Följ oss

Nyheter

London Metal Exchange översvämmas av nickel

Publicerat

den

Nickelmarknaden ser just nu ett enormt av utbud, något som är på väg att översvämma London Metal Exchange och pressa ner priserna skriver strategerna på Macquarie Group.

Terminsmarknaden för nickel har blivit allt mer frånkopplad från den fysiska marknaden sedan den enorma ”short squeeze” som dominerade marknaden förra året. Detta eftersom ökande produktion av de mest använda formerna av nickel pressar de fysiska priserna, medan det finns en betydligt snävare tillgång av den raffinerade metallen som handlas på LME.

Denna dynamik kommer att förändras som ett resultat av nya fabriker i Kina och Indonesien för att omvandla mellanliggande former av nickel till metall som kan levereras på LME. Så sent som i förra veckan kom det första godkännandet från börsen avseende Quzhou Huayou.

Dessa nya anläggningar kan komma att addera så mycket som 200 000 ton nickelkapacitet, varav Quzhou Huayou kommer att bidrar med 36 600 ton i slutet av nästa år, enligt Macquarie. Det kan öka leveranserna till LMEs lager med 35 procent jämfört med 2022 års nivåer.

Endast 20 procent av allt nickel fyller börsens krav

Medan terminspriset på LME är det globala riktmärket för nickelpriset, är det endast cirka 20 procent av världsproduktionen som kan levereras eftersom resten inte uppfyller börsens leveranskrav. Resten av all nickel är olika typer av mellanprodukter som används direkt av stål- och batteriindustrin.

En gruvboom i Indonesien har orsakat sjunkande priser för dessa mellanprodukter. Nickeltackjärn och ferronickel har handlats till ungefär hälften av LME-priset per ton nickel, något som saknar motstycke i nickelmarknadens historia enligt Macquaries strateg Jim Lennon.

Nu kommer nya anläggningar i produktion som kommer att kunna omvandla dessa mellanprodukter till LME-leveransbar nickel. Kinesiska företag som Tsingshan, den största nickelproducenten som stod i centrum för förra årets ”short squeeze”, kommer att minska Kinas behov av att importera nickelmetall till nära noll till 2024, sa Macquarie.

Macquarie uppskattade att kostnaden för att omvandla nickeltackjärn till nickelmetall skulle vara mindre än 5 000 USD per ton, jämfört med genomsnittliga rabatter på cirka 8 000 USD per ton jämfört med LME-priset under det senaste året.

”Det här gapet kommer sannolikt att stängas genom att LME-priserna sänks”, skrev Macquaries strateger.

Nyheter

Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans stå för 35 procent av Kinas energi 2035

Publicerat

den

Energirapport i Kina

Den 8 september presenterade Kinas statliga energijätte National Energy Group sin nya rapport China Energy Outlook 2025–2060 vid ett seminarium i Peking. Rapporten ger en omfattande prognos för landets energibehov.

Rapporten visar att Kinas energiförbrukning fortsatt väntas öka under de närmaste tio åren och nå omkring 7,1–7,2 miljarder ton kolenheter (TCE) runt 2035, en ökning på cirka 20 procent jämfört med i dag. Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans nå en andel på 35 procent år 2035 och vidare till 80 procent år 2060.

Kol, olja och gas i omvandling

Trots omställningen kommer kol att spela en fortsatt stor roll på kort sikt. Konsumtionen väntas stiga till massiva 4,95–5,1 miljarder ton under den kommande femårsperioden och ligga kvar på över 4,6 miljarder ton fram till 2035. Därefter väntas gradvis nedgång i takt med att äldre gruvor fasas ut.

Oljeanvändningen har redan nått sitt maximum på omkring 730–750 miljoner ton per år. Med ökande elbilsanvändning och mognad i petrokemisk industri spås förbrukningen sjunka till cirka 700 miljoner ton 2030. Naturgas pekas ut som en viktig övergångsenergi och väntas nå en topp på nära 600 miljarder kubikmeter runt 2035.

