Följ oss

Nyheter

Fjäderfän, ingen placering för kycklingar…

Publicerat

den

Kyckling och fjäderfän och majspriserDenna gång tittar vi närmare på en vara som inte handlas på råvarubörserna, men som är en av våra viktigaste stapelvaror och dessutom är starkt beroende av priserna på en av de standardiserade råvarorna. Det är kyckling som vi tittar närmare på, en vara som de flesta av oss konsumerar varje vecka. Att vi skriver om detta beror på att vi vill visa vilka effekter som prisförändringar på en marknad för med sig både på andra delmarknader men också för slutkonsumenterna. Vi är av den åsikten att detta ger en ökad förståelse för råvarumarknaden i sin helhet.

Den amerikanska marknaden för fjäderfä uppgick under 2007 till 43 miljarder USD i konsumentledet. Priset på kycklingkött är en faktor på priset på foder, framförallt majs, sojabönor och distiller’s dry grain, en biprodukt som uppstår i samband med etanoltillverkning. I själva verket utgör kostnaderna för foder 65 procent av de totala kostnaderna för att föda upp en kyckling, vilket gör att priset på kyckling är extremt beroende av majspriset.

Även om de stigande kostnaderna för majs har ökat kostnaderna för att producera kyckling med mer än en tredjedel i början av 2008, har stora inhemska leveranser gjort att detaljhandelspriserna är relativt oförändrade.

Marknadspris på kyckling

Vilka företag drar nytta av högre kycklingpriser?

Företag som Pilgrim’s Pride (PPC) och Tyson Foods (TSN), är exempel på stora kycklingproducenter (de har 25 % och 20 % marknadsandel på den amerikanska marknaden), gynnas när priset på kyckling stiger.

Mindre, kycklingproducenter och förädlare, såsom Perdue Farms med 8% av USA: s marknad och Wayne Farms med en 5% marknadsandel i USA, drar nytta av att priset på kyckling stiger.

Kycklingfoder och fodertillsatsföretag, till exempel Land O’Lakes, Inc. gynnas av högre efterfrågan av kycklingar, vilket leder till ökad efterfrågan på deras produkter.

Vilka företag drar nytta av lägre kycklingpriser?

Yum! Brands (YUM), ägare av Kentucky Friend Chicken, och AFC Enterprises (AFCE), ägare av Popeyes Chicken, är exempel på kycklingfokuserade snabbmatskedjor som köper stora mängder kyckling och väldigt känsliga för fluktuationer i prissättning av kyckling.

ConAgra Foods (CAG) och Kraft Foods (KFT) är producenter av färdigpackade livsmedel som köper stora mängder kyckling.

Stormarknader som Wal-Mart Stores (WMT), Safeway (SWY) och Kroger Company (KR) köper stora mängder av färska och förpackade kycklingar och gynnas av lägre priser på kyckling då detta ofta är en lockvara för denna typ av företag.

Trender och drivkrafter

Stigande foderpriser ökar priset på kyckling

Kycklingpriset är starkt beroende av en gynnsam prissättning av foder, såsom majs och sojabönor, då foder utgör majoriteten av kostnaderna för att hålla fjäderfän.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Majspriset har stigit kraftigt sedan början av 2007 – mer än 60% under 2007 och början av 2008 – då etanolproducenter ökade sin efterfrågan på denna råvara till följd av stigande oljepriser som i sin tur har ökat efterfrågan på etanol.

Majs är också den viktigaste insatsvaran för många andra livsmedel, såsom majssirap som efterfrågas alltmer på global bas. Det som är förvånande är att det amerikanska jordbruksverket bedömer att de amerikanska bönderna kommer att plantera minskade mängder majs, något som i sin tur leder till sänkt utbud och högre priser. Långsiktigt kan betydande ökningar av foderpriserna således komma att medföra prishöjningar på fågel.

En föränderlig global efterfrågan och utbud gör att priserna fluktuerar

Även priset på kyckling är mest mottagligt för priserna på kycklingfoder, påverkas de också av internationell konkurrens, hög inhemsk produktion, säsongsvariationer och rädsla för fågelinfluensa. Trots att endast 16 procent av den amerikanska produktionen gick på export under 2007, kan den internationella konkurrensen pressa priserna nedåt eller driva dem högt uppåt.

Starka exportmarknader har varit de främsta drivkrafterna på marknaderna för kött och andra produkter från fjäderfän, vilket medför att ett globalt överskott får negativa effekter på den inhemska produktionen.

Ett globalt överskott kan förvärras av inhemska överskott, vilket kan orsaka långvariga prisfluktuationer. Nästa säsongs kläckningar skapar en förändrad leverans av kycklingar som i sin tur får priserna att fluktuera ytterligare.

Slutligen, rädsla för fågelinfluensa kan minska efterfrågan på kyckling, och kycklingpriser, eftersom konsumenterna reagerat på utbrott av sjukdomen och ersätter kyckling med andra proteinkällor, såsom fläsk- eller nötkött.

Kycklingproducenterna övergår till större andelar färdiglagad mat

Allt fler livsmedelsproducenter går över till att producera färdiglagad mat, till exempel panerad kyckling, chicken wings, chicke nuggets etcetera. Denna typ av produkter har en högre marginal än färsk kyckling då dessa säljs ett steg närmare konsumenten, och tillåter producenten att ta ett steg framåt i värdekedjan. Det gör att producenterna kan sälja direkt till livsmedelskedjor, eller i alla fall till grossister, istället för som tidigare till slakteriföretag. För ett företag som Pilgrim´s Pride (PPC) minskar foderkostnaderna till 17 – 24 procent procent av produktionskostnaderna när det gäller färdigproducerad mat, att jämföra med 65 procent för färsk kyckling.

Ökade produktionskostnader är kostnader som delvis kan vältras över på konsumenterna, men det går inte att göra detta i sin helhet. Att istället ta ett steg framåt i värdekedjan gör att producenterna kan föra över större delar av sina kostnader till konsumenterna.

Marknadsandelar inom kycklingindustrin

Nyheter

Terrorattack och krig i mellanöstern, oljepriset har inte reagerat vidare kraftigt

Publicerat

den

Thina och Gabriel diskuterar olja

Det är ett år sedan Hamas inledde sin stora attack på Israel vilket blev startskottet för ett regionalt krig. Trots detta har inte oljepriset inte reagerat vidare kraftigt. Thina Saltvedt kommenterar utvecklingen som varit och blickar framåt.

Nordeas energiexpert Thina Saltvedt kommenterar olja och energi.
Fortsätt läsa

Nyheter

Equinor köper 10 procent av Ørsted för omkring 26 miljarder kronor

Publicerat

den

Vindkraft till havs från Ørsted

Equinor har köpt 9,8 procent av aktierna i Ørsted. Transaktionen gör Equinor till den näst största aktieägaren i Ørsted, efter danska staten, som har en kontrollerande andel i bolaget.

”Equinor har ett långsiktigt perspektiv och kommer att vara en stödjande ägare i Ørsted. Detta är en kontracyklisk investering i en ledande utvecklare och en premiumportfölj av operativa havsbaserade vindkraftstillgångar. Exponeringen mot producerande tillgångar kompletterar Equinors portfölj med stora projekt under utveckling”, säger Anders Opedal, VD för Equinor.

Equinors ägarposition har byggts upp över tid, genom en kombination av marknadsköp och en blockaffär. Equinor avser att öka sitt ägande till 10%, men det finns för närvarande inga planer på att ytterligare öka ägarandelen. Equinor skriver att de stödjer Ørsteds strategi och ledning, och söker inte styrelserepresentation.

Baserat på fredagens stängningskurs så är det en transaktion på 26 miljarder SEK.

Affären kommer efter att Ørsted slaktat verksamheten

Ørsted är något av en katastrof både till aktie och verksamhet. Bolaget sålde fossilverksamheten och satsade på grön energi vilket fick aktien att lyfta högt. Men sedan kom verkligheten tillbaka och aktien kraschade. Sedan har Ørsted slaktat sin verksamhet hårt, man har lagt ner stora projekt och tagit enorma förluster. Bolaget har bytt strategi och vill inte alls sätta hela företaget på spel i en snabb grön omställning, utan vill mer vara med i en lugnare takt. Till den lägre värderingen och till med en lägre risk i verksamheten tyckte uppenbarligen Equinor att det var en tilltalande investering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bjarne Schieldrop kommenterar oroligheterna som fått oljepriset att stiga

Publicerat

den

Bjarne Schieldrop, chefsanalytiker för råvaror på SEB

Den högre nivån av konflikt i Mellanöstern har de senaste dagarna fått oljepriset att stiga. Bjarne Schieldrop, chefsanalytiker för råvaror på SEB, kommenterar utvecklingen. Han säger att uppgången betyder att marknaden är lite nervös, men inte jättenervös. Iran och Israel genomför attacker, men i sammanhanget begränsade insatser. Om Israel skulle attackera stora delar av Irans oljeproduktion kan Iran svara med att stänga Hormuzsundet och då kan priset stiga flera hundra procent.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära