Följ oss

Nyheter

Flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter

Publicerat

den

Odling av spannmål i Argentina

Under mars månad kunde vi ta del av rapporter om flaskhalsar för Argentinas spannmålstransporter, vilket drabbade livsmedelskedjorna hårt, både i landet och globalt. Transporterna av spannmål från de argentinska jordbrukarna kom helt enkelt inte fram. Detta trots att lokala borgmästare utfärdat direktiv om att godstransporter och annan handelsverksamhet undantagits från Argentinas landsomfattande lockdown för att bromsa coronaviruset.

Odling av spannmål i Argentina

Pandemin har drabbats vid en fruktansvärd tid för argentinska jordbrukare, som just startade det södra halvklotets höstskörd av sojabönor och majs, landets två huvudsakliga grödor. Det är därför glädjande att ta del av uppgifter att flaskhalsar nu börjar lätta.

Nästan 4 000 lastbilar kom fram

Nästan 4 000 lastbilar levererade spannmål till hamnarna under fredagen, enligt uppgifter från konsultföretaget AgroEntrega, vilket markerade en enorm förbättring jämfört slutet av förra månaden när pandemin bromsade marktransporten kraftigt.

Endast 1 500 lastbilar anlände till hamnarna vid floden Parana, Argentinas viktigaste transportled för spannmål, vid lågpunkten förra månaden. Detta skall jämföras med att än 6 000 lastbilar spannmål till samma hamnar ett år tidigare.

En avmattning av varutransporter från Argentina, världens största exportör av sojabönor och majs och en stor leverantör av foder för kreatur, hotar att snedvrida det globala handelsflödet när köpare vänder sig till konkurrerande länder som Brasilien och USA för att fylla utbudet.

Undantaget från lock down

Argentinas president Alberto Fernandez har undantagit exportrelaterat arbete från ett dekret som förordnar argentinare att stanna hemma till mitten av april. Men myndigheterna i vissa hamnstäder har protesterat mot undantaget och hävdat att godstransporter, deras förare och gods kan sprida coronaviruspandemin.

Hamnstaden Arroyo Seco, i Santa Fe-provinsen, fördubblade tillfälligt den avgift som debiteras lastbilar som transporterar spannmål genom dess jurisdiktion. ”Vi anser att denna åtgärd är helt oberättigad”, säger CIARA-CEC-chef Gustavo Idigoras. Övriga städer som vidtagit liknande åtgärder har börjat dra tillbaka dessa.

”Flödet av råvaror till hamnarna är tillräckligt för att fylla våra nationella och exporterande behov” sade en Buenos Aires-baserad chef direktör vid ett internationellt spannmålsexporterande företag. Han var emellertid orolig för att en av deras chaufförer eller anställda skulle smittas eftersom det skulle kunna leda till att inte bara den smittade personen skulle hamna i karantän, tillsammans med anställda, förare och jordbrukare som hade kontakt med patienten. Effekten skulle kunna bli mycket allvarlig för leveranskedjorna av livsmedel.

Argentinska spannmålsinspektörer och hamnarbetare är även de oroliga och har hotat att strejka om inte ett tillfälligt stopp för exporten införs. Regeringen, som är mycket medveten om att mat är landets främsta källa för exportdollar, kämpar för att undvika att tiotals miljarder dollar i statliga skulder denominerade i dollar inte kan betalas, har beordrat arbetarna att stanna på jobbet tillsvidare.

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Nyheter

NKT tillverkar elkablar som kan överföra 1 GW, har orderstock på 10 miljarder euro

Publicerat

den

Elkabel

Högspänningskablar, som ofta ligger på havsbotten och förser hela länder med el, tillverkas i Karlskrona hos NKT. En kabel kan överföra 1 GW, motsvarande en hel kärnkraftsreaktor. 2027 invigs det tredje tornet där de tillverkas och som också blir det näst högsta tornet i Europa.

Företaget har en orderstock på 10 miljarder euro.

Fortsätt läsa

Nyheter

CATL pausar stor litiumgruva, kan ge prishöjningar på marknaden

Publicerat

den

Laddning av elbil

En av världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, har tillfälligt stoppat produktionen vid en av sina största litiumgruvor. Enligt David Deckelbaum, Managing Director för aktieanalys på TD Cowen, beror stoppet på att bolaget inte förnyat sin driftlicens i tid – inte på ekonomiska skäl.

Gruvan, som är en av de dyrare att driva och länge bidragit till ett överskott av litium på marknaden, har varit en viktig källa till utbud från Kina. CATL uppger att man arbetar för att snabbt återuppta produktionen.

Deckelbaum påpekar att ungefär 35 procent av den globala litiumproduktionen utanför Kina i dag sker med förlust. Efterfrågan på litium ökar fortfarande kraftigt – över 20 procent det senaste året – särskilt tack vare energilagring och elbilsmarknaden. Problemet har varit ett överutbud, framför allt från Kina och från afrikanska gruvor vars råvaror raffineras i Kina.

Marknaden har reagerat starkt på nyheten, med stigande litiumaktier, då stoppet kan minska överskottet och på sikt driva upp priserna från dagens nivå runt 10 000 USD per ton mot en långsiktig incitamentsnivå kring 16 000 USD per ton.

Deckelbaum framhåller att överlevande aktörer i branschen ofta är välfinansierade och har planerad produktion senare under decenniet. Han nämner exempel som Albemarle, som redan säkrat finansiering från USA:s energidepartement för nya projekt.

Kinas dominans inom elbilar och batteriproduktion är central i sammanhanget. Landet har ökat försäljningen av elbilar med 50 procent, investerat tungt i inhemsk litiumproduktion och kontrollerar stora delar av värdekedjan för batterier. Målet är att stärka exporten av både bilar och batterier.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära