Följ oss

Nyheter

FlagshipONE får byggdom för Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle

Publicerat

den

Illustration av FlagshipONE, Örnsköldsvik

FlagshipONE AB, som ägs av Liquid Wind och Ørsted tillsammans, har fått byggdom för Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle. Byggdomen gavs av Mark- och Miljödomstolen vid Umeå Tingsrätt nio månader efter att miljötillståndsansökan lämnades in.

Illustration av FlagshipONE, Örnsköldsvik

Claes Fredriksson, Liquid Winds VD och grundare, kommenterar:

”Det här är ett viktigt delmål för FlagshipONE och för vår ambition att leverera grönt elektrobränsle till sjöfartsbranschen inom en snar framtid.”

Anders Nordstrøm, operativ chef för Ørsteds vätgas- och Power-to-X-verksamhet, säger:

”Vi är mycket glada över denna milstolpe för projektet som snart kan leverera grönt bränsle i stor skala och främja utfasningen av fossila bränslen inom sjöfarten såväl som andra sektorer.”

FlagshipONE kommer årligen att leverera 50 000 ton förnybart och fossilfritt bränsle primärt till sjöfartsbranschen 

FlagshipONE kommer att anslutas till Övik Energis kraftvärmeverk Hörneborgsverket i Örnsköldsvik i nordöstra Sverige. När anläggningen är igång kommer den att producera 50 000 ton elektrobränsle. Anläggningen kommer att återvinna koldioxid och kombinera det med grönt väte, framställt med förnybar el och vatten, för att producera det gröna elektrobränslet elektro-metanol. 

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Följande strategiska partners kommer att bidra till design och konstruktion av FlagshipONE: Carbon Clean, Siemens Energy, Topsoe och delägaren Ørsted.

Liquid Wind och Ørsted har ingått ett avtal som innebär att Ørsted förvärvat en 45-procentig ägarandel i FlagshipONE. Ørsted är världens ledande utvecklare inom förnybar energi och utvecklar en global portfölj av projekt inom förnybar vätgas och gröna bränslen.

För några dagar sedan meddelade Vattenfall och St1 att de har undertecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri värdekedja för produktion av syntetiskt elektrobränsle för flyg på västkusten.

Nyheter

Europas största tillverkare av elbilsbatterier överväger att ställa om till batterier för villor

Publicerat

den

LG Energy Solutions fabrik i Wroclaw i Polen

Koreanska LG Energy Solution är den största tillverkaren av elbilsbatterier i Europa. Nu överväger företaget att ställa om produktionen vid sin fabrik i Polen till att i stället producera batterier för stationär lagring av elektricitet, exempelvis för hushåll.

Fabriken i Polen med 6 600 anställda har en kapacitet på 100 000 elbilsbatterier per år, men efterfrågan på marknaden är svag. Samtidigt har Polens snabba utbyggnad av solenergi gjort att landets elnät har blivit obalanserat och ett behov av batterier har uppstått.

Polen presenterade förra veckan ett bidrag för privatpersoner att installera batterier. Budgeten för bidraget är 400 miljoner zloty, motsvarande en dryg miljard kronor. Man tillade dock att det bara är ett liten försmak av landets ambitioner.

Bloomberg skriver att grannlandet Tyskland har 500 000 installationer av batterier för stationär lagring i villor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Priset på litium fortsätter att falla, överutbud i flera år framåt

Publicerat

den

Litium i vatten

Priset på batterimetallen litium rusade i höjden för ett par år sedan och världen var bekymrad över hur vi skulle kunna få fram tillräckligt av metallen. Nu när vi tittar i backspegeln så kan vi se att produktionen konstant har ökat samtidigt som elbilsmarknaden inte har växt lika snabbt som tidigare förväntat, även om den växer i högt tempo.

Det spås inte heller bli någon brist på litium under kommande år, det öppnas löpande nya gruvor och överutbudet spås öka, inte minska, de kommande åren.

Nedan är en graf över priset på litiumkarbonat i valutan yuan.

Priset på batterimetallen litium i CNY.
Priset på litium i CNY.
Fortsätt läsa

Nyheter

Koppar från kinesiska lager flödar ut på marknaden

Publicerat

den

Spekulationerna var många varför Kina köpte så mycket koppar i början av året trots att landets ekonomi går på halvfart. En stor spekulation var att landet skulle devalvera sin valuta och då var det bättre för aktörer att ha koppar än pengar på bankkontot.

Någon större devalvering kom aldrig. Nu flödar i stället all denna koppar ut på marknaden igen. Nedan är en graf över Kinas export av koppar.

Graf över Kinas export av koppar
Export av raffinerad koppar från Kina. Källa, kinesiska tullverket och Bloomberg.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära