Analys
Ingen tvärbroms på råvarornas supercykel

När Kina ställer om ekonomin till att drivas mer av inhemsk konsumtion lär det leda till både lägre tillväxttal och ändrad råvarukonsumtion. Betyder det att råvarornas så kallade supercykel är över? Både ja och nej.
Kina håller i snabb takt på att ställa om ekonomin från infrastrukturinvesteringar och export av lågförädlade varor som största drivkrafter, till en mer uthållig tillväxt driven av inhemsk konsumtion. Det kommer att leda till lägre tillväxttal framöver, och till en helt annan profil på Kinas råvarukonsumtion.
I det stora perspektivet kan omställningen av Kinas tillväxtmodell bara beskrivas som helt naturlig. Det är en utveckling som ska komma när människor får det bättre, blir bättre utbildade, ökar medvetenheten om miljöpåverkan och så vidare. Drivkraften hos invånarna skiftar: Från att arbeta maximalt för att kunna skicka hem pengar till anhöriga, arbetar de för att njuta mer av livet eller kunna leva lite mer västerländskt.
Men utvecklingen har också lett till resonemang runt att råvarornas så kallade ”supercykel” (se faktaruta), skapad av Kinas oerhörda tillväxt de senaste tio åren, är över. Det finns ett väldigt tydligt samband mellan å ena sidan hur nationer tar sig ur fattigdom och utvecklar en medelklass, och å andra sidan hur efterfrågan på råvaror ser ut. Förenklat kan man säga att industrialisering leder till stigande ekonomiskt välstånd som bygger på att en fysisk infrastruktur utvecklas, med allt från bostäder och vägar till fabriker, bilar, broar, järnvägar och flygplatser. I Kina har dessa infrastrukturprojekt antagit närmast ofattbara proportioner under de senaste två decennierna. Det har skapat en gigantisk efterfrågan på råvaror, som i sin tur lett till kraftiga prisökningar. Det mest framträdande exemplet är koppar som under de senaste tio åren stigit med 390 procent.
Kina har under de senaste tio åren gått från cirka 3 000 dollar i BNP per capita till strax under 10 000 dollar. Just det intervallet brukar vara den mest råvaruintensiva fasen i ett lands utveckling. Efter att BNP per capita överstigit 12 000 dollar planar råvarukonsumtionen normalt ut, och ändrar framför allt karaktär.
Det kan dock visa sig vara lite tidigt att dra slutsatser angående den kinesiska drakens aptit på de mer basala råvarorna såsom metaller och annat som behövs för infrastrukturbyggen. Kina är som bekant en gigantisk nation. Det är dessutom en nation med stora regionala skillnader. Detta gör att det kan vara vanskligt att använda samma analys som i andra, mindre länder. De regioner i Kina som nått längst i ”industrialiseringen” och som vid utgången av 2012 låg över 20 000 dollar i BNP per capita är Beijing och Shanghai, samt de regioner som ligger i dessa megastäders närhet. Det är dock viktigt att ha i åtanke att i dessa regioner bor ”endast” cirka 60 miljoner invånare. Tittar man på hur stor del av Kinas befolkning som ligger över 12 000 dollar i BNP per capita så landar summan på strax under en halv miljard invånare. Det är närmast ofattbart stora siffror.
Men – det betyder i sin tur att 850 miljoner människor, framför allt i inlandet, ligger kvar på väldigt låga nivåer när det gäller välstånd, utveckling och urbanisering. Det är 100 miljoner fler invånare än vad som bor i hela Europa (inklusive Ryssland). Dessa 850 miljoner har inte gjort den resa som den mer utvecklade delen av Kina gjort, och det är dit som en allt större del av tillverkning och ysselsättning nu flyttar.
Megastäderna har nämligen blivit väldigt dyra för arbetssökande att flytta till, och löneinflationen har varit mycket hög i de heta regionerna. Det skapar ett tryck att utveckla nya regioner inne i landet, och öka urbaniseringsgraden där. Och just urbanisering är inte bara väldigt en väldig drivkraft i efterfrågan på råvaror – det är också en av de starkaste trender vi ser i världen. Enligt FN:s prognoser kommer det redan år 2030 finnas 221 städer i Kina som är större än Stockholm, och det kommer att finnas 23 städer med fler än fem miljoner invånare.
Urbaniseringstakten är i princip lika hög var man än tittar i Asien, oavsett urbaniseringsgraden. Med andra ord finns det få anledningar att tro att urbaniseringen i Kina ska avstanna, även om landet nu nått en bit över 50 procents urbaniseringsgrad. Som jämförelse ligger motsvarande siffra i Japan runt 90 procent, och där fortsätter folk att flytta till städer. Liksom här i Sverige…
Biltätheten, som är intimt knuten till den ekonomiska aktiviteten, är också den ojämnt spridd mellan den utvecklade delen av landet och de delar som inte kommit lika långt. En växande bilflotta kommer inte bara att påverka förbrukningen av bensin och diesel – den kräver också fortsatta stora investeringar i infrastruktur som vägar, broar och tunnlar.
Kinas enorma storlek i sig gör alltså att nationella jämförelser blir svåra. Skillnaderna mellan olika provinser är väldigt stora och skillnaderna mellan stad och landsbygd är enorma. Det finns all anledning att tro att Kina kommer att ha väldigt stor påverkan på den globala råvaruefterfrågan under lång tid ännu. Därför måste vi svara både ja och nej på frågan om supercykeln är över: Ja, den är över för de utvecklade och industrialiserade regionerna. Men också nej: För en gigantisk del av befolkningen har den bara börjat.
Analys
OPEC+ tensions resurface: Brent slides to $66.6

Brent crude prices have lost the positive momentum seen from Monday evening through midday yesterday. The price initially bottomed out at USD 65.7 per barrel on Monday afternoon, before climbing steadily by USD 3 to USD 68.7 on Wednesday morning. However, that upward momentum quickly reversed course. Brent tumbled nearly USD 3.4, hitting a weekly low of USD 65.3 per barrel before recovering some losses. As of this morning, it trades at USD 66.6 – a reflection of continued and substantial volatility.

Market fundamentals have largely remained in the background, with tariff rhetoric still dominating headlines. However, yesterday’s drop was clearly driven by the supply side of the equation, after reports emerged that several OPEC+ members are pushing for an accelerated oil output increase in June.
The timing of this move – amid global trade uncertainty and softening demand – may seem counterintuitive. But internal rifts within OPEC+ appear to be taking precedence. In May, Saudi Arabia already surprised the market with an output hike aimed at disciplining quota violators. That move failed to restrict Kazakhstan, the group’s largest overproducer, and has now triggered discussions of yet another sizeable production boost in June.
A later statement from Kazakhstan’s energy ministry, pledging renewed compliance, may have helped lift crude prices slightly this morning.
The next OPEC+ meeting is set for May 5, with the proposed June output hike expected to top the agenda. The group will likely choose between a scheduled, incremental increase of 138,000 barrels per day, or a more aggressive jump of 411,000 barrels per day – equivalent to ish three months’ worth of increases rolled into one. The latter scenario would put downward pressure on oil prices and highlight deepening tensions within OPEC+, while also exacerbating concerns in a market already clouded by weak demand expectations.
Although the final decision on volumes remains unclear, OPEC+ has demonstrated it still has pricing power, and that it can pull prices lower quickly if it chooses to do so.
________
US DOE DATA
U.S. refinery activity picked up in the week ending April 18, with crude inputs rising by 326,000 barrels per day to a total of 15.9 million. Utilization rates also climbed to 88.1%. Gasoline output strengthened to 10.1 million barrels per day, while distillate fuel production edged lower to 4.6 million.
Crude imports declined by 412,000 barrels per day to 5.6 million last week. Over the past month, import volumes have averaged 6.1 million barrels per day – down 6.8% compared to the same period a year ago. Gasoline and distillate imports came in at 858,000 and 97,000 barrels per day, respectively.
Inventories were mixed. Crude oil inventories (excl. SPR) rose slightly by 0.2 million barrels to 443.1 million, still 5% below the five-year average. Gasoline inventories posted a sharp draw of 4.5 million barrels and are now 3% under seasonal norms. Diesel inventories dropped by 2.4 million barrels, leaving levels 13% below the five-year average. Propane inventories rose by 2.3 million but remained 7% under typical levels. Total commercial petroleum inventories saw a net decline of 0.7 million barrels on the week.
Product demand was generally stable. Total products supplied averaged 19.9 million barrels per day over the last four weeks, up 0.4% year-on-year. Gasoline demand slipped by 0.4%, while distillates and jet fuel rose sharply, by 12.8% and 13.8%, respectively.


Analys
Nam, nam, nam. Give me more 36mth forward Brent crude in EUR/barrel

Brent carried higher by relief rally across markets as Trump backs away from sacking Powel. Brent crude rose 1.8% ydy to USD 67.44/b with an intraday high of USD 68.04/b. The gain was driven by a relief rally across markets as it became clear that Trump would not try to force out Powel from his role as chair of the US Fed. US equities rallied more than 2.5% as a result and pulled oil along upwards in relief. The gains continue this morning both in equities and oil with the latter up 1.2% to USD 68.25/b.

Forward oil in euro looks very appealing for consumers. Even after recent oil price gains. A weaker USD and a lower oil price at the same time recently has strongly lifted the appeal for oil purchases by non-US denominated oil consumers. The euro has rallied against the USD. On Monday Brent closed at EUR 57.57/b while the 3yr forward Brent price closed at a nominal EUR 53.95/b when the forward fx rate is applied. But this is nominal three years forward basis. If we also assume that Eurozone inflation will average 2% pa. for the next three years, then the real forward euro price for oil is even lower. The price for Brent crude today is EUR 60.1/b for the front-month while the 36mth contract is EUR 55.1/b when the forward eurusd rate of 1.2 is applied. If we also assume a 2% annual inflation for three years then the real forward price is only EUR 51.9/b. Compare this to the average nominal price of Brent crude from 2015 to 2019, the shale oil boom-years, when Brent crude only averaged USD 58.5/b and EUR 51.3/b. This period was the tragic oil-years when US shale oil companies were chasing volumes rather than profits with many of them going bankrupt as a result. Even after the recent rally in Brent crude oil prices, the forward 36mth price in EUR is still relatively cheap in historical terms and especially so when the 36mth real forward price is taken into account.
The 36mth real forward price for Brent crude in EUR/b is almost down to the ”valley of death” period from 2015 to 2019 when Brent crude nominally averaged USD 58.5/b and EUR 51.3/b. That was the period when US shale oil producers aimed for volume over profits which led many of them to bankruptcy.

Analys
Crude oil comment: The forward curve is pricing tightness today and surplus tomorrow

Brent crude ticks higher along with positive equity markets. Brent crude has been gradually ticking higher since its recent low close of USD 62.82/b on 8 April. Though 9 April was rather extreme with an intraday low of USD 58.4/b and a close the same day of USD 66.02/b. Brent is rising 1.4% this morning to USD 67.2/b along with higher equity markets in China and US equity futures (+1%). The daily fluctuations in Brent crude oil prices have been quite well aligned with fluctuations in equity prices which again are driven predominantly by the varying perceptions of how the US trade war with the world will progress and what the fallout will be.

Will Trump stay the course through economic pain or not? Will Donald Trump continue head-on, or will he pull back as pain emerges? It is clear that economic pain and damage will follow from what Donald Trump has done so far. That is already priced in. The big question though is whether he will stubbornly carry on or not. This looks like a ”game of chicken” where the question is who will blink first. Donald Trump or Xi Jinping? Will Donald Trump back off as US consumer-pain rockets and US economic activity falters or will he stay the course? Markets are highly conflicted on this as Trump has been extremely mercurial before and can suddenly change course. If he chooses to stay the course, without flinching, then obviously there is more downside to come. The current impression is that Trump is aiming for major changes and is willing to endure pain to achieve them.
Brent crude has taken direction from equity markets (here the US Russel 2000 index in orange) as it is a barometer of how bad the fallout from the tariffs will be on global growth and oil demand growth. The Russel 2000 is as of yesterday.

The Brent crude forward curve is pricing tightness and surplus at the same time. The Brent crude forward curve is currently pricing two things at the same time:
1) Supply/Demand is tight here and now (front-end backwardation)
2) But also, that surplus is coming (contango further out)
If the market is right, i.e. that surplus is coming, that Donald will continue head on with what he is doing, then the forward Brent curve will likely shift to full contango with the front-end of the Brent crude oil curve dipping into the 50ies. The big question is of course whether Donald Trump will carry head on without flinching or not. Staying the course through the coming economic pain.
Current Brent crude oil forward curve and how it could shift to full contango if the market shifts to surplus and stock building.

-
Nyheter4 veckor sedan
Tysklands SEFE skriver avtal om att köpa 1,5 miljarder ton LNG per år från Delfin i USA
-
Nyheter4 veckor sedan
Danska Seaborg Technologies siktar på serieproduktion av smältsaltsreaktorer till mitten av 2030-talet
-
Analys4 veckor sedan
Brent Edges Lower After Resisting Equity Slump – Sanctions, Saudi Pricing in Focus
-
Nyheter3 veckor sedan
Oljepriserna slaktas på samtidiga negativa faktorer
-
Nyheter3 veckor sedan
Guld kostar över 3100 USD per uns och 1 miljoner kronor per kilo
-
Analys3 veckor sedan
Tariffs deepen economic concerns – significantly weighing on crude oil prices
-
Nyheter3 veckor sedan
Två samtal om det aktuella läget på råvarumarknaden
-
Analys4 veckor sedan
Crude inventories fall, but less than API signal