Nyheter
Trender som kan påverka palladiumpriset 2023
Palladium noterade en ny all-time high 2022 innan utbredd volatilitet sänkte palladiumpriset med 50 procent i december.
Med priserna som har stigit till en rekordnivå på 3 339 USD per troy ounce och fallit till en lägsta nivå på 1 657 USD, råder det ingen tvekan om att palladiummarknaden präglades av volatilitet 2022.
Ädelmetallen började året på 1 840 USD, men steg i med imponerande 81 procent mellan januari och mars när Rysslands invasion av Ukraina ingjutit osäkerhet på de globala marknaderna. Det är lätt att förstå denna oro eftersom Ryssland är världens näst största palladiumproducent. Enligt en rapport från Johnson Matthey stod landet för 28 procent av all primär och sekundär palladiumtillförsel 2021.
Denna ädelmetalls pris föll snart tillbaka till 2 200 USD när material från den ledande ryska palladiumproducenten Norilsk Nickel fortsatte att nå marknaden. Men snart dök ett nytt utbudshinder upp.
I april 2022 stängdes flera ryska raffinaderier av från London Platinum and Palladium Market (LPPM) vilket återuppväckte farhågor om tillgänglighet och pressade upp priset till över 2 500 USD.
LPPM-beslutet innebär att det palladium som producerades av ryska raffinaderier efter den 8 april 2023 inte längre kommer att accepteras för ”Good Delivery” på ädelmetallmarknaderna i London och Zürich.
Men som Wilma Swarts, chef för platinagruppmetaller (PGM) på Metals Focus, förklarade, hade leveransproblem från andra regioner en stor inverkan på palladiums prishistoria för 2022. Det ryska kriget mot Ukraina hade en mycket väsentlig inverkan på palladiumpriset, men detta berodde främst på marknadsspekulation snarare än att försvaga det regionala utbudet, palladiumförsörjningen från Ryssland förblev i linje med produktionsriktlinjerna.
Istället pekade en PGM-expert på bilsektorn och produktionshicka i Afrika och Nordamerika. ”Det lägre utbudet berodde mer på den svaga bilåtervinningsmarknaden och operativa utmaningar i den sydafrikanska och nordamerikanska gruvförsörjningen” ”Förseningarna i ombyggnaden av smältverket i Polokwane och översvämningsskadorna i Montana begränsade tillgången till palladiumgruvor”
Tyvärr motverkades medvinden från utbudsstörningar av en svag efterfrågan på bilar. Detta viktiga slutanvändningssegment fortsätter att utstå problem med leveranskedjan och en brist på halvledarchip, vilket tynger produktionen och i sin tur dämpar efterfrågan på palladium.
Centralbankers engagemang för att stoppa den skenande inflationen förtryckte också marknaderna och bidrog till att hålla palladiumvärdena under 2 250 USD från maj till oktober.
Palladiummarknaden går tillbaka till underskott
Även om den årliga produktionen har minskat sedan 2019, gick palladiummarknaden en kort stund i överskott 2021. Efter att ha publicerat sitt första överskott under de senaste 10 åren 2021, kom palladium att gå tillbaka till ett betydande underskott. Precis som med platina beror underskottet på ett svagare utbud snarare än en ökad efterfrågan.
Faktum är att efterfrågan på palladium ännu inte har återhämtat sig till 2019 års pre-pandeminivå på 11,4 miljoner troy ounce. Ihållande höga priser har inte hjälpt situationen, med substitution i bilsektorn som tar hårt på den ädla metallen.
Efterfrågan på palladium från fordonsindustrin, utöver minskningen av produktionen av lätta bensinfordon, påverkades också negativt av övergången till högre platinamängder i bilkatalysatorer på bekostnad av palladium. Inbromsningen inom hemelektronik tyngde också efterfrågan på palladium.
Kriget mellan Ryssland och Ukraina tvingade biltillverkarna att nedgradera sin produktionsvägledning tidigt på året, och marknaden påverkades ytterligare under andra halvåret, när covid-19-nedstängningarna i Kina påverkade bilproduktionen kraftigt.
Enligt China Association of Automobile Manufacturers, minskade den totala fordonsförsäljningen med 7,9 procent på årsbasis (år/år) i november till 2,33 miljoner enheter, den första nedgången på årsbasis sedan maj.
Efterfrågan på palladiuminvesteringar minskade ytterligare
Till skillnad från andra ädelmetaller har palladium inte kunnat se uppåtsidan från investeringsefterfrågan den senaste tiden. Efter kontinuerlig likvidation av palladium-ETFer mellan 2015 och 2020 hade det totala innehavet sjunkit från en topp på nästan 3 miljoner uns till mindre än 600 000 uns i början av 2021 noterar Johnson Matthey-rapporten.
Även om metallen steg till nya toppar från 2020 till 2022, har investerare valt att undvika palladiumexponering. Detta beror på en kombination av faktorer, inklusive förhöjda priser och breda spreadar som begränsar uppsidan för investerare, tillsammans med ett brett erkännande av risken som elbilar utgör för framtida palladiumefterfrågan, står det i Johnson Mattheys outlook. Den växande övergången till elfordon har också fungerat som avskräckande för palladiuminvesterare.
Som en investeringsmetall har palladium under en tid tappat sin glans när investerare beaktar övergången till elfordon och framgången med att ersätta ädelmetallen med andra råvaror. År 2022 förväntas detaljhandelsinvesteringarna minska med 11 procent och förväntas minska ytterligare 2023.
Konsumentefterfrågan kommer att vara nyckeln till tillväxt 2023
I december 2022 nådde palladiumpriset 1 657 USD, den lägsta nivån sedan februari 2020. Bilkatalysatormetallen återhämtade sig emellertid snabbt och avslutade 2022 på 1 806 USD, vilket motsvarar en nedgång på 2,06 procent från startpriset i januari.
Även om 2022 var volatil, kommer palladiums utveckling under 2023 till stor del att bero på en faktor.
”Fordonssektorns hälsa kommer att förbli palladiums ledande barometer — trots allt står sektorn för över 80 procent av efterfrågan”, sa Swarts. Metals Focus anser att bilproduktionstillväxten är marginellt positiv för palladiumefterfrågan 2023.
Inflation och dess inverkan på konsumenternas köpkraft är ett annat nyckelområde som kan ha en avsmittande effekt på bilförsörjningskedjan. ”En svagare global ekonomi kan se en svagare konsumtion som negativt påverkar palladiumefterfrågan”, tillade hon.
När det gäller utbudet sa Swarts att spåra utvecklingen i kriget mellan Ryssland och Ukraina kommer att vara nyckeln.
”Medan den ryska produktionen huvudsakligen förblev opåverkad under 2022, kunde utrustningsleverantörernas självsanktionerande åtgärder stävja 2023 års produktion och bör övervakas noggrant”, säger Swarts. ”Under tiden bör tillväxten i bilförsäljningen vi förutspår 2023 leda till ett förbättrat utbud av skrotade fordon på återvinningsmarknaden.”