Kraftig ökning av elbehovet

Rapporten framhåller att Kinas elförbrukning kommer att fortsätta växa stabilt. Den årliga tillväxten under 2026-2030 förväntas ligga på 4,5 procent och därefter omkring 2,9 procent. Elanvändningen spås nå 13,3 biljoner kilowattimmar 2030, 15,3 biljoner 2035 och kulminera kring 18 biljoner mellan 2050 och 2060.

Ökad självförsörjning

Rapporten betonar även vikten av energisäkerhet och självförsörjning. Kinas nuvarande primärenergisjälvförsörjningsgrad ligger på runt 80 procent och väntas stiga till över 90 procent omkring 2045.

Fortsätt läsa

Nyheter

ABB och Blykalla samarbetar kring kärnkraftsteknik för sjöfartsindustrin

Publicerat

den

Fartyg från ovan

ABB har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) med det svenska kärnkraftsföretaget Blykalla för att stödja och påskynda användandet av små modulära blykylda reaktorer inom sjöfartsindustrin.

Detta avtal bygger vidare på villkoren i ett befintligt samförståndsavtal mellan Blykalla och ABB som undertecknades i oktober 2024, och som syftar till att utveckla blykyld SMR-teknik för att stödja Sveriges behov av ren energi. Avtalet utökar partnerskapet och ligger i linje med den växande trenden med kärnkraft som marin kraftkälla.

Blykallas svenska avancerade blyreaktor (SEALER) är en mycket kompakt, passivt säker reaktor med inbyggda säkerhetsstrukturer vilket innebär att de inte kräver några åtgärder från operatören. Det var en av tre reaktorer som identifierades i projektet Nuclear Propulsion for Merchant Ships I (NuProShip I), som syftar till att anpassa en generation IV-SMR till kraven hos kommersiella fartyg – särskilt större fartyg. ABB:s expertis inom systemintegration samt kraftdistributions-, styr- och automationsteknik, kommer att vara avgörande för att säkerställa en framgångsrik implementering av SMR som en lösning ombord.

“Vi är glada att utöka vårt partnerskap med ABB inom detta strategiskt viktiga område. Med vår kompakta reaktordesign ser vi en unik möjlighet att leda vägen inom maritim kärnkraftsdrift – en lösning som är unikt positionerad för att möta sektorns efterfrågan på ren energi”, säger Jacob Stedman, VD för Blykalla. “Att förverkliga denna vision kommer att kräva ett ekosystem av engagerade partners, och detta samarbete är en avgörande byggsten.”

“SMR:er har betydande potential att driva minskade koldioxidutsläpp, och vårt samarbete med Blykalla kommer att bidra till att öka deras möjligheter inom maritima tillämpningar”, säger Juha Koskela, global chef för ABB:s division Marine & Ports. “Nästa generations SMR:er kommer att möjliggöra innovativa fartygsdesigner som kan bidra till att minska utsläppen jämfört med fartyg som drivs med kolbaserade bränslen. Vi är stolta över att samarbeta med Blykalla i vad som representerar ett viktigt steg på sjöfartens resa mot minskade koldioxidutsläpp.”

Fortsätt läsa

Nyheter

En samtal om läget för skog, papper och massa

Publicerat

den

Skog med morgonsol

Det är tufft för den svenska skog- och pappersindustrin, och i Kina sker produktionen till priser som inte är hållbara för många av företagen där. Analytikern Oskar Lindström på Danske Bank kommenterar läget, förklarar varför kinesiska massaterminer styr börskurserna och hur han ser på framtiden. Han kommenterar även hur det aktuella läget kring tullar, samt hur de bolagen i vår region mår.

Vi får även några kommentarer om köttmarknaden, där biffpriserna just nu är höga både här i Sverige och internationellt.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära