Tusental järnvägsvagnar fyllda med spannmål fast vid den ukrainska gränsen

I västra Ukraina har omkring 1 100 tågvagnar som transporterar spannmål fastnat nära järnvägens gränsövergång till Polen, utan att kunna transportera sin last utomlands.

Godståg

De är bara några av de 24 190 vagnar som transporterar olika varor för export, inklusive vegetabilisk olja, järnmalm, metaller, kemikalier och kol, som väntade på att passera Ukrainas västra gräns från och med tisdagen, enligt uppgifter från det statliga järnvägsbolaget som har inte rapporterats tidigare.

Med det krig som rasar längs landets södra kust, och dess viktigaste hamnar blockerade av Rysslands invasion, kämpar Ukraina för att exportera sin spannmål och andra varor, enligt regeringstjänstemän och industriinsiders. Men när Kiev letar efter alternativa exportvägar landvägen, har den ansträngningen hämmats av logistiska utmaningar och byråkrati, säger industritjänstemän och råvaruhandlare.

Valerii Tkachov, biträdande direktör för den kommersiella avdelningen vid det statliga järnvägsföretaget Ukrzaliznytsia, sa att 10 320 vagnar – eller ungefär hälften av det totala antalet – väntar vid korsningen nära byn Izov, den största järnvägsgränsövergången till Polen. Korsningen ligger cirka 130 kilometer norr om Lviv och fungerar som en port för att nå den polska hamnen Gdansk.

Den stora mängden varor som behöver hitta en alternativ väg, vilket orsakar brist på allt från järnvägsvagnar till personal, enligt branschens insiders och regeringen. Ukraina, en av världens största spannmålsexportörer, exporterade före kriget 98 procent av sitt spannmål via Svarta havet. Vanligtvis gick bara en bråkdel av landets export på järnväg, då dessa transportkostnaderna är högre än för sjöfarten.

Dessa svårigheter förvärras av logistiska problem, såsom skillnader i spårvidd som används i Ukraina och grannar som Polen – ett arv från när Ukraina var en del av Sovjetunionen. Medan västra delen av landet har besparats från de värsta striderna, har det förekommit missilangrepp nära Lviv, inklusive på oljeanläggningar, och säkerheten runt gränsen är mycket hård.

Störningarna i Ukrainas export innebär att länder som är beroende av import av ukrainsk spannmål – inklusive Kina, Egypten, Turkiet och Indonesien – kommer att behöva hitta alternativa förnödenheter eller möta matbrist, har biståndsorgan varnat.

    scroll to top