Tyskland ordnar en femte flytande LNG-terminal

Tyska staten har skrivit avtal om en femte flytande LNG-terminal som kan importera flytande naturgas som ersättning för den naturgas som tidigare köpts från Ryssland. I maj meddelade staten att de hade säkrat fyra flytande terminaler och nu har alltså ytterligare en tillkommit. De första två ska tas i bruk i oktober eller november i år och ska ha en kapacitet på minimum 5 miljarder kubikmeter vardera per år. De tre andra kommer tas i bruk innan vintern 2023/2024. Vissa av terminalerna kan hantera upp till 8 miljarder kubikmeter per år. Tysklands import från Ryssland har historiskt varit omkring 50 miljarder kubikmeter per år, så dessa terminaler kan hantera en stor andel av detta på relativt kort tid.

En sjätte terminal är även planerad av privata företag för placering i Lubmin, där Nord Stream-ledningen har sin landkoppling.

Vätgas och syntetisk naturgas på längre sikt

Tyskland har tidigare inlett en stor satsning på vätgas, inte minst den enorma satsningen att importera vätgas från Australien via Nederländerna. Det finns lite olika planer och tankar kring vätgasen och sannolikt kommer flera olika alternativ att användas. Det tyska ledningsnätet kan användas för att transportera ren vätgas. Men det pratas även om att blanda vätgas med infångad koldioxid och på så sätt göra syntetisk naturgas. En fråga som man även måste ställa sig är om transport av vätgas via fartyg alltid kommer att ske i form av vätgas, det finns fördelar med att transportera vätgasen som ammoniak eftersom ammoniak är mer kompakt och är flytande vid en lägre temperatur. Importerar man ammoniak så får man förutom vätgas även kväve, vilket även det behövs av marknaden.

    scroll to top