Nyheter
Järnvägen omformar det amerikanska energisystemet
Järnvägen, som kom att utveckla det europeiska transportnätet i början av 1800-talet, har kommit att få en betydande roll för oljan under 2000-talet. Järnvägstransporter har kommit att bli ett alternativ till pipelines när de amerikanska oljeproducenterna ökar sin produktion och det inte går att använda rörledningssystemen på grund av att kapacitetstaket redan är nått.
När rörledningarna inte längre kan erbjuda oljeproducenterna de oljetransporter som dessa behöver har företagen istället börjat transportera oljan på andra sätt, till exempel genom järnvägstransporter, precis som för över 100 år sedan.
Vad som tidigare ansågs vara en tillfällig åtgärd för att hantera ett kraftigt ökat produktionsutbud har kommit att bli ett permanent komplement till pipelines och utgör nu en betydande del av den amerikanska energiinfrastrukturen. Järnvägsnätet bedöms få en ökad betydelse i framtiden, detta sedan det amerikanska energidepartementet prognosticerat att oljeproduktionen kommer att stiga till 8,15 miljoner fat per dag i slutet av 2014, en ökning från dagens 6,89 miljoner fat.
Bland marknadsanalytiker i USA är det en allmän uppfattning att pipelinesystemet inte kommer att kunna klara av att hålla jämna steg med den nordamerikanska råoljeproduktionen. Järnvägsnätet behövs i dag för att kunna flytta råolja från Williston- och Albertabassängerna samt skifferolja från Eagle Ford.
Järnvägstransporterna ökade med 256 procent under 2012
Under 2012 sade Association of American Railroads att det transporterades rekordstora mängder råolja på järnvägsnätet, 233 811 järnvägslaster, att jämföra med 65 671 järnvägslaster under 2011, vilket ger en ökning om 256 procent på årsbasis. Totalt sett motsvarade detta en produktion om 350 000 fat råolja per dag under 2012. Taket är emellertid ännu inte nått, Morgan Stanley räknar med att transporterna kommer att uppgå till 450 000 järnvägslaster under 2014.
Det är emellertid fortfarande så att järnvägstransporter endast svarar för en bråkdel av all överföring av olja, men den data från 2012 som vi redovisat ovan visar hur snabbt både energibranschen och järnvägsföretagen har anpassat sig till att transportera olja på räls. I dag kan ingen säga att järnvägsnätet inte har en betydande inverkan på oljans logistik.
Den enorma tillväxten i oljeproduktionen i North Dakotas Bakkenregion sporrade användandet av järnvägssystemet eftersom det inte fanns tillräckligt med rörledningar för att hantera produktionen. Det finns tre skäl till varför energibranschen förblir intresserade av detta transportsätt.
- Systemtåg, dvs godståg där alla vagnar dras från en gemensam utgångspunkt till en gemensam destination. Dvs inget trassel och tidsslöseri med att koppla av och på vagnar längs vägen.
- Möjligheten att sälja oljan till en mängd olika köpare på olika destinationer.
- Möjligheten att teckna sig för korta kontrakt vilket inte alltid är möjligt när det gäller rörledningssystemet.
Ökad efterfrågan på järnvägsvagnar
Det finns fortfarande inget alternativ som kan konkurrera med pipelinetransporter av olja när det gäller effektivitet och bekvämlighet. Men systemtåg helt dedikerade till en produkt hjälper signifikant till att sänka kostnaderna för att transportera olja på räls. Detta har lett till en boom för järnvägsföretagen.
Burlington Northern, som äger majoriteten av spåren i Bakkenregionen, säger att företaget planerar att lägga ned 4,1 miljarder USD på expansions- och effektivitetsprojekt under de kommande åren. I första hand kommer detta kapital att läggas på att öka kapaciteten för produktionen från Bakken Shale.
Tågvagnstillverkarna gynnas av detta. Under de första två veckorna i januari erhöll tillverkarna order på fler än 2 500 nya tankvagnar, och det finns en eftersläpande orderstock på fler än 40 000 vagnar, vilket gör att leveranstiden från beställning för en vagn ligger på cirka 18 månader.
Även pipelineoperatörerna investerar i järnvägar. Kinder Morgan meddelade i februari att bolaget tillsammans med Mercuria Energy Trading planerar att bygga ett järnvägsprojekt med kapacitet att hantera 210 000 fat per dag.
Enligt en analys från Morgan Stanley byggs eller planeras en utbyggnad av järnvägsnätet i USA vilket kommer att öka kapaciteten med en miljon fat råolja per dag, vilket kommer att tredubbla den nuvarande kapaciteten. Vidare spår Morgan Stanley “betytande investeringar”, vilket definieras som investeringar i nivån 100 till 500 MUSD, kommer att fortsätta göras av Master Limited Partnerships (en juridiskt definierad investeringsform) i form av förvärv eller organisk utbyggnad av järnvägsterminaler.
En mängd olika destinationer
Oljeproducenterna har fördelen av att de kan utnyttja järnvägsnätet för att reagera på marknadskrafterna och skicka sin råolja dit priserna är som högst istället för att låta den fastna där rörledningar slutar, vilket öppnar nya marknader. I dag ser vi hur oljan i Cushing, Oklahama där en stor del av råoljan lagras, handlas med en rabatt. Vi ser också hur överskottet av råolja i de mellersta delarna av USA har gjort att olja nu transporteras från North Dakota till den amerikanska östkusten, västkusten och Gulfkusten.
I Morgan Stanleys analys konstateras att pipelines vanligen är ett billigare alternativ än järnvägen, när både alternativ finns byggda på samma sträcka. Men att nya pipelineprojekt kommer att ha svårt att konkurrera med järnvägen på grund av kostnaden för att bygga pipelines i nya områden. Dessutom är inte pipelines praktiskt möjliga i vissa regioner.
Importen förskjuts
Den tredje fördelen med tågtransporter är att dessa erbjuder oljeproducenterna kortare kontrakt, ofta så pass korta som mellan ett till fyra år, vilket skall ställas i jämförelse med rörledningarna där avtalen oftast löper på mellan tio och femton år.
Fram till dess att den amerikanska regeringen tillåter export av råolja kommer produktionen att stanna innanför landets gränser, vilket gör att det finns en gräns för hur pass mycket den amerikanska oljeproduktionen kan påverka priset på de globala marknaderna. Däremot ser vi att en del av Kanadas oljeproduktion kan och till viss del redan har, flyttat utomlands. Detta beror bland annat på att det finns ett utbyggt järnvägsnät till den amerikanska västkusten och att det finns förslag om att bygga exportterminaler i både Kanada och USA.
Morgan Stanley säger i sin rapport att USA kanske inte kommer att börja exportera råolja inom en snar framtid, men att det finns skäl att anta att landets import kommer att minska snabbt som en följd av järnvägarnas utveckling.
Nyheter
SCA:s årliga kassaflöde ska öka med ett par miljarder efter stora investeringar
Ulf Larsson, vd och koncernchef, säger att det årliga kassaflödet ska öka med ett par miljarder kronor och att aktieägarna ska få del av det. Detta efter att bolaget har gjort flera stora investeringar, Larsson tar bland annat upp världens största massabruk, världens största förpackningspapperfabrik, sågverk, bioraffinaderi, sågverk och vindkraft.
Nyheter
Zenith Energy tar historiskt kliv, får klartecken för prospektering av Italiens största uranfyndigheter
Energibolaget Zenith Energy har tagit ett avgörande steg i sin expansion. Bolaget meddelade i veckan att regionen Lombardiet har godkänt dess ansökningar om prospekteringstillstånd för Italiens två största uranfyndigheter, Val Vedello och Novazza. Det markerar första gången på flera decennier som italienska myndigheter godkänner prospektering av uran, ett ämne med växande strategisk betydelse i Europa.
De två fyndigheterna, belägna i de alpina provinserna Sondrio och Bergamo, upptäcktes redan under 1960-talet av det statliga bolaget AGIP Nucleare, men lades på is efter att Italien avvecklade sin kärnkraft 1987. Tillsammans uppskattas de historiskt innehålla omkring 15 miljoner pund uranoxid (U₃O₈), motsvarande ett metallvärde på över 1 miljard USD vid dagens priser.
Återuppväckt arv från Italiens kärnenergihistoria
Val Vedello och Novazza utvecklades ursprungligen som en del av Italiens kärnenergiprogram, där AGIP Nucleare byggde upp omfattande underjordiska system: över 17 kilometer gångar och mer än 60 000 meter borrning dokumenterades. Den infrastrukturen finns kvar och kan enligt Zenith återanvändas för modern prospektering, en unik fördel som både minskar kostnader och miljöpåverkan.
För att driva projekten har Zenith bildat Futuro Energetico Italiano (FEI), ett italienskt dotterbolag som ska stå för den operativa utvecklingen. Bolaget planerar att färdigställa en miljökonsekvensbedömning (VIA) i början av 2026, vilket väntas bana väg för fullständiga prospekteringstillstånd under andra halvan av året.
”En betydande milstolpe för Italien och Zenith”
Zeniths vd Andrea Cattaneo beskriver beskedet som ett genombrott:
– Att Lombardiet har godkänt våra två ansökningar är en mycket betydelsefull milstolpe. Vi har nu en exklusiv och tydlig väg mot kontroll av Italiens största kända uranfyndigheter. De här projekten är strategiska, samhällsförankrade och utformade för att skapa långsiktiga värden för både Italien och våra aktieägare.
Cattaneo framhåller även att satsningen inte handlar om spekulation, utan om att återuppliva Italiens geologiska arv i linje med EU:s Critical Raw Materials Act, som syftar till att stärka Europas självförsörjning på viktiga mineraler.
Förändrat energilandskap öppnar dörrar
Italien, som sedan folkomröstningen 2011 formellt avstått från kärnkraft, ser nu en gradvis förändring i både politiskt och offentligt klimat. Regeringen har nyligen föreslagit ett nationellt program för hållbar kärnenergi, med fokus på små modulära reaktorer (SMR) och forskning inom fusion.
I det perspektivet kan Zeniths projekt få strategisk tyngd, inte nödvändigtvis som gruvor för inhemsk kärnkraft, utan som en del av Europas försörjningskedja för kritiska mineraler.
Prospektering startar 2026
Om de miljömässiga godkännandena går igenom väntas Zenith påbörja ett treårigt prospekteringsprogram från mitten av 2026. Budgeten uppskattas till cirka 5 miljoner USD, finansierad genom egna medel, institutionella investerare och eventuella EU-bidrag.
Programmet ska verifiera de historiska uranresurserna enligt moderna standarder (NI 43-101 och JORC 2012) och fokuserar på låginvasiva metoder för att skydda den känsliga alpina miljön.
Samhällsförankrad utveckling
Zenith betonar vikten av lokalt samarbete. Bolaget har redan mött borgmästarna i de berörda kommunerna och fått positiva signaler om stöd. Målet, enligt Cattaneo, är att skapa lokala arbetstillfällen och stärka de regionala ekonomierna genom hållbar gruvdrift.
Med projekten Val Vedello och Novazza öppnar Zenith Energy dörren till ett nytt kapitel i Italiens energihistoria, ett där landet, 40 år efter kärnkraftens nedläggning, återigen tar steg mot att utnyttja sina egna strategiska naturresurser.
Nyheter
Ökad efterfrågan på olja och naturgas fram till 2050 enligt IEA
IEA har idag släppt sin årliga rapport World Energy Outlook. Det är alltid en rapport som får uppmärksamhet och när det kommer till olja och gas så kommer nog mycket fokus att hamna på Current Policies Scenario, dvs hur utvecklingen kommer att vara enligt nuvarande policys.
Efterfrågan på olja och naturgas stiger
Efterfrågan på olja stiger till 113 miljoner fat per dag år 2050, främst på grund av ökad användning i tillväxt- och utvecklingsekonomier inom vägtransporter, petrokemiska råvaror och flygsektorn. Övergången till elbilar stagnerar i regioner som saknar starkt politiskt stöd, Kina och Europa är de stora undantagen och ser fortsatt tillväxt i försäljningen av elbilar. Den globala efterfrågan på naturgas ökar till 5 600 miljarder kubikmeter till år 2050. Efterfrågan i Mellanöstern stiger kraftigt, men det är utvecklingsekonomierna i Asien som står för den största ökningen. Deras växande behov av gas tillgodoses genom nya pipelines från Ryssland till Kina samt genom ökade flöden av flytande naturgas (LNG).
Ökad produktion och högre priser
I Current Policies Scenario stiger olja- och gaspriserna fram till 2050. USA förblir världens största producent av olja och gas under hela perioden, men OPEC+ når år 2050 en oljeproduktion som är 15 % högre än någonsin tidigare. Current Policies Scenario utgår från att de begränsningar för oljeproduktion och handel som idag gäller i länder under sanktioner lättar mot slutet av prognosperioden, så att deras produktion bestäms av ekonomiska faktorer. Om detta inte sker och geopolitiska begränsningar består, kan efterfrågan i stället tillgodoses genom ökad produktion i andra länder, men det skulle kräva större investeringar och troligen leda till högre priser.
Kol minskar, men ligger kvar på en hög nivå
Användningen av kol som energi förväntas att minska, men det är från an användning som skjutit i höjden, så det är mer som att kol ligger kvar på en hög platå.
-
Nyheter4 veckor sedanVad guldets uppgång egentligen betyder för världen
-
Nyheter4 veckor sedanAustralien och USA investerar 8,5 miljarder USD för försörjningskedja av kritiska mineraler
-
Nyheter4 veckor sedanSpotpriset på guld över 4300 USD och silver över 54 USD
-
Nyheter3 veckor sedanGruvbolaget Boliden överträffade analytikernas förväntningar
-
Analys4 veckor sedanBrent crude set to dip its feet into the high $50ies/b this week
-
Analys4 veckor sedanCrude oil soon coming to a port near you
-
Analys3 veckor sedanSell the rally. Trump has become predictable in his unpredictability
-
Nyheter3 veckor sedanVarför faller guldpriset tillbaka under 4 000 dollar?

