Följ oss

Nyheter

Trender som kan påverka palladiumpriset 2023

Publicerat

den

Palladium noterade en ny all-time high 2022 innan utbredd volatilitet sänkte palladiumpriset med 50 procent i december.

Med priserna som har stigit till en rekordnivå på 3 339 USD per troy ounce och fallit till en lägsta nivå på 1 657 USD, råder det ingen tvekan om att palladiummarknaden präglades av volatilitet 2022.

Ädelmetallen började året på 1 840 USD, men steg i med imponerande 81 procent mellan januari och mars när Rysslands invasion av Ukraina ingjutit osäkerhet på de globala marknaderna. Det är lätt att förstå denna oro eftersom Ryssland är världens näst största palladiumproducent. Enligt en rapport från Johnson Matthey stod landet för 28 procent av all primär och sekundär palladiumtillförsel 2021. 

Denna ädelmetalls pris föll snart tillbaka till 2 200 USD när material från den ledande ryska palladiumproducenten Norilsk Nickel fortsatte att nå marknaden. Men snart dök ett nytt utbudshinder upp.

I april 2022 stängdes flera ryska raffinaderier av från London Platinum and Palladium Market (LPPM) vilket återuppväckte farhågor om tillgänglighet och pressade upp priset till över 2 500 USD.

LPPM-beslutet innebär att det palladium som producerades av ryska raffinaderier efter den 8 april 2023 inte längre kommer att accepteras för ”Good Delivery” på ädelmetallmarknaderna i London och Zürich.

Men som Wilma Swarts, chef för platinagruppmetaller (PGM) på Metals Focus, förklarade, hade leveransproblem från andra regioner en stor inverkan på palladiums prishistoria för 2022. Det ryska kriget mot Ukraina hade en mycket väsentlig inverkan på palladiumpriset, men detta berodde främst på marknadsspekulation snarare än att försvaga det regionala utbudet, palladiumförsörjningen från Ryssland förblev i linje med produktionsriktlinjerna.

Istället pekade en PGM-expert på bilsektorn och produktionshicka i Afrika och Nordamerika. ”Det lägre utbudet berodde mer på den svaga bilåtervinningsmarknaden och operativa utmaningar i den sydafrikanska och nordamerikanska gruvförsörjningen” ”Förseningarna i ombyggnaden av smältverket i Polokwane och översvämningsskadorna i Montana begränsade tillgången till palladiumgruvor”

Tyvärr motverkades medvinden från utbudsstörningar av en svag efterfrågan på bilar. Detta viktiga slutanvändningssegment fortsätter att utstå problem med leveranskedjan och en brist på halvledarchip, vilket tynger produktionen och i sin tur dämpar efterfrågan på palladium.

Centralbankers engagemang för att stoppa den skenande inflationen förtryckte också marknaderna och bidrog till att hålla palladiumvärdena under 2 250 USD från maj till oktober.

Palladiummarknaden går tillbaka till underskott

Även om den årliga produktionen har minskat sedan 2019, gick palladiummarknaden en kort stund i överskott 2021. Efter att ha publicerat sitt första överskott under de senaste 10 åren 2021, kom palladium att gå tillbaka till ett betydande underskott. Precis som med platina beror underskottet på ett svagare utbud snarare än en ökad efterfrågan.

Faktum är att efterfrågan på palladium ännu inte har återhämtat sig till 2019 års pre-pandeminivå på 11,4 miljoner troy ounce. Ihållande höga priser har inte hjälpt situationen, med substitution i bilsektorn som tar hårt på den ädla metallen.

Efterfrågan på palladium från fordonsindustrin, utöver minskningen av produktionen av lätta bensinfordon, påverkades också negativt av övergången till högre platinamängder i bilkatalysatorer på bekostnad av palladium. Inbromsningen inom hemelektronik tyngde också efterfrågan på palladium.

Kriget mellan Ryssland och Ukraina tvingade biltillverkarna att nedgradera sin produktionsvägledning tidigt på året, och marknaden påverkades ytterligare under andra halvåret, när covid-19-nedstängningarna i Kina påverkade bilproduktionen kraftigt.

Enligt China Association of Automobile Manufacturers, minskade den totala fordonsförsäljningen med 7,9 procent på årsbasis (år/år) i november till 2,33 miljoner enheter, den första nedgången på årsbasis sedan maj.

Efterfrågan på palladiuminvesteringar minskade ytterligare 

Till skillnad från andra ädelmetaller har palladium inte kunnat se uppåtsidan från investeringsefterfrågan den senaste tiden. Efter kontinuerlig likvidation av palladium-ETFer mellan 2015 och 2020 hade det totala innehavet sjunkit från en topp på nästan 3 miljoner uns till mindre än 600 000 uns i början av 2021 noterar Johnson Matthey-rapporten.

Även om metallen steg till nya toppar från 2020 till 2022, har investerare valt att undvika palladiumexponering. Detta beror på en kombination av faktorer, inklusive förhöjda priser och breda spreadar som begränsar uppsidan för investerare, tillsammans med ett brett erkännande av risken som elbilar utgör för framtida palladiumefterfrågan, står det i Johnson Mattheys outlook. Den växande övergången till elfordon har också fungerat som avskräckande för palladiuminvesterare.

Som en investeringsmetall har palladium under en tid tappat sin glans när investerare beaktar övergången till elfordon och framgången med att ersätta ädelmetallen med andra råvaror. År 2022 förväntas detaljhandelsinvesteringarna minska med 11 procent och förväntas minska ytterligare 2023.

Konsumentefterfrågan kommer att vara nyckeln till tillväxt 2023

I december 2022 nådde palladiumpriset 1 657 USD, den lägsta nivån sedan februari 2020. Bilkatalysatormetallen återhämtade sig emellertid snabbt och avslutade 2022 på 1 806 USD, vilket motsvarar en nedgång på 2,06 procent från startpriset i januari.

Även om 2022 var volatil, kommer palladiums utveckling under 2023 till stor del att bero på en faktor.

”Fordonssektorns hälsa kommer att förbli palladiums ledande barometer — trots allt står sektorn för över 80 procent av efterfrågan”, sa Swarts. Metals Focus anser att bilproduktionstillväxten är marginellt positiv för palladiumefterfrågan 2023.

Inflation och dess inverkan på konsumenternas köpkraft är ett annat nyckelområde som kan ha en avsmittande effekt på bilförsörjningskedjan. ”En svagare global ekonomi kan se en svagare konsumtion som negativt påverkar palladiumefterfrågan”, tillade hon.

När det gäller utbudet sa Swarts att spåra utvecklingen i kriget mellan Ryssland och Ukraina kommer att vara nyckeln.

”Medan den ryska produktionen huvudsakligen förblev opåverkad under 2022, kunde utrustningsleverantörernas självsanktionerande åtgärder stävja 2023 års produktion och bör övervakas noggrant”, säger Swarts. ”Under tiden bör tillväxten i bilförsäljningen vi förutspår 2023 leda till ett förbättrat utbud av skrotade fordon på återvinningsmarknaden.”

Nyheter

Chile vill öka antalet litiumprojekt i landet med 200 procent till år 2026

Publicerat

den

Litium-tillgångar hos Albemarle

För närvarande är det bara SQM och Albemarle som producerar litium i Chile, ett land som har betydande tillgångar. Bloomberg rapporterar att Chiles finansminister under lördagen berättade att landets regering hoppas att tre till fyra nya litiumprojekt ska vara igång vid 2026.

Chile har infört en modell för strategiska råvaror, där litium ingår, som går ut på att det statliga företaget Codelco förhandlar fram individuella avtal med externa företag som vill vara verksamma i landet. Målet är att hitta en balans där landet får ut ordentligt med värde samtidigt som villkoren fortfarande är attraktiva för externa företag.

För tillfället är USA:s finansminister Janet Yellen i Chile då USA vill öka sin närvaro i värdekedjan för råvaror, både inom USA och med länder som USA har frihandelsavtal med. Hon besökte även Albemarles litiumprojekt tillsammans med Mario Marcel, Chiles finansminister.

Fortsätt läsa

Nyheter

Upprörda känslor när Ghana godkänner import av 3500 ton kakao

Publicerat

den

Kakao i närbild

Ett brev från Ghana Cocoa Board (COCOBOD) som godkänner importen av kakaobönor har väckt uppståndelse i världens näst största kakaoproducerande land. I brevet daterat den 25 januari 2024 godkänner ledningen för COCOBOD Afrotropic Cocoa Processing Company import av totalt 3 500 ton kakaobönor från Elfenbenskusten och Nigeria.

Även om brevet inte anger orsakerna bakom importen, vände sig den ghanesiska befolkningen till sociala medier för att beklaga utvecklingen. Reaktioner påstod generellt en möjlig kollaps av kakaoproduktionen i Ghana, en sektor som anses vara ryggraden i den västafrikanska statens ekonomi.

På sociala medier förutspåddes att detta skulle leda till en möjlig kollap av kakaoproduktionen i Ghana, en sektor som anses vara ryggraden i den västafrikanska landets ekonomi. Vilket uppenbart är obegripligt med tanke på att priserna är rekordhöga och bristen stor.

Men enligt branschexperter är import av kakaobönor från andra länder ingenting nytt. En källa sa att Ghanas kakaoregulator i flera år har godkänt importen av vissa kvantiteter av varan för användning av kakaoförädlingsföretag. Det finns tolv kakaoförädlingsföretag verksamma i Ghana, med en sammanlagd installerad kapacitet på cirka 500 000 ton.

De inkluderar bland annat Barry Callebaut, Niche Cocoa, Cocoa Touton, Cargill, Chocomac, Olam, Afrotropic, WAMCO och CPC. Alla dessa förädlare har en klausul i sitt kakaoleveransavtal med COCOBOD som tillåter dem att importera kakaobönor med förhandsgodkännande.

COCOBOD-uttalande

Ett uttalande från COCOBODs Public Affairs-enhet betonade att utvecklingen var en branschpraxis. Det sa att detta förfarande ”har funnits i över 20 år för att tillåta fabriker att importera från andra länder, inklusive Elfenbenskusten, Togo, Nigeria och Ecuador.”

”Ghanas kakao är en premiumkakao, och som en del av kostnadshantering och operativ strategi blandar företag ofta premium Ghana kakao med kakaobönor från andra producerande länder som inte håller lika hög standard” förklarade Cocobod. ”Ingen konfektyr- eller chokladtillverkare i Europa, Japan eller USA har råd att tillverka produkter med 100 procent premiumkakao från Ghana och förbli i branschen”

Till exempel är vissa europeiska chokladtillverkare kända för att importera 100 procent halvfabrikat av premiumkakaoprodukter från Ghana blanda dem med liknande produkter från andra håll i sina fabriker för att uppnå vissa receptstandarder.

Fortsätt läsa

Nyheter

Mjölkpriset till Arlabönderna höjs i mars

Publicerat

den

Mjölk-splash

Från och med den 1 mars 2023 får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 11,1 öre både för konventionell och ekologisk mjölk. Det är den andra gången i år som Arla höjer mjölkpriset till bönderna.

Efter att ha lämnat priset oförändrat i februari, höjer nu Arla kilopriset med 11,1 öre för både konventionell och ekologisk mjölk. Det betyder att det så kallade a contopriset i mars blir 494,6 öre per kilo för konventionell mjölk och 561,6 öre per kilo för ekologisk.

De globala mjölvolymerna fortsätter att minska, men ökar i vissa regioner. Mjölkvolymerna inom EU väntas öka mot bakgrund av de förväntade säsongsökningarna under våren.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna fortsätter att minska, men ökar i vissa delar av världen. Nedgången i EU och Storbritannien var större än väntat i november. Produktionen sjönk med 1,7 procent jämfört med samma månad förra året. I USA ökade invägningen i december med 0,6 procent, och på Nya Zeeland med 2,6 procent jämfört med i fjol.

Ost: Marknaden för hårdost är stabil. 

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver går åt olika håll i olika delar av världen. På Nya Zeeland pekar trenden uppåt för både helmjölks- och skummjölkspulver, i takt med att volymerna minskar säsongsmässigt och El Niño börjar påverka betesmarkerna. I Europa har priserna däremot gått ner lite på senare tid, eftersom högsäsongen snart börjar.

Smör: Smörpriserna fortsätter att vara volatila. Ett mycket starkt resultat vid det senaste handelstillfället på Global Dairy Trade, GDT, gav Oceanien förstaplatsen med det dyraste smöret i världen.

Fortsätt läsa

Populära