Följ oss

Nyheter

Volvo och Boliden i långsiktigt samarbete om autonoma transporter

Publicerat

den

Lastbil från Volvo i Bolidens gruva

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och Boliden har ingått ett långsiktigt samarbete för att implementera autonoma transportlösningar som en del av Bolidens verksamhet. Samarbetet kommer att omfatta många projekt, inklusive implementering av autonoma transportlösningar vid Bolidens anläggning i Garpenberg i Sverige.

V.A.S. och Boliden har tecknat en avsiktsförklaring där båda företagen kommer att samarbeta i olika projekt, varav det första kommer att vara implementeringen av en autonom transport- och lastlösning för ett dammprojekt i Garpenberg. Som en del av avtalet kommer V.A.S. att leverera en autonom transportlösning och en manuellt manövrerad lastningslösning för att flytta stenfyllning från ett stenbrott på platsen.

– Oavsett om det handlar om att få bort människor från farliga miljöer, driva en 24/7-operation  eller minska utsläppen genom bättre utnyttjande av resurser och tillgångar – autonomi erbjuder flera fördelar som kan hjälpa gruv- och stenbrottsindustrin att ta itu med sina mest pressande utmaningar. Vi är glada över att samarbeta med Boliden och stödja deras resa mot en framtid där autonoma fordon och människor arbetar sida vid sida för att göra Bolidens verksamhet säkrare, effektivare och hållbarare, säger Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.

– Autonoma lösningar förbättrar både säkerheten och produktiviteten. Därför har det här samarbetet med V.A.S. en stor strategisk betydelse för oss och vi är väldigt nöjda med projektet i Garpenberg som redan är på gång. Det kommer bli en ökad efterfrågan på basmetaller framöver och lösningar som är både hållbara och konkurrenskraftiga kommer att vara avgörande för att vi ska ha en värdeskapande gruvdrift, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef, Boliden.

Som en del av implementeringen kommer V.A.S. att leverera en komplett autonom transportlösning som inkluderar fordon, hårdvara, programvara, kontrollrum, reparation och underhåll samt utbildning. Lösningen kommer att baseras på V.A.S. egenutvecklade virtuella förare och Volvo Lastvagnars premiumsortiment. För att förbereda siten för implementering av autonoma verksamheter kommer Boliden att anpassa verksamheten och bygga nödvändig infrastruktur.

Projektet inleds 2023 med en test- och utvecklingsfas följt av implementering och helt autonom drift.

Nyheter

Nya rekord i global användning av kol

Publicerat

den

Berg av kol

Den globala användning av kol sätter ett nytt rekord och förväntas nå ännu högre höjder under de kommande åren enligt en färsk rapport från IEA. Utmärkande är att IEA återkommande måste revidera upp sina prognoser. Under 2024 förväntas den globala konsumtionen nu bli 8,77 miljarder ton och för att krypa vidare uppåt och nå en platå vid 2027.

Elproduktionen i Kina är särskilt viktig för de globala kolmarknaderna, eftersom ett av tre ton kol som förbrukas i världen eldas i ett kraftverk i landet.

Kinas utbyggnad av kärnkraft, solceller och vindkraft kan begränsa användningen av kol under de kommande åren, men IEA lyfter fram att det finns ett flertal osäkerheter i analysen.

Samtidigt ökar efterfrågan på kol fortfarande i flera väldigt stora tillväxtekonomier där efterfrågan på el ökar kraftigt i takt med den ekonomiska tillväxten och befolkningstillväxten, till exempel i Indien, Indonesien och Vietnam. I tillväxtekonomierna drivs tillväxten främst av efterfrågan på kol från kraftsektorn, även om den industriella användningen också ökar.

Global konsution av kol, faktisk och prognoser.
Global konsumtion av kol.
Fortsätt läsa

Nyheter

Kärnkraft och litet inslag av solenergi ger den billigaste elektriciteten i Japan

Publicerat

den

Energiproduktion i Japan

Japan är ett land med väldig begränsad tillgång på egna naturresurser, varför även frågan om energi är väldigt central för landet. Nu har man gjort en stor genomgång för att komma fram till vilka energiformer som ger den lägsta totalkostnaden för energi vid 2040 under olika scenarier.

Slutsatsen är att kärnkraft har den lägsta totalkostnaden. Solenergi kan både ha den högsta och lägsta kostnaden. Om en liten mängd solceller installeras så har solenergi den lägsta kostnaden, men om en större mängd installeras så blir det den avsevärt dyraste formen av energi. Kärnkraft plus ett litet inslag av solceller är således optimalt för Japan.

Det är Stephen Stapczynski på Bloomberg som uppmärksammar rapporten och kan man japanska så finns den att läsa här.

Kostnad för energi i Japan
Uppskattningar för den totala systemkostnaden för olika energislag i Japan vid 2040.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinas produktion av kol slår nytt rekord

Publicerat

den

Javier Blas uppmärksammar att Kina under november slog ett nytt rekord i produktion av kol och passerade där med det tidigare rekordet från i början av 2023. Kolkraft är ryggraden i Kinas produktion av elektricitet.

Vi skrev nyligen om att Kina satsar stort på att bygga ut billig kolproduktion i Xinjiang, vilken växer fram som landets fjärde stora hubb för kolproduktion.

Kina satsar även stort på att bygga kärnkraftverk, men eftersom landet hela tiden behöver mer elektricitet så kommer inte kärnkraften att ersätta kolkraften på ett bra tag, landet behöver båda. Där emot kan utbyggnaden av kolkraft hållas på en lägre nivå för varje kärnkraftverk som tillkommer. Kina godkänner tio kärnkraftsreaktorer per år vilket på ett årtionde ger ett hundratal nya kärnkraftsreaktorer om samma tempo fortsätter att hållas. Utbyggnaden kommer rimligtvis även att öka när de nya reaktormodeller som Kina själva har utvecklat har byggts i ett antal.

Graf över kolproduktion i Kina
Kolproduktion i Kina
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära