Följ oss

Nyheter

Panamakanalens expansion förändrar råvarumarknaden

Publicerat

den

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamakanalens expansion gör att det kommer vara möjligt att tillåta större fartyg att passera, fartyg som kan frakta större laster än tidigare, vilket gör att transporttiderna förkortas, något som i sin tur gör att priserna på råvaror kommer att bli billigare.

Historiskt sett har fartyg som fraktar råolja och petroleumprodukter begränsats av storleksrestriktioner när de skall passera flera av världens maritima knutpunkter, till exempel Panamakanalen, Suezkanalen och Malackasundet. Dessa storleksrestriktioner har fungerat som ett sätt att klassificera de stora tankfartygen som fraktar en stor del av all råolja och alla petroleumprodukter världen över.

Panamakanalen

Panamax-fartyg i Panamakanalen

Panamax-fartyg passerar genom Panamakanalen.

Panamakanalen, en viktig transportväg som förbinder Stilla havet med Karibiska havet och Atlanten, har historiskt sett haft en begränsad roll när det gäller råolja och petroleumprodukter på grund av kanalens nuvarande storleksbegränsningar. Panamakanalens storlek gör att den endast tillåtit passage av fartyg som transporterar mellan 400 000-550 000 fat light sweet-råolja. Dessa fartyg kallas Panamax-tankfartyg, och deras mindre lastförmåga leder till en högre kostnad per fat.

Panamakanalen genomför just nu en expansion som kommer att tillåta passage av större fartyg, med en transportkapacitet på cirka 400 000-680 000 fat råolja. Dessa större tankfartyg har en kapacitet att öka transporten av råolja och petroleumprodukter genom Panamakanalen.

Större fartyg kan använda Trans Panama Pipeline, som löper parallellt med kanalen och har både lastnings- och lossningspunkter för en fullständig överföring, men att göra så ökar fraktkostnaderna. Förutom oljetransit kommer den planerade utbyggnaden av Panamakanalen, som beräknas bli klar i slutet av 2015, kunna tillåta passage för upp till 80 procent av den globala sjöfarten för flytande naturgas (LNG). Panamakanalen tillåter idag passage av endast en liten andel av LNG-sjöfarten och endast de minsta LNG-fartygen kan passera.

Suezkanalen

Suezkanalen i Egypten är en viktig transportled från Persiska viken till Medelhavet för vidare transport till Nordamerika. Suezkanalen sparar uppskattningsvis 6 000 miles, knappa 10 000 kilometer, i transport då fartygen slipper passera runt Godahoppsudden, den sydligaste spetsen av Afrika.

I takt med att storlekarna på fartygen i den globala flottan har ökat, har kanalen fördjupats och vidgats. Den nuvarande Suezmax-begränsningen för fartyg som passerar genom Suez är ett djup på 66 fot och en bredd på 164 fot. Ett fartyg av denna storlek har en dödvikt på mellan 0,9 fat till 1,3 miljoner fat (106 500 till 153 800 ton). De flesta fartygen passerar emellertid inte kanalen fullt lastade utan tömmer ofta på sina lagerutrymmen i oljeledningen SUMED (även kallad Suez-Mediterranean pipeline), som löper parallellt med kanalen, före transitering och lastar sedan om efter att ha passerat genom kanalen.

Malackasundet

Malackasundet, som ligger mellan Indonesien, Malaysia och Singapore, knyter samman Indiska oceanen med Sydkinesiska havet och Stilla havet. Malackasundet är den kortaste sjövägen mellan Persiska vikens oljeproducenter och marknaderna i Asien.

Storleken på de fartyg som kan passera genom Malackasundet, Malaccamax, är begränsat till ett djup på 82 fot, med ett antal längd- och breddrestriktioner. Detta är ungefär lika med ett fartyg som klassificeras som en Very Large Crude Carrier (VLCC), med en kapacitet på 1,9 till 2,2 miljoner fat råolja. Större fartyg, till exempel Ultra-Large Crude Carriers (ULCC), måste använda alternativa farleder med djupare kanaler vilket ökar tiden och kostnaden för resan.

Fartygsstorlekar Panamax, Suezmax och VLCC

Nyheter

Tyskland har så höga elpriser att företag inte har råd att använda elektricitet

Publicerat

den

Elstation i närbild

Tyskland har skrivit ner prognosen på hur mycket elektricitet landet kommer att behöva 2030. Hittills har prognosen varit 750 TWh, vilken nu har skrivits ner till 600-700 TWh,

Det kan vid en första anblick låta positivt. Men orsaken är inte att effektiviseringar. Utan priserna är så pass höga att företag inte har råd att använda elektriciteten. Elintensiv industri flyttar sin verksamhet till andra länder och få företag satsar på att etablera energikrävande verksamhet i landet.

Tyskland har inte heller någon plan för att förändra sin havererade energipolitik. Eller rättare sagt, planen är att uppfinna fusionskraft och använda det som energikälla. Något som dock inte löser problemet på några årtionden.

Prognos över efterfrågan på elektricitet i Tyskland
Fortsätt läsa

Nyheter

Kinas elproduktion slog nytt rekord i augusti, vilket även kolkraft gjorde

Publicerat

den

Kol i Kina

Kinas officiella statistik för elproduktion har släppts för augusti och den visar att landet slog ett nytt rekord. Under augusti producerades 936 TWh elektricitet.

Stephen Stapczynski på Bloomberg lyfter fram att det är ungefär lika mycket som Japan producerar per år, vilket innebär är de producerar ungefär lika mycket elektricitet per invånare.

Kinas elproduktion kom i augusti från:

Fossil energi67 %
Vattenkraft16 %
Vind och Sol13 %
Kärnkraft5 %

Stapczynskis kollega Javier Blas uppmärksammar även att det totala rekordet inkluderade ett nytt rekord för kolkraft. Termisk energi (där nästan allting är kol) producerade 627,4 TWh under augusti. Vi rapporterade tidigare i år att Kina under första kvartalet slog ett nytt rekord i kolproduktion.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det stigande guldpriset en utmaning för smyckesköpare

Publicerat

den

Priset på guld i svenska kronor per gram

Guldpriset når hela tiden nya höjder och det märks för folk när de ska köpa smycken. Det gör att butikerna måste justera upp sina priser löpande och kunder funderar på om det går att välja något med lägre karat eller mindre diamant. Anna Danielsson, vd på Smyckevalvet, säger att det samtidigt gör att kunderna får upp ögonen för värdet av att äga guld. Det högre guldpriset har även gjort att gamla smycken som ligger hemma i folks byrålådor kan ha fått ett överraskande högt värde.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära