Följ oss

Nyheter

Hur säkrar vi Sveriges tillgång till kritiska metaller och mineral i en ny geopolitisk verklighet?

Publicerat

den

Svemin-seminarie i Almedalen

När världsläget förändras ställs Europas beroende av metaller och mineral på sin spets. Geopolitiska spänningar, handelskonflikter och ett mer oförutsägbart USA gör att vi inte längre kan ta gamla allianser för givna. Samtidigt kontrolleras en stor del av de kritiska råvarorna vi är beroende av av andra makter – inte minst Kina. Vad händer med Sveriges industriella förmåga i ett läge där importen stryps? Hur påverkas försvarsindustrin av Kinas exportrestriktioner? Är EU:s nya råvarupolitik tillräcklig för att minska sårbarheten – eller krävs ytterligare statliga insatser och beredskapslagring? Svemin anordnade den 25 juni ett seminarium som bestod av bestod av deltagare från myndigheter, politik och industri. Man diskuterar Sveriges och EU:s strategiska vägval i en ny global verklighet – och vad som krävs för att säkra tillgången till metaller när vi behöver dem som mest.

Nyheter

Blykalla siktar på att ersätta diesel och kol med kärnkraft på Svalbard

Publicerat

den

Longebyen, Svalbard

Blykallas projektbolag Svalbard Kjernekraft AS har tillsammans med Norsk Kjernekraft lämnat in en planeringsansökan för att bygga ett litet kärnkraftverk i Longyearbyen på Svalbard. Detta är det första formella steget på vägen mot att bygga anläggningen.

Reaktorn kommer att ersätta den tillfälliga dieselanläggningen som infördes efter att Longyearbyens kolkraftverk stängdes 2023. Kärnkraftverket är planerat att leverera både fossilfri el och fjärrvärme året runt, på en plats där begränsad nätkapacitet och extrema väderförhållanden annars gör det svårt att producera ren energi.

Nu när planeringsinitiativet har lämnats in är nästa steg att guvernören på Svalbard fastställer omfattningen av miljökonsekvensbedömningen. När det är klart kan detaljerade studier och samråd med intressenter inledas, vilket banar väg för tillståndsprocessen och den slutliga byggnationen.

”Vi är stolta över att denna svenska teknik kan leverera stabil, utsläppsfri energi till Svalbard. Våra blykylda reaktorer är idealiska för denna typ av avlägsen tillämpning”, säger Janne Wallenius, medgrundare och teknikchef på Blykalla.

Longyearbyen-projektet kommer också att fungera som ett exempel på hur avancerad SMR-teknik kan bidra till att säkra energiförsörjningen på platser med begränsad energikapacitet, både i Norden och runt om i världen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanada funderar på att göra biodrivmedel av sin raps efter att köparna försvunnit

Publicerat

den

Den gula rapsen mot blå himmel

Efter att Kina infört antidumpningstullar på kanadensisk raps och 100 procentiga tullar på rapsolja och rapsmjöl har branschen tvingats söka nya marknader. En möjlig lösning kan ligga närmare hemmaplan, i Nordamerikas växande efterfrågan på biodrivmedel.

– Kanadensisk raps är en utmärkt råvara för produktion av förnybara bränslen, säger Chris Vervaet, vd för branschorganisationen Canadian Oilseed Processors Association.

Kanadas nya klimat- och bränsleregler driver fram en större användning av biodiesel och förnybar diesel. Men än så länge domineras marknaden av billigare alternativ som använd matolja och andra restprodukter.

– Just nu har raps en bit av kakan, men det är inte den del vi vill ha. Om raps kunde ta hälften av biodrivmedelsmarknaden skulle det motsvara cirka 2,5 miljoner ton – nästan hälften av den export som tidigare gick till Kina, förklarar Vervaet.

Pressade priser kan gynna omställningen

De kinesiska tullarna har pressat ner priserna på raps, vilket redan kostat branschen miljontals dollar. Men prisfallet kan samtidigt göra raps mer attraktiv som råvara för biodrivmedel.

– Det finns kapacitet att ta emot betydligt mer rapsolja, särskilt om priset blir mer konkurrenskraftigt, säger Martin Reaney, professor vid University of Saskatchewan.

Möjligheter inom flygbränsle

En annan framtida tillväxtmarknad är hållbart flygbränsle (SAF), som kemiskt sett är identiskt med traditionellt jetbränsle.

– Det fungerar med dagens flygmotorer och infrastruktur på flygplatser, säger Omar Saleh, operativ chef på North Vector Dynamics.

SAF används redan av det amerikanska flygvapnet, tillverkas i Australien och Air Canada köpte landets första kommersiella leverans i fjol.

För att Kanada ska kunna ta en större roll krävs dock investeringar i ökad krosskapacitet och uppgraderade anläggningar. Enligt Saleh finns grunden redan på plats – det handlar om att växla upp.

Vägen framåt

För den kanadensiska rapsindustrin kan omställningen till biodrivmedel och flygbränsle bli ett sätt att minska beroendet av den kinesiska marknaden. Men framgången hänger på både regleringar och konkurrens från billigare råvaror.

– Den importerade matoljan äter upp vår marknadsandel. Vi behöver rätt spelregler om raps ska kunna ta den plats vi vet att den förtjänar, säger Vervaet.

Förbränningsmotorer i bilar och kostnader för flygbränsle

Vi ställde oss nyligen frågan vad USA ska göra med sin växande produktion av majs och nu ställer sig alltså Kanada samma fråga gällande sin produktion av raps.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Biodrivmedel för bilar är en marknad som finns, men även om Nordamerikaner håller fast vid sina bilar med förbränningsmotorer så kommer den marknaden att krympa med tiden. Flygbränsle å andra sidan är en marknad som snarare ökar, men här hålls efterfrågan tillbaka av att förnybart flygbränsle är väldigt mycket dyrare än fossilbaserat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära