Följ oss

Nyheter

Shell drar sig ur satsningen på att göra fossilfritt flygbränsle i Sverige

Publicerat

den

För två är sedan inledde Vattenfall, SAS, Shell och LanzaTech tillsammans en satsning för att göra världens första storskaliga produktion av hållbart syntetiskt flygbränsle, så kallat elektrobränsle i Sverige. Man inledde med att undersöka möjligheterna och sedan skulle ett investeringsbeslut tas och målet var att börja producera 2026-2027.

Nu har dock Shell valt att dra sig ur. Det är inte helt oväntat då Shell lade om sin strategi förra året. Shell skulle åter börja fokusera på lönsamma affärer inom oljeindustrin och skala ner kostsamma och olönsamma satsningar på förnybart.

Vattenfall ger inte upp och ser sig om efter en ny partner.

”När nya tekniker undersöks, som i HySkies, kan det ske justeringar i tidiga skeden av projekt, som till exempel i genomförbarhetsstudiefasen. Vattenfall tror dock starkt på möjligheterna att minska koldioxidutsläppen från tung industri i Forsmarksregionen, och vi kommer att fortsätta våra undersökningar för att identifiera potentiella lämpliga partner för att ansluta sig till våra ambitioner i riktning mot en fossilfri framtid”, säger Per Sundell, senior affärsutvecklare på Vattenfall.

Företagen säger upp avtalet som skulle gett finansiering från EU

Projektet hade säkrat ett avtal om finansiering från EU:s innovationsfond, men när Shell nu lämnar så är företagen överens om att säga upp det avtalet.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Det hela var annars en intressant sammanslutning. Vattenfall skulle stå för den fossilfria elektriciteten, Shell skulle producera och distribuera bränslet, som skulle produceras med teknik från det världsledande företaget LanzaTech och sedan skulle SAS köpa bränslet.

Det är bara att hoppas att någon ny grupp företag kan komma samman. Elektrobränslen är intressanta, inte minst för att produktionen är skalbar.

Elektrobränsle i Sverige

Detta projekt var dock långt från det enda inom elektrobränsle i Sverige. I städerna längs norrlandskusten byggs och planeras det för produktionsanläggningar som ska göra fartygsbränsle på liknande sätt. På västkusten har Vattenfall och St1 planer på att göra elektrobränsle för flyg.

Nyheter

Christian Kopfer kommenterar vad som händer med oljepriset

Publicerat

den

Råolja

Oljepriset har är på sin lägsta nivå för hela året då flera faktorer sammanfaller som tynger priset på råvaran. Christian Kopfer kommenterar vad som händer.

Christian Kopfer kommenterar vad som händer med oljepriset.
Fortsätt läsa

Nyheter

Oljepriset är det samma som för 20 år sedan

Publicerat

den

Produktion av olja

Det vanligaste när man tittar på prisutvecklingen på råvaror är att man tittar på det absoluta priset. Det är dock i ärlighetens namn något missvisande när man tittar på längre tidsperioder eftersom vi har inflation i samhället.

Javier Blas bjuder idag på en graf som visar priset på brent-olja i USD där priset har inflationsjusterats. Vad som då kommer fram är att oljepriset idag är det samma som för 20 år sedan.

Sedan ska det tilläggas, det priset är i USD, och få valutor har utvecklats lika starkt som den amerikanska dollarn. I svenska kronor har oljepriset snarare gått upp runt 40 procent.

Graf över priset på brent-olja som har inflationsjusterats.
Fortsätt läsa

Nyheter

Den svenska spannmålsskörden ser ut att bli något mindre än förväntat

Publicerat

den

Spannmål

Den svenska spannmålsskörden förväntades i år landa på en normalnivå på 5,4 miljoner ton men Lantmännen indikerar nu att den kan bli något lägre. Priserna är samtidigt nedpressade. En sämre skörd i Europa påverkar mindre än att stora delar av världen har haft stora skördar. Lantmännens spannmålschef Mikael Jeppsson säger att Jordbruksverkets prognos i november kommer att bringa mer klarhet kring den svenska skörden.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära