Nyheter
Scania och Fortescue utvecklar autonomt vägtransporttåg för gruvdrift

Scania och det australiensiska företaget Fortescue har kommit överens om att tillsammans utveckla och validera en fullt integrerad lösning för autonoma vägtransporttåg – ett road train.
Den globala gruvindustrin genomgår en omvandling, och autonoma lösningar får allt större uppmärksamhet. Utmaningarna kan tacklas med hållbarhet i fokus, då teknikutvecklingen inom området accelererar snabbt.
– Genom att nyttja Scanias omfattande erfarenhet av lastbilsleveranser till gruvindustrin och vår expertis inom autonom körning, kommer lösningen med vägtransporttåg att minska gruvdriftens totala miljöpåverkan, säger Manfred Streit, VD vid Scania Australia. Den autonoma lösningen kommer att utvecklas, testas och valideras i samarbete med Fortescue vid deras järnmalmsverksamhet i Christmas Creek, Queensland.
Med Scanias ledande teknik inom självkörande lastbilar kommer den autonoma lösningen att integreras med Fortescues Fleet Management System (FMS), som är utformat för att optimera fordonsutnyttjande och maximera produktivitet, samtidigt som effektiv bränsle- och energianvändning säkerställs för att minska koldioxidutsläppen. Lösningen kommer också att inkludera Scanias ombordautomationsteknik för Scania R770-lastbilen, kopplad till tre släpvagnar med en totalvikt på 120 ton och en lastkapacitet på 240 ton.
– Det här är en fantastisk möjlighet för Scania att lära sig mer om autonomi i krävande miljöer tillsammans med en innovativ partner, säger Peter Hafmar, chef för Autonomous Solutions på Scania.
Fortescue Metals VD, Dino Otranto, säger: ”Vår stora expertis inom autonoma transporter har gjort det möjligt för oss att tillsammans utveckla en unik autonom lösning som gör det möjligt att bryta höggradiga satellitfyndigheter på ett ekonomiskt sätt. Detta projekt hjälper oss att maximera produktiviteten med unika lågkostnadslösningar i vår gruvverksamhet.
Scania Australia har arbetat nära Fortescue under många år och är glada över att detta gemensamma utvecklingsprojekt nu blir verklighet.
– Deras tunga lastbilar arbetar i en otroligt tuff miljö. De lokala och globala gruvspecialisterna har tagit fram en lösning som kommer att öka både effektiviteten och säkerheten, säger Robert Taylor, chef för Mining på Scania Australia.
Nyheter
Blykalla, Evroc och Studsvik vill bygga kärnkraftsdrivna datacenter i Sverige

Blykalla, Evroc och Studsvik har undertecknat ett samförståndsavtal för att undersöka möjligheten att utveckla Sveriges första kärnkraftsdrivna datacenter vid Studsviks licensierade kärnkraftsanläggning i Nyköping.
Blykalla utvecklar avancerade blykylda kärnreaktorer för att leverera säker, kostnadseffektiv och hållbar basenergi. Evroc bygger hyperscale-moln- och AI-infrastruktur för att driva Europas digitala framtid. Studsvik driver en licensierad kärnkraftsanläggning i Nyköping och tillhandahåller livscykeltjänster för kärnkraftssektorn, inklusive bränsle, material och avfallshantering. Tillsammans kombinerar de teknik, infrastruktur och anläggningsexpertis för att påskynda utbyggnaden av kärnkraftsdrivna datacenter.
Det finns en växande internationell efterfrågan på kärnkraftsdrivna datacenter, driven av parallella krav från AI och elektrifiering. Med sin kapacitet att leverera ren, pålitlig baskraft och inbyggd redundans är små modulära reaktorer särskilt väl lämpade för att möta detta behov.
Belastar inte elnätet
En stor fördel med att bygga datacenter och kärnkraftverk bredvid varandra är att elnätet inte belastas. Det gör totalpriset för elektriciteten blir lägre, samtidigt som det inte tillkommer investeringskostnader för operatören av elnätet.
Vill etablera Sverige som en föregångare
Med detta avtal strävar parterna efter att etablera Sverige som en föregångare i denna globala omställning, genom att utnyttja Studsviks licensierade anläggning, Evrocs digitala infrastruktur och Blykallas avancerade SMR-teknik.
”Detta samarbete är en möjlighet för Sverige att bli ledande inom digital infrastruktur. Det ger oss möjlighet att visa hur små modulära reaktorer kan tillhandahålla den stabila, fossilfria energi som krävs för AI-revolutionen”, säger Jacob Stedman, vd för Blykalla. ”Studsviks anläggning och evrocs ambitioner erbjuder rätt förutsättningar för ett banbrytande projekt.”
Samförståndsavtalet fastställer en ram för samarbete mellan de tre parterna. Målet är att utvärdera den kommersiella och tekniska genomförbarheten av att samlokalisera datacenter och SMR på Studsviks licensierade anläggning, samarbeta med kommuner och markägare samt definiera hur en framtida kommersiell struktur för elköpsavtal skulle kunna se ut.
”Den ständigt växande efterfrågan på AI understryker det akuta behovet av att snabbt bygga ut en massiv hyperskalig AI-infrastruktur. Genom vårt samarbete med Blykalla och Studsvik utforskar vi en modell där Sverige kan ta ledningen i byggandet av en klimatneutral digital infrastruktur”, kommenterar Mattias Åström, grundare och VD för Evroc.
”Studsvik erbjuder en unik plattform med anläggningsinfrastruktur och unik kompetens för att kombinera avancerad kärnkraft med nästa generations industri. Detta samförståndsavtal är ett viktigt steg för att utvärdera hur sådana synergier kan realiseras i Sverige”, kommenterar Karl Thedéen, vd för Studsvik.
Parterna kommer nu att inrätta en gemensam styrgrupp för att utvärdera anläggningen och affärsmodellen, med målet att inleda formella partnerskapsförhandlingar senare i år. Deras fortsatta samarbete ska möjliggöra ren och säker energi för Europas AI-infrastruktur och digitala infrastruktur.
Nyheter
Toppmöte om framtidens kärnkraft runt Östersjön hölls idag

Sveriges regering arrangerade på tisdagen ett toppmöte om framtidens kärnkraft i Östersjöregionen tillsammans med Finland. Ministrar från Polen, Lettland och Estland deltog, liksom investerare, banker och kärnkraftsbolag. EFN:s reporter Thomas Arnroth rapporterar från mötet.
Energi- och näringsminister Ebba Busch betonade att målet är att göra Sverige till regionens ledande kärnkraftsnation och en hub för kärnkraft i Östersjöområdet.
Tanken är att länderna ska samarbeta och se regionen som en gemensam marknad, vilket kan påskynda och sänka kostnaderna för nya reaktorer. Kunskap kan användas gemensamt över hela regionen och en reaktortyp skulle bara behöva godkännas en gång.
Nyheter
Nytt prisrekord, guld stiger över 4000 USD

Priset på guld på CME-börsen steg precis för första gången någonsin över 4000 USD per uns. Detta efter att både investerare och centralbanker söker en trygg hamn, om än av delvis olika orsaker. Vi har tidigare idag rapporterat att Goldman Sachs skruvat upp sin guldprognos för slutet av 2026 till 4900 USD per uns.

-
Nyheter4 veckor sedan
Mahvie Minerals i en guldtrend
-
Analys4 veckor sedan
Volatile but going nowhere. Brent crude circles USD 66 as market weighs surplus vs risk
-
Nyheter4 veckor sedan
Aktier i guldbolag laggar priset på guld
-
Nyheter3 veckor sedan
Kinas elproduktion slog nytt rekord i augusti, vilket även kolkraft gjorde
-
Nyheter3 veckor sedan
Tyskland har så höga elpriser att företag inte har råd att använda elektricitet
-
Nyheter4 veckor sedan
Guld når sin högsta nivå någonsin, nu även justerat för inflation
-
Nyheter3 veckor sedan
Det stigande guldpriset en utmaning för smyckesköpare
-
Analys4 veckor sedan
Waiting for the surplus while we worry about Israel and Qatar