Följ oss

Nyheter

Bensinlagren i USA ökar från en låg nivå, drivet av marknadsdynamiken på östkusten

Publicerat

den

Tankar bensin

De amerikanska bensinlagren har stigit efter en lägsta nivå i år på 216 miljoner fat (8 % under det tidigare femårsgenomsnittet) den 26 maj rapporterar EIA. Bensinlagren på östkusten (PADD 1) står för merparten av den nationella lagertillväxten, trots avbrott i raffinaderierna som begränsar den regionala bensinproduktionen. Relativt höga bensinpriser på östkusten och sjunkande fraktpriser driver på den amerikanska importen från Europa, vilket ökar de regionala lagren.

Graf över bensinlager i USA

På östkusten, där bensinkonsumtionen vanligtvis är större än i andra regioner i landet, har bensinlagren legat nära eller under det tidigare femårsintervallet fram till de senaste veckorna, då lagren började byggas upp. Den 26 maj uppgick bensinlagren i denna region till 53,2 miljoner fat, eller 15 % mindre än det tidigare femårsgenomsnittet. Efter den 26 maj ökade dock både de amerikanska och östkustlagren. De amerikanska bensinlagren ökade med 3 %, eller 5,9 miljoner fat, och nådde 222,0 miljoner fat den 23 juni, ungefär samma nivå som förra året vid samma tidpunkt. Ostkustens bensinlager ökade med 2,4 miljoner fat (5 %) under samma period och uppgick till 55,7 miljoner fat, vilket är 2,3 miljoner fat (4 %) mer än vid samma tidpunkt förra året. Både de amerikanska och östkustlagren har sjunkit sedan den 23 juni men ligger fortfarande över sina respektive nivåer från den 26 maj.

Graf över lager av bensin på amerikanska östkusten och resten av USA.

Bensinlagren på östkusten har ökat trots raffinaderiproblem som påverkar bensinproduktionen. Vid Phillips 66-raffinaderiet i Bayway, New Jersey, har fluid catalytic cracker:n (FCC), som främst används för att producera ytterligare bensin vid raffinering, tagits ur drift, och avbrottet kommer att minska bensinproduktionen med 100.000 fat per dag (b/d), enligt rapporter från fackpress. Enligt rapporterna kommer FCC att repareras under de närmaste veckorna, och bensinproduktionen bör öka när enheten är tillbaka online.

EIA:s data visar att importen av bensin till den amerikanska östkusten har ökat sedan mars, vilket följer säsongstrenderna, och nådde 823.000 b/d i juni, det högsta månadsgenomsnittet (baserat på det fyra veckors glidande medelvärdet) sedan juli 2019. Ostkusten får främst sin bensinimport från Europa, som ökade med 173.000 b/d mellan mars och juni, enligt data från Vortexa Analytics. Förutom de relativt höga bensinpriserna på östkusten ger även lägre fraktpriser stöd till bensinimporten.

Nyheter

Guldruschen i Australien, gruvbolagen tjänar pengar på det höga guldpriset

Publicerat

den

Australien med gruvmaskiner i bakgrunden

Priset på guld har kommit upp på historiskt höga nivåer och det har gett en ny boom på västra Australiens guldfält. Stora gruvbolag som Northern Star och Evolution Mining tjänar bra med pengar när guldpriset är 5000 AUD.

Förutom prisnivån på guld så är det en annan sak som skiljer denna boom från den tidigare, nämligen ekonomisk disciplin och respekt för aktieägarna. Förra gången tog företagen nästan alla sina vinster och överinvesterade i nya projekt vilket skapade en sur eftersmak hos aktieägarna som hade velat se att de fått del av pengarna. Denna gång har företagen mer disciplin, samt betalar utdelning och gör återköp av aktier.

När man tänker på det så kan man jämföra disciplinen med skifferolja i USA. I den första boomen var intäkterna enorma men aktieägarna såg inte några pengar, och när den cykel vi är i nu kom igång så uppförde sig oljeproducenterna mer som Australiens guldproducenter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinas import av olja börjar trenda uppåt igen

Publicerat

den

Fat med olja

Kinas import av olja var 11,70 miljoner fat per dag i augusti, upp från 11,16 i juli, och högre än augusti under de senaste fem åren. Kinas import av olja har i stort ett rört sig sidledes de senaste åren och importen är fortfarande lägre än toppen innan covid-viruset började sprida sig från Wuhan.

Men det är samtidigt inte obetydligt att importen hos en så stor importör börjar trenda uppåt igen. Den ökade importen kommer samtidigt som betydande delar av Kinas tunga lastbilar har gått över från diesel (som görs på olja) till naturgas, och personbilar och lättare lastbilar går över till elektricitet. Och en stor del av Kinas kemiindustri använder kol som råvara. Trots allt detta stiger alltså importen av olja igen.

Graf över hur mycket olja Kina importerar
Fortsätt läsa

Nyheter

Därför går priset på guld upp samtidigt som riskaptiten är på topp

Publicerat

den

Guldvalv

Guld är en tillgång som investerare använder som en säker hamn, det är en tillgång som köps när investerare är oroliga och vill undvika risk. Under en längre tid har vi nu haft en situation där guldpriset har rusat i höjden samtidigt som riskaptiten på börsen är på topp med kurser som når fantastiskt höga nivåer. Det brukar vara antingen eller, inte att guld och börsen stiger kraftigt samtidigt.

Förklaringen till att guld stiger trots att investerare placerar sina pengar i aktier är att Kina köper guld. Statistik för augusti har kommit och kinesiska centralbanken har köpt guld för tionde månaden i rad. Köpen har visserligen avtagit i volym, men till priser som hela tiden är högre. Det är tydligt att Kinas centralbank ser guld som en långsiktig tillgång. Det i sin tur har gjort att privatpersoner i Kina känner sig trygga med guld, där det under flera år varit något av en massrörelse att köpa fysiskt guld.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära