar om att få bort människor från farliga miljöer, driva en 24/7-operation  eller minska utsläppen genom bättre utnyttjande av resurser och tillgångar – autonomi erbjuder flera fördelar som kan hjälpa gruv- och stenbrottsindustrin att ta itu med sina mest pressande utmaningar. Vi är glada över att samarbeta med Boliden och stödja deras resa mot en framtid där autonoma fordon och människor arbetar sida vid sida för att göra Bolidens verksamhet säkrare, effektivare och hållbarare, säger Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.

– Autonoma lösningar förbättrar både säkerheten och produktiviteten. Därför har det här samarbetet med V.A.S. en stor strategisk betydelse för oss och vi är väldigt nöjda med projektet i Garpenberg som redan är på gång. Det kommer bli en ökad efterfrågan på basmetaller framöver och lösningar som är både hållbara och konkurrenskraftiga kommer att vara avgörande för att vi ska ha en värdeskapande gruvdrift, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef, Boliden.

Som en del av implementeringen kommer V.A.S. att leverera en komplett autonom transportlösning som inkluderar fordon, hårdvara, programvara, kontrollrum, reparation och underhåll samt utbildning. Lösningen kommer att baseras på V.A.S. egenutvecklade virtuella förare och Volvo Lastvagnars premiumsortiment. För att förbereda siten för implementering av autonoma verksamheter kommer Boliden att anpassa verksamheten och bygga nödvändig infrastruktur.

Projektet inleds 2023 med en test- och utvecklingsfas följt av implementering och helt autonom drift.

Nyheter

Kommande 25 år behöver vi lika mycket koppar som vi producerat sedan stenåldern

Publicerat

den

Borrkärnor med koppar

Den nya Dagens industri-podden ”Den nya ekonomin” har i sitt första avsnitt grävt sig ner i ämnet koppar. Världen kommer att behöva helt ofantliga mängder koppar för det mesta vi vill göra, samtidigt går det långsamt att öppna nya gruvor. I de största kopparregionerna i världen tar det 20 år från beslut till produktion och i USA tar det 29 år.

”Det ska möjliggöra AI-revolutionen, tillväxten av den globala medelklassen och den gröna omställningen. De kommande 25 åren kommer vi behöva mer koppar än vi producerat sedan stenåldern. Men var ska vi få den ifrån? Varje gruva är också en konflikt, och vi har åkt till en av dem.”

Journalisten Gunnar Harrius pratar flera personer och besöker även Viscariagruvan, den koppargruva som Viscaria öppnar i Sverige.

Fortsätt läsa

Nyheter

Silverpriset kan bara gå upp

Publicerat

den

Silvertacka i popart-stil

Jochen Staiger går igenom det aktuella läget för ädelmetallen silver och allting talar för att silverpriset bara kan gå upp, frågan är mer i vilken omfattning priset går upp. Vi är inne på det sjätte året med ett underskott på silver och allt från förnybar energi till centralbanksreserver talar för en ökad efterfrågan. Silver är en volatil tillgång så på kort sikt kan priset studsa runt, men det strukturella underskottet gör att priset bara kan ha en riktning.

Jochen Staiger går igenom läget för ädelmetallen silver.
Fortsätt läsa

Nyheter

Michel Rufli förklarar vad som händer på guldmarknaden

Publicerat

den

Michel Rufli på Nordic Gold Trade pratar om guld

Michel Rufli från Nordic Gold Trade svarar på Gabriel Mellqvists frågor om vad som händer med guld. Det är ett intressant samtal om både vilka faktorer som driver guldpriset rent generellt, men även hur olika saker har påverkat priset det senaste året och inte minst den senaste tiden.

Man kommer bland annat in på att det finns olika typer av osäkerhet, så som geopolitisk, finansiell (långa räntor börjar falla vilket är bra för guld) och politisk. Det fanns exempelvis en positionering i guld inför det amerikanska presidentvalet där man förväntade sig politisk osäkerhet om valet blev mycket jämt, men när valresultatet var tydligt så försvann just den typen av osäkerhet.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära