Följ oss

Nyheter

Vattenfall och St1 ska producera fossilfritt e-flygbränsle på den svenska västkusten

Publicerat

den

Vattenfall och St1 har undertecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri värdekedja för produktion av syntetiskt elektrobränsle. Nästa steg blir att tillsammans genomföra en förstudie. Studien ska titta närmare på hela värdekedjan för användning av havsbaserad vindkraft för att producera elektrobränsle med början 2029, som sedan successivt ska ökas för att nå målet om en miljon kubikmeter.

Vindkraft till havs

Vattenfall och St1 kommer att utföra en genomförbarhetsstudie med målet att kunna ta fram en fossilfri värdekedja för produktion av elektrobränsle med havsbaserad vindkraft. Samarbetet innebär att Vattenfall ska arbeta för att utveckla en infrastruktur för vätgasförsörjning från havsbaserad vindkraft på västkusten, medan St1 har för avsikt att använda den fossilfria vätgasen för att producera en miljon kubikmeter elektrobränsle, primärt avsett att användas som hållbart flygbränsle. Volymen motsvarar till exempel den årliga flygbränsleförbrukningen vid Arlanda. Den första produktionen är tänkt att inledas 2029.

– Jag är väldigt glad över det här samarbetet med St1. Vi är två företag med samma målsättning: att bekämpa klimatförändringarna. För oss på Vattenfall är elektrifieringen av samhället och industrin en central del av vår affärsstrategi. Att utveckla och optimera värdekedjorna för havsbaserad vindkraft och fossilfri vätgas är en mycket intressant väg framåt. Vår starka och växande portfölj för utveckling av svensk havsbaserad vindkraft, som i dagsläget utgörs av mer än 20 TWh, innebär stora möjligheter, säger Anna Borg, vd och koncernchef, Vattenfall.

Två tredjedelar av Sveriges koldioxidutsläpp kommer i dag från industri och transporter. Vattenfall samarbetar med industrin för att på ett aktivt sätt introducera både direkt elektrifiering och indirekt elektrifiering, via fossilfri vätgas. Det finns enorma möjligheter att minska utsläppen på svenska västkusten för till exempel raffinaderi- och petrokemiindustrin.

– Energibolag måste vara modiga nog att gå i bräschen och satsa på skalbara lösningar som kan förändra situationen i grunden. Vi är mycket stolta över vårt partnerskap med Vattenfall eftersom vi båda är mycket angelägna att lyckas med ett genombrott av det här slaget och som är centralt för energiomställningen. Strategiska och långsiktiga partnerskap inom olika områden är vitala för att kunna genomföra St1:s investeringsprogram för hållbara bränslen. De visar också hur viktigt det är med samarbeten inom industrin och mellan olika värdekedjor för att kunna uppfylla de ambitiösa nordiska klimatmålen, säger Henrikki Talvitie, vd, St1 Nordic Oy.

St1 investerar redan i energiomställningen genom att satsa på skalbar produktion av förnybar energi. Ett nytt bioraffinaderi håller på att byggas vid St1:s raffinaderianläggning i Göteborg. Bioraffinaderiet kommer att ha en årlig kapacitet på 200 000 ton förnybart bränsle och förväntas tas i drift 2023. Det är konstruerat för att optimera produktionen av förnybar diesel och hållbart flygbränsle. St1 producerar redan avancerad etanol och biogas av avfall.

Nyheter

Kina har ökat sin produktion av naturgas enormt, men konsumtionen har ökat ännu mer

Publicerat

den

Spis som använder naturgas

Sedan början av 00-talet har Kina konverterat de flesta hushåll i städerna till att använda naturgas istället för kol för matlagning och uppvärmning, en medveten politik för att minska luftföroreningarna i städerna.

För att tillgodose all extra konsumtion har Kina ökat den inhemska produktionen niofaldigt till 183 miljoner ton 2024 från 20 miljoner ton 2000.

Trots detta har produktionen inte vuxit tillräckligt snabbt för att möta all extra konsumtion och importen ökade kraftigt till 137 miljoner ton 2024 från noll 2006.

Kina var beroende av import för att täcka 43 procent av sin totala konsumtion 2024, en ökning från 30 procent 2014 och 11 procent 2010.

Nedan är en grafik gjord av John Kemp på JKempEnergy som visar hur kinas produktion av naturgas har ökat, men att konsumtionen har ökat ännu mer. Linjen visar nettoimporten.

Kinas produktion, konsumtion och import av naturgas
Fortsätt läsa

Nyheter

Kina skärper kontrollen av sällsynta jordartsmetaller, vill stoppa olaglig export

Publicerat

den

Rare Earth Elements, REE

Kina meddelar att landet intensifierar insatserna mot olaglig export av sällsynta jordartsmetaller. Det kinesiska säkerhetsministeriet anklagar utländska underrättelsetjänster för att samarbeta med smugglare som försöker dölja materialens ursprung genom att felmärka eller gömma dem i exempelvis plastdockor och keramik.

Åtgärderna kommer bara veckor efter att USA och Kina kommit överens om att underlätta amerikansk import av dessa råvaror från Kina. Enligt rapporter används transitländer som Thailand och Mexiko för att undvika exportkontroller.

Kina är världens dominerande leverantör av sällsynta jordartsmetaller och har tidigare infört restriktioner som svar på höjda amerikanska tullar. I april infördes tillståndskrav vid export av sju sådana ämnen, vilket lett till leveransförseningar globalt.

Samtidigt signalerar Kina viss flexibilitet i godkännandeprocessen, som en del i pågående handelsförhandlingar med USA. En tillfällig paus i tullhöjningar gäller till 12 augusti, då ett nytt handelsavtal väntas diskuteras.

Fortsätt läsa

Nyheter

USA inför 93,5 % tull på kinesisk grafit

Publicerat

den

Grafit

USA:s handelsdepartement har beslutat att införa en preliminär antidumpningstull på 93,5 procent på importerad grafit från Kina – ett viktigt material i elbilsbatterier. Beslutet grundas på att kinesisk grafit enligt utredningen sålts till underpris på den amerikanska marknaden, vilket anses snedvrida konkurrensen. När tullarna kombineras med tidigare avgifter landar den totala effektiva tullen på omkring 160 procent.

Bakom anmälan står en branschorganisation för amerikanska tillverkare av anodmaterial. Organisationen menar att det kinesiska subventionssystemet skadar den inhemska produktionen. ”Det här beslutet visar tydligt att Kina säljer aktivt anodmaterial (AAM) till priser långt under marknadsvärdet”, säger talespersonen Erik Olson i ett uttalande.

Kraftiga marknadsreaktioner

Beskedet slog ner som en bomb i batteribranschen. Amerikanska batterileverantörer föll på börsen, medan producenter av grafit i Nordamerika och Asien ökade kraftigt. Australiensiska Syrah Resources och sydkoreanska Posco Future M steg kraftigt, vilket även kanadensiska grafitbolag som Nouveau Monde och Northern Graphite gjorde.

För batteritillverkare innebär tullen en rejäl kostnadsökning. Enligt CRU Groups expert Sam Adham motsvarar den nya tullen cirka 7 dollar per kilowattimme i ökade kostnader för ett elbilsbatteri – vilket motsvarar ungefär en femtedel av skattesubventionerna i Inflation Reduction Act. ”Det kan i praktiken radera ut vinsterna för sydkoreanska batteritillverkare under en till två kvartal”, säger Adham.

Tesla och dess batteripartner Panasonic har försökt stoppa tullbeslutet, med hänvisning till att USA ännu inte har kapacitet eller kvalitet för att ersätta kinesisk grafit.

Grafit – en kritisk råvara

Grafit används i anodmaterialet i litiumjonbatterier – oavsett batterikemi – och utgör därmed en central komponent i elbilars energilagring. USA importerade nästan 180 000 ton grafitprodukter under 2024, varav cirka två tredjedelar kom från Kina. Enligt Internationella energimyndigheten (IEA) är grafit en av de mest sårbara metallerna ur ett försörjningsperspektiv och kräver därför snabbare diversifiering.

Trots utvecklingen av nya material förväntas grafit förbli det dominerande anodmaterialet under det kommande decenniet. Först efter 2030 tros kisel börja ta en betydande andel av marknaden.

Ny chans för amerikanska producenter

Tullbeskedet ses som ett avgörande tillfälle för att bygga upp inhemsk produktion. Westwater Resources, som bygger en grafitfabrik i Alabama med planerad driftstart nästa år, säger att beslutet ger både politisk tydlighet och marknadssignaler som krävs för att accelerera produktionen. Företaget har redan avtal med bland annat Stellantis och SK On, och planerar att öka sin kapacitet till 50 000 ton per år senast 2028.

Analytiker varnar dock för att de ökade kostnaderna kan bromsa utbyggnaden av energilagring i USA, trots att skatteincitiven i Trumps budgetförslag fortfarande gäller.

Det slutgiltiga beslutet om tullarna väntas komma den 5 december 2025.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära