Vad är substitutionseffekten?

Alla som har läst nationalekonomi kommer med säkerhet ihåg substitutionseffekten. Denna har emellertid också betydelse på råvarumarknaderna.

Substitutionseffekten är den ekonomiska förståelsen att när priserna stiger eller inkomsterna minskar så kommer konsumenterna att ersätta dyrare varor med billigare alternativ. Omvänt tenderar motsatsen att vara den motsatta. När individens inkomster ökar, tenderar det att vara sant, eftersom lägre prissatta råvaror ersätts av dyrare varor och tjänster av högre kvalitet. Detta är känt som inkomsteffekten. Även om det är fördelaktigt för vissa företag som rabattvaruhus, är substitutionseffekten generellt mycket negativ inom en ekonomi, eftersom den begränsar konsument- och producentval.

En vidare titt på substitutionseffekt

Substitutionseffekten är avsedd för att representera förändringen i makroekonomiska konsumtionsmönster som uppstår på grund av en förändring av det relativa priset på råvaror. Konsumenterna har en tendens att ersätta ”lyxvaror” med billigare alternativ när inkomsterna minskar eller priserna ökar. Samma konsumenter tenderar att ersätta billiga alternativ med dyrare produkter när intäkterna ökar eller när priset på lyxvaror minskar.

Till exempel, när priset på rött kött blir dyrare än priset på kyckling, är konsumenterna mer benägna att ersätta rött kött med kyckling. Efterfrågan på rött kött minskar därefter, och efterfrågan på kyckling ökar. I det här fallet är kycklingen en ersättningsvara.

Kan vara sämre råvaror

Vissa alternativa varor kan också betraktas som ersättningsvaror. En ersättningsvara är en produkt som ökar efterfrågan när det relativa priset på en annan råvara ökar. Busskort, till exempel, kommer att öka i efterfrågan när det relativa priset på bilar ökar. Därför skulle ett busskort vara både en substitutionsvara och en ersättningsvara. När de relativa priserna minskar eller inkomsterna ökar minskar efterfrågan på ersättningsvaror.

Ersättningsvaror ska inte förväxlas med kompletterande varor, som kräver att kopplingar till en annan liknande vara finns. En kompletterande vara skulle kunna vara en kycklingmarinad som ökar efterfrågan när efterfrågan på kyckling ökar.

Efterfrågekurva för substitutionseffekten

Substitutionseffekten avbildas med ett standarddiagram med ”enheter av produkt A” på Y-axeln och ”enheter av produkt B” på X-axeln. Efterfrågekurvan mellan de två produkterna är konkav, vilket innebär att den har en hög nedåtgående sluttning initialt och en allt mindre lutning som enheterna av produkt B ökar längs X-axeln.

En priskänslig konsument kan till exempel sluta att konsumera fem enheter av produkten A och bara ersätta den med en enhet av produkt B. Allt eftersom konsumenten fortsätter att ersätta mer av produkt A med produkt B, är emellertid den mängd som krävs för varje Enhet B ökar i förhållande till en enskild enhet av produkt A, vilket minskar konsumtionen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

scroll to top