Nyheter
Förändrad rispolitik i Thailand kan leda till stora prisförändringar

I början av år 2011 talades det om en exportskörd motsvarande 9,5 miljoner ton ris från de thailändska bönderna, nu revideras denna siffra ned till 8 miljoner ton, den lägsta siffran på sex år. Den thailändska regeringen har dessutom påbörjat ett mycket kontroversiellt hamstringsprogram som gör att exporten från en av världens största risproducenter kan komma att minska väsentligt.
I den av det amerikanska jordbruksdepartementet publicerade Wasde-rapporten avseende grödor, kan vi läsa att tjänstemännen sänker sin prognos för den thailändska risskörden som kan gå på export med 2 miljoner ton, ned till 8 miljoner ton ris, efter att de thailändska myndigheterna har återinfört ett interventionsprogram. I en not skriver dessa tjänstemän att siffran kan komma att bli så låg som 7 miljoner ton ris, med hänvisning till begränsningar i exporten av vitt och förbehandlat ris i och med att thailändarna valt att öka sina nationella lager.
Det aggressiva interventionsprogrammet som utlovar priser på upp till två tredjedelar över marknadspriset, kommer sannolikt att leda till att regeringen blir sittande med interventionslager på mellan sex och sju miljoner ton ris under 2011-2012, ungefär 30% av den inhemska produktionen.
Rispriset återhämtar sig
Yingluck Shinawatra, den nyvalde thailändske ledaren, vann förra månadens val delvis baserat på ett löfte om att återinföra det så kallade risköpsprogrammet, till synes för att öka inkomsterna på landsbygden.
Däremot har planen väckt oro utomlands på grund av dess inverkan på export från ett land som svarar för en tredjedel av risexporten under 2010-2011. Faktum är att detta, tillsammans med risken för en 20-procentig nedgång av den amerikanska risproduktionen, kan ha haft en bidragande orsak till att priset på ris har stigit med sex procent på de internationella marknaderna.
Den uppgång på ris som vi sett på råvarubörserna i Chicago gör att priserna nu har nått sin högsta nivå på nästan tre år.
Gynnar inte bönderna
I rapporten från USDA går det också att läsa att tjänstemännen som ligger bakom denna ifrågasätter hur pass stor del av stödet som kommer risproducenterna till godo. Istället visar rapporten på att det är mjölnarna och grossisterna som gynnas av detta skifte i Thailands rispolitik.
Cirka 70 procent av bönderna beräknas få det sämre med det nya återupplivade systemet eftersom det historiskt sett alltid gynnat storskaliga odlare. De småskaliga odlarna, i synnerhet de i de nordöstra delarna av landet med genomsnittliga åkrar på 10 till 20 rai (2 till 3 hektar) har begränsade möjligheter att delta i programmet på grund av dålig likviditet och logistiska problem. Därav följer att de kommer att tvingas att sälja sitt ris till marknadspris, långt under interventionspriset.
Nyheter
Blykalla siktar på att ersätta diesel och kol med kärnkraft på Svalbard

Blykallas projektbolag Svalbard Kjernekraft AS har tillsammans med Norsk Kjernekraft lämnat in en planeringsansökan för att bygga ett litet kärnkraftverk i Longyearbyen på Svalbard. Detta är det första formella steget på vägen mot att bygga anläggningen.
Reaktorn kommer att ersätta den tillfälliga dieselanläggningen som infördes efter att Longyearbyens kolkraftverk stängdes 2023. Kärnkraftverket är planerat att leverera både fossilfri el och fjärrvärme året runt, på en plats där begränsad nätkapacitet och extrema väderförhållanden annars gör det svårt att producera ren energi.
Nu när planeringsinitiativet har lämnats in är nästa steg att guvernören på Svalbard fastställer omfattningen av miljökonsekvensbedömningen. När det är klart kan detaljerade studier och samråd med intressenter inledas, vilket banar väg för tillståndsprocessen och den slutliga byggnationen.
”Vi är stolta över att denna svenska teknik kan leverera stabil, utsläppsfri energi till Svalbard. Våra blykylda reaktorer är idealiska för denna typ av avlägsen tillämpning”, säger Janne Wallenius, medgrundare och teknikchef på Blykalla.
Longyearbyen-projektet kommer också att fungera som ett exempel på hur avancerad SMR-teknik kan bidra till att säkra energiförsörjningen på platser med begränsad energikapacitet, både i Norden och runt om i världen.
Nyheter
Kanada funderar på att göra biodrivmedel av sin raps efter att köparna försvunnit

Efter att Kina infört antidumpningstullar på kanadensisk raps och 100 procentiga tullar på rapsolja och rapsmjöl har branschen tvingats söka nya marknader. En möjlig lösning kan ligga närmare hemmaplan, i Nordamerikas växande efterfrågan på biodrivmedel.
– Kanadensisk raps är en utmärkt råvara för produktion av förnybara bränslen, säger Chris Vervaet, vd för branschorganisationen Canadian Oilseed Processors Association.
Kanadas nya klimat- och bränsleregler driver fram en större användning av biodiesel och förnybar diesel. Men än så länge domineras marknaden av billigare alternativ som använd matolja och andra restprodukter.
– Just nu har raps en bit av kakan, men det är inte den del vi vill ha. Om raps kunde ta hälften av biodrivmedelsmarknaden skulle det motsvara cirka 2,5 miljoner ton – nästan hälften av den export som tidigare gick till Kina, förklarar Vervaet.
Pressade priser kan gynna omställningen
De kinesiska tullarna har pressat ner priserna på raps, vilket redan kostat branschen miljontals dollar. Men prisfallet kan samtidigt göra raps mer attraktiv som råvara för biodrivmedel.
– Det finns kapacitet att ta emot betydligt mer rapsolja, särskilt om priset blir mer konkurrenskraftigt, säger Martin Reaney, professor vid University of Saskatchewan.
Möjligheter inom flygbränsle
En annan framtida tillväxtmarknad är hållbart flygbränsle (SAF), som kemiskt sett är identiskt med traditionellt jetbränsle.
– Det fungerar med dagens flygmotorer och infrastruktur på flygplatser, säger Omar Saleh, operativ chef på North Vector Dynamics.
SAF används redan av det amerikanska flygvapnet, tillverkas i Australien och Air Canada köpte landets första kommersiella leverans i fjol.
För att Kanada ska kunna ta en större roll krävs dock investeringar i ökad krosskapacitet och uppgraderade anläggningar. Enligt Saleh finns grunden redan på plats – det handlar om att växla upp.
Vägen framåt
För den kanadensiska rapsindustrin kan omställningen till biodrivmedel och flygbränsle bli ett sätt att minska beroendet av den kinesiska marknaden. Men framgången hänger på både regleringar och konkurrens från billigare råvaror.
– Den importerade matoljan äter upp vår marknadsandel. Vi behöver rätt spelregler om raps ska kunna ta den plats vi vet att den förtjänar, säger Vervaet.
Förbränningsmotorer i bilar och kostnader för flygbränsle
Vi ställde oss nyligen frågan vad USA ska göra med sin växande produktion av majs och nu ställer sig alltså Kanada samma fråga gällande sin produktion av raps.
Biodrivmedel för bilar är en marknad som finns, men även om Nordamerikaner håller fast vid sina bilar med förbränningsmotorer så kommer den marknaden att krympa med tiden. Flygbränsle å andra sidan är en marknad som snarare ökar, men här hålls efterfrågan tillbaka av att förnybart flygbränsle är väldigt mycket dyrare än fossilbaserat.
Nyheter
Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.
Vad ska USA göra med all majs?
Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.
En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.
Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.
-
Nyheter4 veckor sedan
Fusionsföretag visar hur guld kan produceras av kvicksilver i stor skala – alkemidrömmen ska bli verklighet
-
Nyheter3 veckor sedan
Kopparpriset i fritt fall i USA efter att tullregler presenterats
-
Nyheter3 veckor sedan
Lundin Gold rapporterar enastående borrresultat vid Fruta del Norte
-
Nyheter4 veckor sedan
Ryska militären har skjutit ihjäl minst 11 guldletare vid sin gruva i Centralafrikanska republiken
-
Nyheter3 veckor sedan
Stargate Norway, AI-datacenter på upp till 520 MW etableras i Narvik
-
Nyheter4 veckor sedan
Kina har ökat sin produktion av naturgas enormt, men konsumtionen har ökat ännu mer
-
Nyheter3 veckor sedan
Mängden M1-pengar ökar kraftigt
-
Nyheter2 veckor sedan
Lundin Gold hittar ny koppar-guld-fyndighet vid Fruta del Norte-gruvan