Nyheter
Bensinlagren i USA ökar från en låg nivå, drivet av marknadsdynamiken på östkusten

De amerikanska bensinlagren har stigit efter en lägsta nivå i år på 216 miljoner fat (8 % under det tidigare femårsgenomsnittet) den 26 maj rapporterar EIA. Bensinlagren på östkusten (PADD 1) står för merparten av den nationella lagertillväxten, trots avbrott i raffinaderierna som begränsar den regionala bensinproduktionen. Relativt höga bensinpriser på östkusten och sjunkande fraktpriser driver på den amerikanska importen från Europa, vilket ökar de regionala lagren.

På östkusten, där bensinkonsumtionen vanligtvis är större än i andra regioner i landet, har bensinlagren legat nära eller under det tidigare femårsintervallet fram till de senaste veckorna, då lagren började byggas upp. Den 26 maj uppgick bensinlagren i denna region till 53,2 miljoner fat, eller 15 % mindre än det tidigare femårsgenomsnittet. Efter den 26 maj ökade dock både de amerikanska och östkustlagren. De amerikanska bensinlagren ökade med 3 %, eller 5,9 miljoner fat, och nådde 222,0 miljoner fat den 23 juni, ungefär samma nivå som förra året vid samma tidpunkt. Ostkustens bensinlager ökade med 2,4 miljoner fat (5 %) under samma period och uppgick till 55,7 miljoner fat, vilket är 2,3 miljoner fat (4 %) mer än vid samma tidpunkt förra året. Både de amerikanska och östkustlagren har sjunkit sedan den 23 juni men ligger fortfarande över sina respektive nivåer från den 26 maj.

Bensinlagren på östkusten har ökat trots raffinaderiproblem som påverkar bensinproduktionen. Vid Phillips 66-raffinaderiet i Bayway, New Jersey, har fluid catalytic cracker:n (FCC), som främst används för att producera ytterligare bensin vid raffinering, tagits ur drift, och avbrottet kommer att minska bensinproduktionen med 100.000 fat per dag (b/d), enligt rapporter från fackpress. Enligt rapporterna kommer FCC att repareras under de närmaste veckorna, och bensinproduktionen bör öka när enheten är tillbaka online.
EIA:s data visar att importen av bensin till den amerikanska östkusten har ökat sedan mars, vilket följer säsongstrenderna, och nådde 823.000 b/d i juni, det högsta månadsgenomsnittet (baserat på det fyra veckors glidande medelvärdet) sedan juli 2019. Ostkusten får främst sin bensinimport från Europa, som ökade med 173.000 b/d mellan mars och juni, enligt data från Vortexa Analytics. Förutom de relativt höga bensinpriserna på östkusten ger även lägre fraktpriser stöd till bensinimporten.
Nyheter
Kina skärper kontrollen av sällsynta jordartsmetaller, vill stoppa olaglig export

Kina meddelar att landet intensifierar insatserna mot olaglig export av sällsynta jordartsmetaller. Det kinesiska säkerhetsministeriet anklagar utländska underrättelsetjänster för att samarbeta med smugglare som försöker dölja materialens ursprung genom att felmärka eller gömma dem i exempelvis plastdockor och keramik.
Åtgärderna kommer bara veckor efter att USA och Kina kommit överens om att underlätta amerikansk import av dessa råvaror från Kina. Enligt rapporter används transitländer som Thailand och Mexiko för att undvika exportkontroller.
Kina är världens dominerande leverantör av sällsynta jordartsmetaller och har tidigare infört restriktioner som svar på höjda amerikanska tullar. I april infördes tillståndskrav vid export av sju sådana ämnen, vilket lett till leveransförseningar globalt.
Samtidigt signalerar Kina viss flexibilitet i godkännandeprocessen, som en del i pågående handelsförhandlingar med USA. En tillfällig paus i tullhöjningar gäller till 12 augusti, då ett nytt handelsavtal väntas diskuteras.
Nyheter
USA inför 93,5 % tull på kinesisk grafit

USA:s handelsdepartement har beslutat att införa en preliminär antidumpningstull på 93,5 procent på importerad grafit från Kina – ett viktigt material i elbilsbatterier. Beslutet grundas på att kinesisk grafit enligt utredningen sålts till underpris på den amerikanska marknaden, vilket anses snedvrida konkurrensen. När tullarna kombineras med tidigare avgifter landar den totala effektiva tullen på omkring 160 procent.
Bakom anmälan står en branschorganisation för amerikanska tillverkare av anodmaterial. Organisationen menar att det kinesiska subventionssystemet skadar den inhemska produktionen. ”Det här beslutet visar tydligt att Kina säljer aktivt anodmaterial (AAM) till priser långt under marknadsvärdet”, säger talespersonen Erik Olson i ett uttalande.
Kraftiga marknadsreaktioner
Beskedet slog ner som en bomb i batteribranschen. Amerikanska batterileverantörer föll på börsen, medan producenter av grafit i Nordamerika och Asien ökade kraftigt. Australiensiska Syrah Resources och sydkoreanska Posco Future M steg kraftigt, vilket även kanadensiska grafitbolag som Nouveau Monde och Northern Graphite gjorde.
För batteritillverkare innebär tullen en rejäl kostnadsökning. Enligt CRU Groups expert Sam Adham motsvarar den nya tullen cirka 7 dollar per kilowattimme i ökade kostnader för ett elbilsbatteri – vilket motsvarar ungefär en femtedel av skattesubventionerna i Inflation Reduction Act. ”Det kan i praktiken radera ut vinsterna för sydkoreanska batteritillverkare under en till två kvartal”, säger Adham.
Tesla och dess batteripartner Panasonic har försökt stoppa tullbeslutet, med hänvisning till att USA ännu inte har kapacitet eller kvalitet för att ersätta kinesisk grafit.
Grafit – en kritisk råvara
Grafit används i anodmaterialet i litiumjonbatterier – oavsett batterikemi – och utgör därmed en central komponent i elbilars energilagring. USA importerade nästan 180 000 ton grafitprodukter under 2024, varav cirka två tredjedelar kom från Kina. Enligt Internationella energimyndigheten (IEA) är grafit en av de mest sårbara metallerna ur ett försörjningsperspektiv och kräver därför snabbare diversifiering.
Trots utvecklingen av nya material förväntas grafit förbli det dominerande anodmaterialet under det kommande decenniet. Först efter 2030 tros kisel börja ta en betydande andel av marknaden.
Ny chans för amerikanska producenter
Tullbeskedet ses som ett avgörande tillfälle för att bygga upp inhemsk produktion. Westwater Resources, som bygger en grafitfabrik i Alabama med planerad driftstart nästa år, säger att beslutet ger både politisk tydlighet och marknadssignaler som krävs för att accelerera produktionen. Företaget har redan avtal med bland annat Stellantis och SK On, och planerar att öka sin kapacitet till 50 000 ton per år senast 2028.
Analytiker varnar dock för att de ökade kostnaderna kan bromsa utbyggnaden av energilagring i USA, trots att skatteincitiven i Trumps budgetförslag fortfarande gäller.
Det slutgiltiga beslutet om tullarna väntas komma den 5 december 2025.
Nyheter
Nickelmarknaden under fortsatt press – överskott väntas bestå till 2026

Nickelpriserna har fallit kraftigt de senaste åren, och enligt investmentbanken UBS ser återhämtningen ut att dröja. Trots en viss dämpning i produktionstakten och fördröjda projekt, kvarstår ett globalt överskott som väntas hålla i sig åtminstone till 2026.
Efter en period av kraftig utbyggnad och stora förväntningar kopplade till batterimarknaden har efterfrågan inte levt upp till hypen. Visserligen har nickel klarat sig bättre än många andra basmetaller, men efterfrågan räcker inte till för att absorbera det fortsatta utbudet.
Indonesien, världens största producent, förändrar också spelplanen. Tillväxten av låggradigt nickel (NPI) bromsar in, medan nya projekt för höggradigt nickel med HPAL-teknik nu tas i drift – mer lämpade för batteritillverkning, men som ändå ökar utbudet.
Stålindustrin, som är nicklets största kund, minskar sina inköp i både USA och Europa. Samtidigt växer batterisegmentet långsammare än väntat, utan att bidra med någon betydande uppsida.
Indonesiens regering har börjat strama åt exportkvoterna, vilket driver upp råvarukostnaderna och sätter press på producenter med lägre marginaler. Trots att cirka 250 000 ton i produktionsneddragningar har annonserats, räcker det inte för att återställa balansen.
UBS räknar med en global efterfrågetillväxt på 4-5 % per år fram till 2028, men med fortsatt stigande lager och priser nära produktionskostnaden, förblir marknaden överutbudspräglad.
För investerare innebär detta att nickelpriserna sannolikt kommer att förbli pressade under överskådlig tid. De dagar då batteriboomen drev priserna uppåt ser ut att vara över – nu väntar en långsam och kostnadsdriven väg tillbaka mot balans.
-
Nyheter4 veckor sedan
Mahvie Minerals växlar spår – satsar fullt ut på guld
-
Analys4 veckor sedan
A muted price reaction. Market looks relaxed, but it is still on edge waiting for what Iran will do
-
Nyheter3 veckor sedan
Jonas Lindvall är tillbaka med ett nytt oljebolag, Perthro, som ska börsnoteras
-
Nyheter3 veckor sedan
Oljan, guldet och marknadens oroande tystnad
-
Nyheter3 veckor sedan
Domstolen ger klartecken till Lappland Guldprospektering
-
Nyheter2 veckor sedan
Ryska staten siktar på att konfiskera en av landets största guldproducenter
-
Analys3 veckor sedan
Tightening fundamentals – bullish inventories from DOE
-
Nyheter2 veckor sedan
Lundin Mining ska bli en av de tio största kopparproducenterna i världen